Alla inlägg under november 2013

Av violen - 25 november 2013 15:15

   Indridason, Arnaldur: Den stora matchen ***


Jaha! Erlendur har varit lite frånvarande i en del tidigare böcker men här finns han bara på slutet.

Äsch, tänkte jag. Den där Marion, vad kan han tillföra! Men jag började läsa och fann mig tillbakaskickad till

70-talet och snudd på "Kvinna i grönt" som jag tycker är Indridasons bästa. Stilen påminner helt klart om de första böckerna nämligen.

Jag saknade inte alls Erlendur utan blev indragen i en skicklig historia som omfattade traditionsenligt trådar fram och tillbaka.

Dvs en tråd är bokens nutid, 70-talet, där markörerna får en att minnas just 70-talet. Lite isländsk historia med schackturneringen, lite mer avlägsen historia, TBC utbrottet och har man som jag växt upp mitt i den 70-tals röran är

det historiska stråk från kalla kriget som drar över ryggen. Brrr!

Faktiskt, riktigt bra grepp att följa Erlendurs poliskarriär, i skuggan av fjället som ju fick sitt svar för nån bok sen.

Av violen - 12 november 2013 22:28

Abirached, Zeina: Svalornas lek ***


Beirut 1984. Livet levs i den hall som Abiracheds mormor befinner sig i, för att bombningarna håller dem inne.


Ska de svartvita, ofta upprepade bilderna ge tristessen ett ansikte? Kanske.

Tyvärr greps jag inte riktigt av den här serieboken. Varken av texten eller bilderna. Men den är ändå en påminnelse, om alla de som genomlevde, i en hall, ett krig.


Läst 2013


Lyrans jordenrunt

Av violen - 4 november 2013 20:45

 3 på 3 hos Pocketlover  som pågår mellan den första september och den sista november är nu klar.
 
Jag läste tre böcker av Eva F Dahlgren.
 

Av violen - 4 november 2013 17:15


Det här blir en repris från en bok av Eva F Dahlgren som jag läste redan 2008. Mycket intressant bok som gjorde att jag lärde känna Dahlgrens författarskap. Rekommenderas!




  Dahlgren, Eva F: Farfar var rasbiolog:**** Jag köpte den här boken för länge sen men när jag läst Ola Larsmos bok (Djävulssonaten : ur det svenska hatets historia) så blev jag intresserad av att läsa den här också. Den var inte som jag tänkt mig, den handlade lite om rasbiologin men desto mer om farfar och farmor och synen på raserna som den framstod i sin fulla glans i Uppsala på 30 och 40-talet. En tillfällighet att även Larsmos bok speglar Uppsala vid den tiden?
Jag är nyfiken på hur detta framställdes ute i landet vid den här tiden, det står att Ossian Dahlgren åkte ut och höll föredrag om sina växter ute i landet, och då kom han kanske in på rasbiologin också.......Jag har nämligen en gång förut i mitt liv hört uttrycket: Det är inte bra att blanda raser. Det var en kvinna född 1932 som sa det för mer än 20 år sen till mig. Jag blev förvånad då och hade det varit nu hade jag blivit fly för-----ad. Men nåstans hade hon fått det ifrån såklart, säkert från sin barndom för såna uttryck är väl inte sagda på massor av år.
Nåväl boken var hela tiden intressant fast den innehöll massor av brevväxling mellan farfar och farmor och det brukar man ju fort tröttna på....men konstigt nog inte här
Att dessutom läsa om hur elitmänniskan ska vara utformad gör ju att man får rysningar. Jag borde dock kvala in pga mitt stora huvud....:-)

Av violen - 3 november 2013 16:00

   Josefsson, Dan: Mannen som slutade ljuga **** (Oer-c )


När jag läser den här typen av böcker kan jag bli djupt imponerad. Vilket jobb, vilken tankemöda, vilka skarpa tankar som författaren lyckas dra. Och precis så, och mycket mer, är den här boken.

Det föranledde sträckläsning av mer än 500 sidor som var spännande som en thriller, insiktsfull som en psykologisk lärobok, avslöjande av de sektliknande förhållanden som rådde. Redan när jag läste Råstams bok Fallet Thomas Quick kände jag att endast i en sekt skulle detta kunna ske. Och jag verkade känna rätt, för sektledaren avslöjas av Josefsson. Jag är förstummad över hur alla bitar faller på plats.

Jag är själv mycket intresserad av sekter och deras mekanismer. Ofta är det ju kopplat till religion (och fundamentalism) men innerst inne är det nog mest egoism och girighet som styr. Oftast ren ondska iofs men här är det en slags hybris och verkar vara även ett kittlande intresse för sexualitet och övergrepp. Och makt över människor med behov av tröst och hjälp. Jag blir ömsom kall av ilska och varm av indignation när jag läser om vad som föregick i vetenskapens namn.


 Jan Guillou, vars litterära tankar fick mig att omvärdera när han diskuterade Blonde i SR, har verkligen beskrivit en läsupplevelse som gränsar till min egen, här. (obs spoilervarning där om du inte vill veta något innan)

Jag har varit uppfylld av den här boken under flera dagar och har inte läst något om den tills nu, för att inte förstöra min egen läsupplevelse.


Läst 2013


Tack för recensionsex. Lind&co, helt otroligt intressant bok! Den måste vinna Augustpriset!



Av violen - 1 november 2013 16:15

Lästa böcker oktober 2013

 

          
           

   


 Yazbek, Samar: En mörk strimma av ljus ***

Drakulic, Slavenka: Katt i Warszawa ****

Andersson, Lena: Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek ****

 Moggach, Lottie: Kyss mig först ***

 Bowen, James: Gatukatten Bob ***(+)   Qdfjb

Sigurdadottir, Yrsa: Ödemark ***  


Bäst: Egenmäktigt förfarande var riktigt bra, det blir flera verk av Andersson lästa framöver.

Mindre bra: En stark månad så vad ska jag säga, det måste bli Ödemark, deckarna ligger ofta sämst till trots allt.

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards