Alla inlägg under maj 2010

Av violen - 31 maj 2010 17:00

Böcker maj 2010



Holmberg, Bo R och Strömgård, Katarina: Eddie Bolander och jag**** (ungdom) (augustpriset)

Temple, Peter: Mörk kust***+ (Deckare, LillaOs deckarutmaning)

Thomsson, Heléne och Elvin-Nowak,Ylva :11 nyanser av tystnad*** (Fackbok: Doka)

Oates, Joyce Carol: Blonde***** (Bokcirkel SR)
Aidoo, Ama Ata: Förändringar**** (Bibliophilas afrika ) (Lyrans jordenrunt )
Lahiri, Jhumpa: Den indiske tolken***(Lyrans jordenrunt ) (noveller)

Cohn, Rachel & Levithan, David:  Nick & Norahs oändliga låtlista*** (ungdomsbok)

Pamuk, Orhan: Den vita borgen*** (Theresans nobelprisutmaning) (Nobelpristagare)

Beyala, Calixthe: Ännu talar träden**** (Bibliophilas afrika )

Billingham, Mark: Sömntuta*** (LillaOs deckarutmaning) (Deckare)
Adams, Richard: Liftarens guide till galaxen**** (Bokcirkelonline)

Kimselius, Kim M: Kinesiska Draken*** (Bokcirkelföralla) (ungdomsbok/barnbok)
Sandel, Maria: Droppar i folkhavet*** (Skrivande svenska kvinnor)

Cleeves, Ann: Blå gryning***(LillaOs deckarutmaning) (Deckare)

Jonasson,Jonas:Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann*** (Bokcirkelföralla) (ljudbok) (Bokusutmaning)

Collins, Suzanne: Hungerspelen **** (Lyrans dystopiutmaning) (ungdomsbok)


**

10 ***

5 ****

1 *****

5 svensk

11 utländsk

6 man

10 kvinna


1 Augustpriset

2 Bibliophilas afrika                                     

 Biografi 
2 Bokcirkel för alla

1 Bokcirkel SR                                      

1  Bokcirkelonline
 Bookerpristagare 
1 Bokusutmaning
3 Deckare 

 Debutant                                     

1 Fackbok

3 LillaOs deckarutmaning 

 1 Ljudbok 

1 Lyrans dystopi                            


2 Lyrans jordenrunt                                     

1 Nobelpristagare
1 Noveller 
Nordiska rådets pris

 Orangepriset 


 1 Skrivande svenska kvinnor

 Skräck

3 Ungdomsbok



16 böcker, helt otroligt egentligen då jag tillbringat en massa tid i trädgården dessutom. Men TV:n var paj i flera veckor........där ser man!


Bäst: Blonde absolut. En oförglömlig läsupplevelse i samarbete med SR Bokcirkel.


Sämst: Svårt att säga men Kinesiska draken kändes väl mycket som ett tvång att läsa även om den tog sig eftersom.

Av violen - 31 maj 2010 11:15

 Collins, Suzanne: Hungerspelen ****


Sommarens första bok i dystopiutmaningen hos Lyran läste jag ut på en gång! Den var otroligt spännande och välskriven. Jag förstår verkligen dess popularitet både bland ungdomar och vuxna.

Jag ser att det även finns en fortsättning, Fatta eld. Och faktiskt kände jag när jag läste slutet att här finns det ju mer att spinna vidare på, för djupt ner i berättelsen finns ju ändå upproret som en pyrande låga.

Jag fick vibbar från gladiatorspel, I morgon då kriget kom, Robinson, Flugornas herre och Väggen av Marlen Haushofer. Den sistnämnda pga allt detta sökande efter mat och bär och ensamhetsöverlevandet i skogen.
Det fanns en dramatik i hela upplägget, kanonskotten, projiceringarna mot himlen, det konstgjorda regnet....Fascinerande dock att skogen verkade äkta? Det talar mot ett miljöförstöringstema.....

Kärlekstjafset (ursäkta) är såklart en eftergift till klassificeringen u, men det känns ändå inte helt konstruerat. Framförallt skulle det kunna vara en strategi.

Jag tycker att bakgrunden till spelen, de 12 distrikten och deras specialiteter skulle ha gått att göra mer av och det tror jag kanske kommer i bok 2.


Jag tror att det här boken skulle ha rönt mindre uppmärksamhet om inte de flesta sett Robinson. För det går ju egentligen inte att tänka sig in i att en sån här sak skulle kunna inträffa, att ungdomar kan bli sådana mördarmaskiner framförallt mot varann. Och att folk ser på det och njuter. Men efter Robinson har de flesta lärt sig att det är helt ok eftersom helt vanliga människor kan hänge sig åt mobbing och baktaleri och hänsynslöst strategiskt tänkande. Så tanken är nog inte så främmande som den skulle kunnat vara annars. Tyvärr.

Av violen - 31 maj 2010 10:51


Jonasson, Jonas: Hundraåringen som gick ut genom fönstret***

 

Den här boken har jag lyssnat på som mp3 bok. Och kanske att det var ett misstag. För den höll aldrig på att ta slut.

Början var ju otroligt rolig, jag skrattade ett otal gånger. Sen blev det tillbakablickarna och de fantastiska historierna, en slags historisk resa genom 1900-talet. Och jag kände efter ett tag att här finns det ett dolt budskap, vilket Jonasson också medger i sitt mail till Bokcirkel för alla. Det var mycket om  Kina och Amerika och Sovjetunionen och Indonesien och Iran och Spanien och kalla kriget och var allt nu hände. Ja hel 1900talet spelades ju upp. Måste ha krävt antingen otroliga historiekunskaper eller mycket research.

Men greppet är ju lysande, ett sätt att komma maktens män inpå livet. Och Jonasson slår både till höger och vänster, och kan göra det eftersom Allan Karlsson är helt opolitisk. (!?)

Senare delen blev lite väl bibelspäckat, Jonasson lyckades bättre att slå mot den politiska fundamentalismen och skenheligheten än mot den religiösa. Många kapitel innehöll svordomsanalyser och utan-skuld citat, kändes inte riktigt nödvändigt. (?)

Och slutpläderingen av brotten blev lite väl utdragen tyckte jag.


En annan sak jag tänkte på var kvinnorna i boken, syster Alice (usch) den sköna (mesta egenskap våldsamt svärande) Amanda (helt dum i huvet) nån där i Kina (jag lyssnade dåligt men hon var väl kanske smartast...) Nån kärlek verkar inte Allan tråna efter om man inte tar med kärleken till starka drycker. Och att det blev lite där på slutet förstås.

Slutet var för övrigt lite avslaget men hela övriga boken var ju enormt bearbetad så det gjorde inte så mycket.


Jag har läst boken i en Bokcirkel för alla och svarat på de frågor som ställts där:


1) jag tycker mycket om titeln på boken. Och då undrar jag såklart, om du vore 100 år och inte ville delta i ditt födelsedagsfirande. Skulle du kliva ut genom fönstret och försvinna? Och om du gjorde det, hur skulle din resa se ut?

För det första blir jag 100 år ska jag minsann firas! Men annars så skulle jag gärna rymma men mer planerat än Allan gjorde. Och inte ensam utan med någon jag har kär.


2) Vad får du för känsla av boken? Dina personliga reflektioner om den. Kul! Och lärorik, särskilt kanske för riktigt unga personer som får en liten hint om 1900 talets historia. Den går under en dold agenda, humoristisk men med ett klart budskap! Vilket jag gillar!

3) vad tycker du om boken och varför. Sätt gärna betyg. Helt klart en rolig och mycket läsvärd bok Jag tycker dock att den var för lång (kanske för att jag lyssnade på den lite sporadiskt) och till slut blev det lite tjatigt med alla omskrivningar. Den föll helt klart efter halva. Så fyra före hälften och tre efter! Men som film skulle den vara lysande!

Av violen - 29 maj 2010 11:15

Cleeves, Ann: Blå gryning***


Jag kom in i den här Shetlandsöserien efter bok två. Synd för jag gillar verkligen Cleeves, så jag hade gärna läst ettan också. Men nu, efter bok fyra är serien slut men jag skulle tro att det kommer mera. Av Cleeves.

Den här boken var lika bra som de andra, jag gillar Cleeves stil, lite resonerande. Och faktiskt så känner man sig lite ruggig när man läser, precis som klimatet på öarna som skildras. Ämnen som görs intressanta också, i den här fågelskådning, och kommissarie Perez med sin Sancho Panza Sandy har utvecklats i böckerna. I den här kommer slutet som blir en ny början. Hon fick ihop tåtarna Cleeves.

Rekommenderas helt klart som sommarläsning i hängmattan, på stranden eller i hammocken.....Och har du inte läst Cleeves tidigare, börja med bok ett för du vill läsa alla.


Läst i LillaO:s deckarutmaning


Läst 2010

Av violen - 27 maj 2010 15:00

Sandel, Maria: Droppar i folkhavet***


Den här boken har jag läst i Martinas läsutmaning Skrivande svenska kvinnor. Det tog mig lång tid att få tag i boken då den var försvunnen på bibblan och inte verkade komma fram men så hade de köpt in det nya exemplaret och det var ju riktigt trevligt att läsa en helt ny bok. Dessutom fanns det två utmärkta efterord också.
Boken tog lång tid att läsa. Den är skriven 1924 och språket är ju därifrån så det var nästan som att läsa en märklig dialekt. Handlingen var också lite konstig tyckte jag, även om den hölls ihop av Gerda, den utsatta.

Det här är ju verkligen både arbetar- och feminist litteratur och jag måste beundra Sandel hennes mod att skriva om sådant som måste ha väckt oerhörd uppmärksamhet vid den tiden. Knappast någon folkbok, och absolut inte lämplig för ungdom stod det ju också i Biblioteksbladet 1927.

Sandel är ju helt okänd för mig och någon stor författare tycker jag inte att hon är direkt. Jag får en känsla av att hon brinner av en lidelse att få berätta om kvinnors sexualitet men att hon inte är så intresserad av att de ska få leva ut den. I den här boken måste ju sexualiteten offras för att få ett bra liv och för barnets skull.
Vaga antydningar om våldsamma känslor och mystiska tavlor, fyr och flamma, ja något konkret utom de två kvinnor vars läppar når varandras och perversa handlingar för att tillfredsställa solochvåraren som förstör hennes liv, finns inte. Men att det räckte för att få biblioteksstjänst att varna är ju helt förståeligt.

Efterorden tar upp den här problematiken och är också lite frågande inför en del av det Sandel skriver. Eftersom jag inte läst nånting annat av henne vet jag inte om hon har en massa undertexter i det hon skriver, men det är mycket möjligt att så är fallet . Eller så försöker hon febrilt skildra nånting och klarar inte riktigt av formen.

Som samtidsskildrare tar hon upp mycket, tuberkulosen, alkoholens gissel, männens utnyttjande av kvinnor, kvinnovåld, motsättningen mellan stad/provins, prostitution, ensamma mödrar, trångboddhet, frälsningsarméns arbete. Men även då lesbisk kärlek och solidaritet mellan kvinnor. Och framförallt: kvinnokraft! En förmåga att ta tag i sitt liv och överleva. Utan män! Kanske att det till syvende och sist var det mest upprörande! Att en dag kanske kvinnan kan klara sig utan mannen, vilket också uttalas på ett ställe i boken. Vem vet om inte den meningen var den mest provocerande!  :-)

För samtidsskildringen och för modet får hon tre stjärnor.


Läst 2010


Av violen - 25 maj 2010 15:00

Kimselius Kim M: Kinesiska Draken***


Den här boken fick jag från Roslagstextförlag för att läsa i En bokcirkelföralla i maj.


När jag började läsa den var det ytterst nära att jag la ifrån mig den genast. Varken språket eller handlingen tilltalade mig. Kina för länge sen har aldrig fascinerat mig.
Men så läste jag lite mer och så såg jag faktadelen och blev nyfiken. Alla böckerna i serien fanns dessutom inköpta på stadsbiblioteket och benämndes barn så jag förstod att här fanns något jag inte haft en aning om, och dessutom varför språket var så irriterande enkelt. Och varför det var cliffhanger på var och vartannat kapitelavslut. Riktigt jobbigt men säkert perfekt för målgruppen....

Så jag fortsatte läsa. Och mot min vilja blev jag intresserad. Snart var jag inne i historien och blev mer och mer imponerad över hur författaren lyckades förmedla så mycket historisk kunskap utan att det blev tråkigt. Ja jag insåg att det här var en bok i samma anda som femböckerna och kittyböckerna och potterböckerna, igenkänningsfaktorn måste vara hög bland läsarna som läst alla böckerna i serien. Men den hade ett ytterligare plus, den förmedlade kunskap.  jag lärde mig en hel del faktiskt. Även om jag mot mina principer skummade lite på slutet.......

Det enda jag kunde känna var att boken var väl rå ibland för att vända sig till barn, men kanske det är en av de saker som fascinerar? Faktadelen är säkert också väldigt intressant för de som vill veta mer, för det finns ju väldigt vetgiriga barn och ungdomar, det vet vi!


Författaren har en egen sida och jag frångår mina bloggregler och länkar till henne här, Hon har även en sida om skrivtips här.


Frågor på En bokcirkelföralla


1. Den kinesiska draken är en historisk spänningsroman som utspelar sig i Kina. vad tycker du om konceptet, att läsa en spännande berättelse samtidigt som man lär sig lite om Kinas dynamiska historia? Riktigt bra tyckte jag det var, sen jag väl kommit över stilen.

2. I slutet av boken så har Kim M Kimselius även infogat en faktadel för vetgiriga. vad tycker du det tillför berättelsen? Dig? Den var mycket bra och säkert också nödvändig eftersom det ju är en så avlägsen och okänd (för oss) tid det handlar om.

3. Vad tycker du om Thea och Ramona? Vad får du för bild av dem? Författaren har ju väldigt medvetet skildrat dem ur ett manligt/kvinnligt perspektiv och i sådan miljö, vilket är helt rätt eftersom det ju inte fanns någon jämlikhet att tala om för personer på den nivån under den tiden. De är ju starka och tuffa personer och har ju i den här boken varit med på så pass många äventyr att det lugnt kan leva sig in i sina roller. Jag tror inte att de är så intressanta egentligen utan boken/böckerna behöver dem enbart för att förmedla innehållet. Början var ju lite tjafsig och fick mig att nästan inte läsa men de som är vana vet ju att det bara är just början så den kan lugnt läsa vidare. Smart med halsbandet, undrar om det är med i alla böckerna? "Kärlekstjafset" var ju lite krystat, jag tycker det verkar som deras mesta känslor gällde Pluto! :-) Men ok precis som barn i den ålder kan känna!

4. Har du själv varit i Kina, eller någongång funderat på att åka dit? Isåfall vad är det bara måste besöka/se där? Jag är inte intresserad av Kinas historia och att besöka det kommer långt ner på min lista. Det är klart att kinesiska muren och den förbjudna staden, Himmelska fridens torg är väl ett måste.

5. Vad tyckte du om boken? Den får tre stjärnor av mig, mycket bättre än jag trodde.!

Av violen - 21 maj 2010 13:45

 Adams, Richard: Liftarens guide till galaxen****


Kultklassiker står det på mitt tjocka exemplar av den här boken, som innehåller alla fem böckerna och är i pocket och köpt för 10 kr på en loppis! vad blir det per ord? Billigt skulle jag vilja säga. För billig,t för det här är ju en riktig klassiker. Min definition av en klassiker är: en klassiker är inte avkoppling utan påkoppling. Och det gäller att koppla på sig när man läser den här boken.......även om den också ger en viss avkoppling. Fast man får inte slappna av för mycket, det gäller att hänga med!


 Nu har jag läst bara första boken och resten får vänta men jag gillade den faktiskt. Jag är ingen SF älskare men har ändå en känsla av att de som skriver SF har lite profetiska gåvor, vilket brukar uppväga det något vrickade innehållet. Så även Adams. Och det här är väl ändå inte dystopiskt? Jorden går ju under med ett skratt känns det som. Men den går ju under iofs.......


Summeringen efter första boken är helt enkelt väldigt nära ett av mina egna motton: allt kan hända och det händer! Ju osannolikare desto troligare. I början försökte jag markera lustiga ord och uttryck men fick ge upp, det blev för mycket. Och det är kul! riktigt kul. I alla fall för mig och min generation. Hur den tas emot bland ungdomar idag vet jag inte, kanske något att undersöka.
Men jag håller mig till det profetiska och nämner två saker: Babelfisken som ju i princip finns i och med internet och översättningsprogrammen. Och läsplattan eller varför inte pcn som nämns här som .....en skärm ungefär tio gånger tio centimeter stor. På denna skärm kunde man beställa fram vilken som helst av en miljon olika "sidor" på mindre än ett ögonblick- Den såg vansinnigt komplicerad ut, och det var anledningen till att det trevliga plastfodralet som hörde till bar texten TA DET LUGNT tryckt i stora vänliga bokstäver. sid 26

Sen fortsätter det med filosofiska resonemang och datorn Djupa Tanken osv. Och svaret på Frågan om livet, universum och allting är såklart helt vrickat det med. Nämligen siffran 42! :-) Kul! Och ja, jag gillar den deprimerade datorn!


Den här boken kan läsas som en humoristisk SF men innehåller oändligt många bottnar. Skulle kunna analyseras utifrån religion, intertexter, filosofi och såklart, SF-genren själv!
 Man väljer själv hur man vill se den, och jag tror att humoristläsarna överväger, i alla fall visar den här sidan! det. Jag blir sugen på att se filmen måste jag säga, men då jag vill läsa hela boken först lär det dröja innan jag ser den. 

Och nu har det ju kommit en till bok också........men visst har det skett lite anonymt? Har intresset trots allt mattats för den här bokserien?


Jag minns att det blev en stor reaktion när Adams dog 2001, nu förstår jag till viss del varför!


Med tvekan blev det **** stjärnor, men efter att ha fortsatt diskussionen på bokcirkelonline kände jag att det här är en mycket komplexare bok än man kan tro, så + blev en extra stjärna.


Bokcirkelonlines majbok.


Läst 2010


Av violen - 20 maj 2010 14:45

Billingham, Mark: Sömntuta***


Riktigt bra var den här deckaren av Billingham. Jag var faktiskt tvungen att läsa ut den. På en gång. Och det är inte så vanligt att en bok får den följden nu för tiden, inte ens deckare (kanske särskilt inte med deckare eller....strunt samma!).
Jag skulle vilja benämna den helt enkelt intressant och riktigt spännande.
 
Den innehöll många bra komponenter tyckte jag, en gåta som uppdagades till slut, en intressant början; nyfikenhet och intresse ledde till upptäckt om man säger så, och flera infallsvinklar, från kriminalaren, som faktiskt var en platt personlighet tyckte jag även om han satt inne med gåtan iofs, mördaren och det förlamade offret. Särskilt det sistnämnda resonemanget stack ut lite och författaren har också kommenterat just totalförlamning i slutordet. Skickligt fick han in den researchen.
Den får inget plus mest för att kriminalaren var så urbota trist. Och det gör också att jag får ta mig en ordentlig funderare om jag ska läsa de sex kommande eller hoppa direkt till den senaste boken, Tjockare än vatten som jag vann hos Alkb. Vilket ledde till att jag läste den här boken med större intresse än vanligt, den är även med i LillaO:s deckarutmaning så jag skulle ha läst den hur som helst.

Men den är otroligt mycket utlånad, jag lyckades sno till mig den mellan två utlåningar med hjälp av mail till biblioteket! Den har visst varit i stort sett utlånad hela tiden sen den kom, 74 lån!

Läst 2010

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards