Alla inlägg under september 2010

Av violen - 30 september 2010 22:15

Böcker september 2010

 

Östergren, Petra: Berättelsen om Esmara*** (rec exemplar)

Persson, Leif G W: Den döende detektiven *** (Deckare, Deckarutmaning)

Lispector, Clarice: Stjärnans ögonblick ***** (Lyrans jordenrunt)

Martinson, Moa: Kvinnor och äppelträd**** (Skrivande svenskor)

Fransson, Ramona: Dyrbar Kärlek** (Deckare, Deckarutmaning)

Gappah, Petina: Sorgesång för Easterly*** (enbokcirkelföralla, noveller)

Shakib, Siba: Till Afghanistan kommer Gud bara för att gråta*** (bokcirkelonline)

Craveirinha, José: Att stava till ett kosmos ** (Bibliophilas afrika, poesi)

Lönnaeus, Olle: Det som ska sonas *** (deckare, deckarutmaning)

Oksanen, Sofi: Utrensning *****

 









2 **

5 ***

 1 ****

 2 *****

5 svensk

5 utländsk

3 man

7 kvinna


 Augustpriset

1 Bibliophilas afrika                                     

 Biografi 
1 Bokcirkel för alla

 Bokcirkel SR                                      

1  Bokcirkelonline
 Bookerpristagare 
Bokusutmaning
3 Deckare 

 Debutant                                     

  Fackbok

3 LillaOs deckarutmaning 

 Ljudbok 

 Lyrans dystopi                            


1 Lyrans jordenrunt                                     

Nobelpristagare
 1 Noveller 
1 Nordiska rådets pris

Orangepriset 

1 Poesi

1 Recensionsexemplar


1 Skrivande svenska kvinnor

Skräck

 Ungdomsbok



Bäst: Stjärnans ögonblick och Utrensning delar förstaplatsen med sina *****! Så olika böcker men så bra på var sitt vis!


Inte så bra: Dyrbar kärlek och Att stava till ett kosmos nådde bara upp till **. Men de blev lästa i alla fall! Fransson har tydligen blivit bättre eftersom med fler böcker men den här var inte bra, Craveirinhas poesi var inte i min smak. Vilket poesi sällan är tyvärr.








Av violen - 29 september 2010 10:45

Oksanen, Sofi: Utrensning *****



Jag mår illa efter att ha sträckläst denna imponerande roman. Stalins kossor var rörig fast den grep tag men den här boken gick under huden och var dessutom helt klar i sitt genomförande. Den är väl värd sina pris!

Dessutom är den komplex och genreöverskridande med sitt innehåll av historisk roman (Estlands historia), samtidproblemsroman (trafficking), relationsroman (systrarnas relation), kärleksroman, hembygdsroman, andravärldskrigsroman (vad kallar man det?), feministisk roman. Och har även drag av thriller, spänningen stregras. (Eller varför inte deckare? Mordet finns ju där, även om det inte är mord utan överlevnad). Suveränt! Här skulle det gå att göra en uttömande genreanalys.


I sin första version var den en pjäs och det går att känna, Oksanen skapar rum i romanen där människorna går ut och in i dörrarna, Estland, Vladivostok där människorna i romanen lever. Och rum i rummen, där övergreppen sker, alltid mot kvinnorna. Samma slags herrar både nu och då och samma slags våld, mot kvinnors svaghet, sexualitet, beroende. Skräcken ekar över sidorna och scenen. Den lyckliga horan (som jag personligen inte anser existerar vilket härmed bevisas) är här bara ett smutsigt stycke kött, ett horkött. Sanningen skildras med brutal uppriktighet.....inga omskrivningar. Illa, jag mår illa! 

Historien är ytterst fascinerande, meningarna glöder. Här två exemepl från vardera huvudperson:


Mormor såg på henne, hon såg rakt på henne för första gången, och Zara kände hur mormors blick trängde ur hennes ögon rakt in i henne, in i munnen och i halsen, hon kände hur halsen snördes samman och hur mormors blick rann ner genom halsen mot hjärtat, och det stramade kring hjärtat och blicken rann vidare mot magen och det vände sig i magen och den fortsatte ner i benen som började skaka och från benen till fotsulorna, det stack i dem och det blev hett och mormor log. I det leendet föddes deras första gemensamma lek, som grodde ord för ord och började blomma disigt och gulnande så som döda språk blommar, raspa ljuvt som nålen på en grammofon och låta som ljuden låter under vatten. Tyst och viskande växte ett nytt språk upp mellan dem.

sid 51


De som kom från lägren klagade aldrig på något, de var aldrig av annan åsikt och de gnällde inte. Det var outhärdligt. Aliide kände en stark lust att slita loss deras rynkor vid ögonen och fårorna i deras kinder, rulla ihop dem till ett nystan och kasta det tillbaka på tåget som gick bortom Narva.

sid 228






Jonna Fries skriver i tidningen Kulturen


Utrensning är en brutal berättelse, där den förintande skammen och viljan att överleva går sida vid sida. Resultatet är lika fasansfullt som det är välkomponerat.

 

Jag håller med.

 
Av violen - 24 september 2010 16:15

Lönnaeus, Olle: Det som ska sonas ***

   

Svenska Deckarakademins pris: bästa svenska debut 2009 fick den här deckaren. Och nu har Lönnaeus fått även Vuxenskolans författarpris för sin debutroman "Det som ska sonas". Lönnaeus får priset för att "han beskriver stämningar, knyter ihop nu och då i skarpa ögonblicksbilder och visar på hur starkt det förflutna lever kvar och påverkar människor i vår tid.",


Det var pga debutantpriset som jag läste den här boken. Och den stack ut. Faktiskt. Som böcker som får priser brukar och ska göra.


Den inbjöd till stäckläsning trots att den hade en lågmäld ton. Kändes lite intressant med de två morden i början, det gick att se löpsedeln framför sig precis som man gjort flera gånger senaste åren. Själva historien var väl också intressant med nyfiken grävande journalist med lite väl dramatiskt förflutet vilket dök upp med några kapitels mellanrum och inte hade någon direkt mening tyckte jag. Men greppet att inte ha med någon schablonmässig kommissarie kändes befriande. Och det där med återkomsten är ju alltid intressant. Det förflutna bär vi ju alla på.


Länge förstod jag inte varför den fått flera pris men sen insåg jag att den påminde om Per Pettersons Ut och stjäla hästar som först efter ett tag kom in på andra världskriget. Den kopplingen kanske kändes långsökt men varför inte? Det gick ett stråk av kalla vindar genom texten när allt uppdagades.

Boken är värd sina pris, den påminner om något vi aldrig får glömma. Aldrig!

Av violen - 19 september 2010 16:30

Craveirinha, José: Att stava till ett kosmos **

  


Mocambique kommer denna poet ifrån. Dikterna kommer från fyra olika samlingar och de tilltalade mig inte alls. De enda som jag stannade upp inför var dikterna till hans döda hustru Maria, särskilt denna som jag tycker förenar sorg och skapande:

Stavelser:

Jag sätter mig vid maskinen. Jag skriver

Tangenterna vacklar under mina fingrar.

Snett och vint radas bokstäverna upp.

 

Är det min gamla maskin som har ångest

eller det slitna färgbandet kanske?

 

För på det rena, vita pappret

kommer det suddigt fram

fem bokstäver:

Maria.

sid 46

 

Bibliophilas läsutmaning



Läst 2010

Av violen - 17 september 2010 16:30

Shakib, Siba: Till Afghanistan kommer Gud bara för att gråta***



Den här boken började inte så bra tyckte jag, men den tog sig eftersom. Den är ganska omfångsrik, och det mycket pga långa listliknande upprepningar av allt som händer.Alla dessa upprepningar gjorde mig så less. Språket kändes enkelt på gränsen till banalt, gav inget tuggmotstånd alls. Så vad det anbelangar var boken inte så läsvärd. 

Men den hade såklart andra kvalitéer, den är skildrad utifrån en kvinnas perspektiv och bara det är ju en intressant aspekt. Att det överhuvudtaget går att överleva under sådana förhållanden är ju helt otroligt. Och tänk så många som inte gjorde det. Jag blev väldigt upprörd men inte så berörd faktiskt.


Författaren har utgått från en kvinna som hon träffade i ett flyktingläger och det är hennes historia som berättas. Den är 10 år gammal och mycket har hänt och händer i Afghanistan. Hur är det nu? Jag måste erkänna att jag inte vet säkert.....


Hade jag läst den 2002 när den kom på svenska skulle jag säkert ha reagerat så mycket starkare, inte bara på själva berättelsen utan även på situationen som sådan.


Men om man bortser från det dokumentära inslaget och ser det som en skildring av kvinnor i krig växer genast historien. Och då känner jag ännu mer att det är så synd att den är skriven på ett så.....egendomligt sätt. Jag har läst den i omgångar och la in en stöt på slutet för att läsa ut den och fann mig själv hoppandes vid alla dessa långa upprepningar. Det kändes inte bra eftersom jag ofta läser varje ord, men här kändes det inte riktigt nödvändigt eftersom det var så många ord, och om samma sak liksom.....


Det finns många böcker om Afghanistan, I väntan på talibanerna är en sådan som kanske mer behandlar  nutiden. Nu för tiden ändras allt så snabbt så jag kanske läser den också. Och Den förspillda vakan....osv osv


Har försökt googla och se om det finns något om vad som hände med Shirin-Gol men hittar inget.

Men det här hittade jag 

- Utbildning, säger Siba Shakib, är nyckeln. Det är det absolut viktigaste, inte bara i Afghanistan, utan i hela världen.

 

Jag kan bara hålla med........



Läst 2010


Läst Enbokcirkelonline

Av violen - 16 september 2010 18:41


  



Awarderna fortsätter att flyga runt på våra bloggar. Jag fick nyss en i retur från bibliotekarien läser ( tack kära du!) och motiveringen löd:


Violen, vars rätta namn jag känner till men inte kommer att avslöja, är en bokbloggsveteran som skriver fritt och ärligt om lästa böcker.

Rekommenderas!



Nu har jag tre, från Ingrids boktankar, Lyran och bibliotekarien läser! Kul!






Av violen - 16 september 2010 13:07

Östergren, Petra: Berättelsen om Esmara***



Jag läste Östergrens förra bok Att komma till ro med det allra värsta gillade den och fick den här nya boken, den första i en planerad trilogi, som recensionsex av Piratförlaget. Och nu har jag läst den.

Fascinerande tror jag är rätta ordet om den här boken. En fascinerande, ovanlig och ömsint skildring av Tornedalen där temat från Att komma till ro..... börjar berättelsen men sen kommer i skymundan, även om den på något sätt ändå genomsyrar den hela tiden. Och det varvas med dess motpol, huvudstaden och dess fastigheter, gator, klubbar och krogar.

Visste man inte att det kommer fler böcker skulle det ämnet vara allt för fragmentariskt, ja hela boken skulle vara för spretig i så fall. Men nu vet man ju som sagt att det finns mer att berätta. Det kommer (kanske?) ett 90-tal och ett 2000-tal efter det 80-tal som boken skildrar. Tidsmarkörerna är sparsamma men ändå välplacerade. Berättelsen innehåller mycket, allt från olika sexuella uttryck till aids, studier på Handelshögskolan till omåttligt djärva affärer, mörka minnen från barndomen till hisnande vackra meningar och uttryck om Tornedalens natur och människor. Där finns bokens absolut starkaste avsnitt tycker jag. Som t.ex.:

Men hjortronen ville Esmara ta själv, hon ville låta dem mogna så länge som möjligt. Andra hetsade och tog dem för tidigt, men då var kärnorna hårda och sylten blev surare. Hon ville att hjortronen nästan skulle smälta i handen när hon plockade dem. Det var heller inte någon risk att någon annan kom före henne. De vågade inte. I byarna runtomkring visste de att detta var hennes hjortronmarker. sid 109

 

De affärsmässiga avsnitten var mest transportsträckor för mig. Visst kunde jag bli imponerad och tänka aha gick det till så? ibland men det faktum att Esmara klarade sig själv, var smart och djärv, lesbisk och/eller bisexuell, och "ohyggligt vacker". sid 161 och hade förmögen släkt om än lite excentrisk och dessutom befinner sig i händelsernas mitt vad det gäller feminismens många nya uttryck, dock utan att ta för hårt på det, bäddar ju för att här finns en riktig he-kvinna som inte behöver männen för att komma framåt här i världen. Annat än som hjälpredor. När kärleken slår till ordnas det också på ett ovanligt sätt, både med och utan en man om man säger så!

 

Boken var lite vag i början för att bli riktigt intressant efter ett tag och sen tappade den lite på slutet. Så många händelser så lite tid kunde jag känna de sista sidorna. Kanske är fokus riktat mot fortsättningen, det gick att ana i en liten cliff-hanger om att ekonomin är i gott förvar inför kommande prövningar även om hjärtat inte är det......

 

Bonus: såsom varande bokintresserad var ju Alarik en trevlig bekantskap för mig, antikvariatiska diskussioner gjorde inte boken sämre på något sätt utan tvärtom!

 

Jag kommer helt klart att läsa Östergrens två kommande böcker om Esmara, önskar nästan att de fanns redan faktiskt.


Recensionsexemplar. Tack!

 

Av violen - 15 september 2010 16:00

Gappah, Petina: Sorgesång för Easterly***

 

2009 fick Gappah Guardian First Book Award med motiveringen:

Novellernas vackra enkelhet, som förklär den krassa politiska verklighet som utforskas i dem.


Jag kunde nog inte ha sagt det bättre själv. Novellerna i den här boken matchar inte varken språk eller innehållsmässigt de flesta afrikanska böcker jag läst det senaste året. De är faktiskt enkelt skrivna, och det kändes märkligt att Gappah fått en sådan uppmärksamhet. De har ju varit publicerade tidigare i olika sammanhang och om de ska läsas hastigt en och en kan de ju fylla sitt syfte väl rent stilistiskt.

Och det är sant att den politiska verkligheten hela tiden finns i bakgrunden. Och Sjukdomen har fått röda läppar för nånting måste förklädnaden benämnas. Så trots allt berörde de och kommer att finnas i bakhuvudet när jag läser mer från Zimbabwe. Och kanske mer av Gappah framöver.


Läst 2010


Enbokcirkelföralla


Bonus: ny novell av Gappah


----------------------------------------------------------------------------------------------















om Sverige: Hans hustru samlade oss omkring sig i en liten krets av utländska kvinnor vars makar hade gift sig med dem i exil. Några kom så långt bortifrån som Jamaica, England, Sverige, några från Ghana, Swaziland, Sydafrika. Vi pratade engelska utan att känna att vi behövde be om ursäkt för det och drack vin och såg på film i premiärpalatset. sid 25


Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards