Alla inlägg under juni 2015

Av violen - 24 juni 2015 15:00

 Hawkins, Paula: Kvinnan på tåget ***


Javisst, det här var en bra deckare. Och en bra skildring av en alkoholist. Lite spännande utimellan. Gör sig säkert mycket bra som film med Det Vackra Folket i fokus.

Idén med tågfönstrets utsikt var ovanlig och riktigt ny. Och historien spanns i en cirkel för att minskas och dras åt.

Jag gillade Rachel, lite mot min vilja måste jag säga. Dyker hon upp igen tro? Den hjärnan kan i nyktert tillstånd tänka riktigt klart.

Det är nog igenkänningsfaktorn som gör den så populär. För tyvärr tror jag den speglar en riktigt vanlig verklighet, som finns bakom många tidningsrubriker idag. För riktigt så bra som det är sagt tycker jag inte att den var. Klart läsvärd dock.


Läst 2015




Av violen - 17 juni 2015 16:45

 Foster, Åsa: Man måste inte alltid tala om det ***


Fosters noveller är flyktiga. Lättlästa, stilsäkra, språket rör sig framåt utan att man lägger märke till det och drar sen snabbt förbi. Kan det tyckas. Men vad som hänger kvar är verkligen Sydafrika. Eller afrika där aids som regel aldrig nämns vid sitt rätta namn. Så inte heller här. Och det som slår mig är att novellerna är intressanta. De förmedlar kunskap både om landet, och om människorna. Både det inre och det yttre.


Jag har tidigare läst novellen Semester vid kusten i Granta och kom genast ihåg den. Den hängde alltså kvar och det tror jag att de övriga novellerna också kommer att göra.

Jag gillar debutanter där jag vet att jag vill läsa mer. Foster är precis så.


I september utkommer hennes nya novellsamling Förresten gör folk så märkliga saker nu för tiden. Och visst, den är förprickad!



Läst 2015


Av violen - 9 juni 2015 16:15

Furmark, Anneli: Den röda vintern ****

De tre i Furmarks "löst sammansatta trilogi".

Se del 1 här

Se del 2 här


Ok, det här känns nära en norrlänning. Snöflingor stora som små, men hela tiden snö. Och en sekt är en sekt är en sekt, vare sig den håller sig inom kyrkan (där den hör hemma?) eller inom politiken (vilket ju är en annan sak såklart).

Om någon velat ge ut den här boken då, på 70-talet, hade det nog varit omöjligt, och till och med idag kan jag känna ett stråk av beundran över modet hos Furmark.

Jag gillade även den här boken men det den lämnar kvar är mest en förstärkning i min övertygelse att fundamentalism är något av det värsta jag vet.


Läst 2015

Av violen - 9 juni 2015 16:00

 Furmark, Anneli: Jordens medelpunkt ****


De två i Furmarks "löst sammansatta trilogi".

Se del 1 här

Se del 3 här


Jag gillar verkligen Axel och hans kommentarer. Så himla smarta och coola och riktigt tonårsaktiga. Eftersom jag själv till viss del är kvar i den där tonårstiden uppskattar jag det verkligen.

Den isländska myten om fjället som bara sväljer folk in i dimman är så handgripligt skildrat att jag bara flämtar till. Och här tar landskapet plats i högre grad än de andra två böckerna. Jag gillar det.

Och så i allt, skildringen av den rara mamman, den ansvarslöse nye mannen och den vilsne tonåringen. Den rara mamman blir aldrig sig lik, men kanske att naturens kraft och omutbarhet ändå kan läka Axel. Ja, det vill jag.


Läst 2015

Av violen - 9 juni 2015 15:45

 Furmark, Anneli: Fiskarna i havet ****


Del två här

Del tre här


Del ett i, som det heter, en löst sammansatt trilogi som handlar om människor i Skandinavien, och deras förhållande till landskapet. Prententiösa ord kan man tycka. Men, det stämmer! Jag har läst alla tre,  känner faktiskt den kalla havsvinden i del ett, det mystiska ödsliga landskapet i del två, och både den norrländska och politiska kylan på 70-talet i del tre.


Fiskarna i havet är konst, den känns välbekant. Visst har jag läst och sett det här förut? Lite politiskt korrekt sådär, lite lesbiskt, lite feminism, lite livssökande och så geniet, hon som går längst och har ambitioner.

Och så hon som bara vill bli lycklig, och tänker jobba för det. De ömsinta porträtten av gamlingarna på hemmet gör mig varm.

Ja jag gillade verkligen.


Läst 2015


Av violen - 8 juni 2015 23:00

 Cullberg, Johan och Sahlin, Björn: Märta och Hjalmar Söderberg ****


En mycket intressant bok där Culberg/Sahlin låter Märta Söderberg få komma till tals på ett sätt som hon aldrig fick under sin levnad.

Här får vi följa hur en kvinna, söndervärkt av sin reumatism, övergiven av sin familj och sin man, författaren Hjalmar Söderberg, förklaras sinnessjuk och får tillbringa sina sista år på mentalsjukhus. Hur samhället tillät detta, trots att hon mest troligt endast (nåja ordvalet kan diskuteras såklar) var sjuk av förtvivlan över sin situation, trots sin sjukdom var ansvaret för barnen hennes, något hon inte kunde uppfylla. Men makten var Hjalmars, han kunde lämna sitt hem och sina barn, vara otrogen och genom sin alkoholism fördriva sin tid på barer. Glansen över den stora kärleksomanens författaren falnar allt eftersom.


Det förs även en redogörelse för psykvården under denna tid (början av 1900-talet) och boken kan upplevas som lite ostrukturerad men när jag hade läst den klart var alltihop glasklart.


Läst 2015

Av violen - 6 juni 2015 17:15


Huvudtankar i Eva Adolfssons essä: Det androgyna skapandet  –  en Almqvistläsning


Först: skapandet som androgyn, hur författaren ska förhålla sig till sitt verk utan att falla i fällan av manligt – kvinnligt uttryckssätt.
Essä skrivaren har starka känslor inför detta med bilder som ”kommer långt inifrån henne själv”. Där har vi svaret till att hon väljer just denna bok för analys, och till varför hon fokuserar på de frågor hon gör; kvinnligheten och offerrollen tynger henne.


Så till Tintomaras tre sammanflätade roller:


Androgynen
Att vara ingen – varken man eller kvinna, det som skulle ge Tintomara frihet från alla band till samhället, visar sig bli hennes, och även andras undergång.
Samhället dömer henne, (dock inte till döden, det är kärleken (soldaten) som dödar henne) och inte nog med det, hon blir även offentligt vanärad eftersom hon utgett sig vara man.

Men, när hon själv kommer till insikt om att ingen hjälp finns – då hjälper och tröstar hon sig själv – hon finner sig själv, inte som man, kvinna eller androgyn, utan som människa!


Offret
Tintomara är den jagade honan, ägd och kontrollerad, offret i sina kärleksförhållanden. Reuterholm vill t.ex använda henne som en maskin, underkuvad, i bisarra sexuella lekar. Men här blir även mannen ett offer, maskinkärleken står i maktens och maktmissbrukets tjänst, till det fria samhällets förfång.


Hjälten
Tintomara väljer själv att kasta den vidriga boken ifrån sig, att våga vara helt övergiven för att kunna anamma moderns tecken, att kunna känna medlidande – liknande just en moders.

Och – hon låter sig lugnt offras för att till fullo kunna visa på sitt verk: sin starka med­mänskliga etik! Hon blir en Kristus­gestalt.



Av violen - 3 juni 2015 10:00

   Skräpliv. Rumänska berättelser ***


Noveller av Rumänska författare. Både män och kvinnor. Längst bak i boken, en beskrivning av författarna och deras produktion.

Jag önskar att jag fäst mig vid någon novell så pass att jag velat läsa mer av just den författaren, och antecknat hens namn. Men faktiskt inte. Var jag trött när jag läste eller har allt det skrivna påfallande likheter? Jag minns ingen särskild stil eller något särskilt innehåll. Bara att de kvinnliga författarnas ton ljöd lite klarare. Och stannade kvar lite längre.


Eller är det så att när jag väl läst Herta Müller har jag nått vägs ände?


Läst 2015

---------------------------------------------------------------------------

Sverige i boken:

"Hjärtekrossaren och snyggingen i deras grupp fann en svensk kärring vid Svarta havet," sid 195

"Lägenheten  var sedan länge nationaliserad, ägarna hade hoppat av i Sverige men inte återvänt för att göra anspråk på den." sid 235

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards