Alla inlägg under april 2014

Av violen - 30 april 2014 23:45

   Naseh, Negar: Under all denna vinter ****


En så annorlunda, så utlämnande, så egendomlig och sparsmakad bok. Så ytterst sällan det kommer en sådan här debut och dessutom, den andra delen med skrivprocessen. Jag tror att det finns böcker med ord och det finns böcker med tankar. Den här boken kommer fram ur det gemensamma arvet. Människans innersta mörker. Erfarenheter och tankar som litteraturen blandar till i ett inre som bara den som samlat och lagt på hög kan beskriva.


När jag läste boken var det som att lyssna till ett slags invärtes bultande från människans ursprung, med en igenkänning som jag inte förstod. Men när jag läste om skrivprocessen, något jag inte gjort på ett så öppet sätt förut, kände jag en slags lättnad, allt finns ju dokumenterat i dramerna sen tidigare, därför har det relevans än idag.


Måste citera nedanstående:


Det är som att titta in i en snökula. Vackert och klaustrofobiskt på samma gång ... Negar Naseh skriver att hon vill starta ett samtal om texten och det som finns under den och inte låtsas som om romaner liksom uppstod i ett tomrum. Och jag tror på inbjudan och på kontaktförsöket. Att det inte är menat som facit eller fälla. Det gör mig glad och vetgirig."
Victoria Greve, SR Kulturnytt


Riktigt bra!

Av violen - 30 april 2014 23:30

   Alkarp, Magnus: Fyra dagar i april, påskkravallerna 1943 ***



Ok, en intressant händelse som skildras ömsom som en deckare med torr humor, ömsom som en politisk/historisk roman och ömsom som ett skrämmande aktuellt hörn av verkligheten sett genom ett myller av personer och händelser och stora stenar och sablar och inte minst av lögn och förbannad dikt som åker omkring på sidorna i form av listor och personer hit och dit som jag inte kunde hålla ordning på, tyvärr. Jag lyckades inte hänga med men boken var spännande och intressant. Konstigt nog berördes jag mest av begravningen som pågick just innan allt hände. Inte ens de döda fick vila i frid.


Läs gärna baksidestexten på Bokus eller Adlibris för att få mer sammanhang. Min känsla är, tur att jag läste den. Det här hade jag inte en aaaning om. Mer sann historia till folket, heder till den som lagt ner så mycket tid på att skriva den här boken.


Jag läste boken eftersom den ingår i en läsutmaning och det var just ordet april som fick mig att låna den.


Alla sätt är bra sägs det ju.......


Läst 2014


 



Av violen - 22 april 2014 14:30

Boardy, Elin: Mary Jones historia ***


Det finns några klassiker som jag inte läst. T.ex Skattkammarön. Kanske hade den här boken blivit bättre om jag gjort det. Eller kanske hade den blivit sämre.


Jag har nämligen aldrig gillat det som kallas pendang, och vet inte om det här verkligen är en pendang (motstycke, motsvarighet, enligt SAOL), det är väl snarare en slags fortsättningspendang (?) precis som Borta med vinden fick en fortsättning med en annan författare. Jag skulle hellre vilja kalla ex.vis Gregorius och Mordets praktik en pendang till Doktor Glas, dvs motsvarighet ur ett annat perspektiv. Men att skriva en helt ny fortsättning på en bok tycker jag inte är juste mot författaren till originalet. Och därför kände jag mig inte bekväm med den här historien.


Innehållet och stilen gillade jag, även skildringen ur det kvinnliga perspektivet. Om man tar hänsyn till det borde inte Skattkammarön ha behövt vara med överhuvudtaget. Boken hade kunnat stå på egna ben. Varför fick den inte göra det undrar jag besviket.


Läst 2014



Av violen - 6 april 2014 16:30

   Schulman, Ninni: Pojken som slutade gråta ***+


Ja, den här var lika spännande som Schulmans första. Det var bara att läsa ut den direkt.

Jag tyckte om att jag hade minst tre, kanske fler, presumtiva mördare nästan hela tiden. Men tror ni inte att jag blev lurad i alla fall. Det gillade jag.

Sen var det väldigt känslosamt nu och då. Problemen hopade sig på var och varannan sida för både den ena och den andra. En del lär följa med in i nästa bok också. Och varför inte, det känns liksom äkta, plocka bort morde* och det blir en roman.

Hoppas Schulman gör en Wahlberg (Karin, som äntligen skrivit en fullödig roman  som verkligen låter henne blomma ut som författare och i viss mån historiker. Vilket iofs började med Sigrids hemlighet)


Läst 2014


Spänningsutmaning 2014 april

______________________________________________________

SPÄNNINGSENKÄT

Du kan svara i din blogg samtidigt som du presenterar månadens spänningsroman.
 
  1. Vilket är enligt ditt tycke den bästa SPÄNNINGSROMAN? Mörkrets flod av Rennie Airth
  2. Vilken serie tycker du är bäst? Bo R Holmbergs serie om Västernorrland, anundsjö, övik, ådalen.
  3. Vilken bok, ej ännu utgiven, längtar du mest efter? Del två av den här
  4. Oftast handlar deckare om olika platser, vilken skulle bli din plats? En hemvändares barndomssmultronställe...kanske
  5. Vad skulle din spänningsroman handla om? Hämnd som kommer från det förflutna.
Av violen - 4 april 2014 20:00

   Dahlström, Magnus: Psykodrama ***


Jag läst Sken, jag läste Spådom, jag gillade verkligen.


Nu har jag läst Psykodrama och måste erkänna, jag förstod inte riktigt. Dessa personer, går de ut och in i varandra eller vad? Alla dessa detaljer, om kläderna t.ex Skapas människan i rummet? Som en slags jesusgestalt som ska sona tillkortakommanden hos en man i en yrkeskår som absolut inte får möta sin egen sårbarhet hos nån annan än en kollega, aldrig hos patienten. Och vem är det som ringer?


Jag känner mig manipulerad när jag läser, vill Dahlström det? Eller är det en varning?

Vill jag nånsin gå i terapi? Känns tveksamt....



Läst 2014

Av violen - 1 april 2014 21:15

Lästa böcker mars 2014




    

            

  
      

Westö, Kjell: Hägring 38 ****

Johansson, Anders: Göra ont: Litterär metafysik ****
Mo, Johanna: Döden tänkte jag mig så ***
Utvik, Magnus: Tuktad till frihet ***
Wahlberg, Karin: Än finns det hopp ****

     

 

Bäst: Wahlberg, Karin: Än finns det hopp (och det kommer mera, en påbörjad serie)

Mindre bra: Mo, Johanna: Döden tänkte jag mig så (medelmåttlig deckare men det är del 2 jag är sugen på! Och jag vill om möjligt läsa i följd)

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards