Alla inlägg under januari 2015

Av violen - 31 januari 2015 23:15

 

Ali Monica: Brick Lane: **** Äntligen en riktigt riktigt bra bok! Intressant historia och mycket bra skriven! En sån där bok där man vill läsa varje mening för att inte missa en rolig formulering eller en underfundig replik. Och hela boken håller samma höga standard! Den beskriver både en muslimsk kvinna och en invandrad kvinna, i samma person. Parallellt löper hennes systers historia hemma i Bangladesh och tillbakablickar ger deras uppväxt och hur deras mamma hade det. Sen är det huvudpersonens döttrar som tar vid och deras problem i det nya samhället. Nånstans ser man en utveckling i dessa historier, kvinnans utveckling. Allt väl maskerat i en underbar prosa.
Jag rekommenderar verkligen att läsa den här boken. Det är en befrielse att få läsa en mer nyanserad bok om islam. Sensommarens bok helt klart!!!

 

Läst 2006

Av violen - 25 januari 2015 19:45

Min egen litteraturprisutmaning 2015:1

 


Min första bok i Litteraturprisutmaningen är av Magnus Florin som vann Doblougska priset 2001.

Eller det blev två böcker lästa  (eftersom det var en hyllvärmare med tre böcker i.)

Det blev även min debutläsning av Florin.


Syskonen

Cirkulation


Slutsats: Cirkulation fick mig att skriva denna synpunkt: Det borde gå att skriva sitt eget liv utifrån den här tekniken. Kände jag. Medan jag läste. Intressant!


Boken blir kvar i hyllan.


Florin har även vunnit dessa pris:



Av violen - 20 januari 2015 10:00

Gustavsdotter, Maria: Helenas hämnd ***


Historiska romaner är jag inte så förtjust i. Men just serien om Släkten har jag läst med nöje. Det här är fjärde delen.


Det är nog den kvinnliga blicken som gör att den här boken så intressant. Att det vid den här tiden (1133-1140) var lovligt att aga sin hustru och att det därmed inte var frågan om att gå efter första slaget. Insiktsfullt skildrar Gustavsdotter hur detta sker. Och hur svårt det är att upptäcka och förstå och att få gehör för sin sak. Precis som nu.


Jag gillar också skildringen av kapellbygget och pilgrimsfärden, undren som sker efteråt som skildrar den legend som denna berättelse verkar baseras på. Och hatet som styr så många handlingar går att förstå. För män vill inte respektera självständiga kvinnor, vilket änkor kunde bli om de var rika och orkade ta för sig. Men ingen kommer undan hämnden. Den hämnd som Helena visste skulle komma men som hon inte ångrade att hon dragit igång, en mor handlar som en mor. Det gjorde hon bra Helena. Även om det var lite för sent.


Jag kunde känna under läsandets gång att någonstans fattades ändå ett djup i berättelsen. Jag läser sen att Gustavsdotter fått hjälp med en detaljerad synopsis, vilket säkert var helt nödvändigt eftersom kännedom om den tiden inte är så allmänt spridd överhuvudtaget. Men kanske att berättelsen blev lite av enbart ett beställningsarbete och inte riktigt fick blomma ut under författarens penna/tangenter.


Läst 2015


vinst hos Kulturkollo

Av violen - 18 januari 2015 19:30

   Florin, Magnus: Cirkulation ***


Syskonen blev lite tråkig till slut men Cirkulation höll hela vägen. Visst, stilmässigt påminner den verkligen om Syskonen men innehållet fick mig att bli sugen på att skriva. När händer det kan jag fråga mig och inse att det är nästan aldrig.

Här upprepas visserligen skeenden gång på gång men det stör inte alls lika mycket som i Syskonen. Kanske för att här är det ett verkligt liv som spelas upp i bankens lokaler. Det här är ju lite av en historisk gärning, en administrativ utveckling beskriven utan att man märker det nästan.


Det borde gå att skriva sitt eget liv utifrån den här tekniken. Kände jag. Medan jag läste. Intressant!


Läsutmaning - Litteraturpris.

Doblougska priset 2001


Läst 2015

Av violen - 18 januari 2015 19:15

   Florin, Magnus: Syskonen ***


Jag som inte gillar upprepningar borde inte heller gilla denna bok med alla dess namnsdagshälsningar vare sig de utförs eller inte. tex.

Men eftersom jag även gillar det annorlunda, så tilltalas jag ändå av texten som är skenbart lätt, både till textuppsättningoch ord. Men helt olika nåt annat jag läst. (Jag ska även läsa Cirkulation, som finns i denna samlingsupplaga, vilken även innefattar Trädgården.)

 Med tiden blev boken tråkig måste jag erkänna, jag vet inte riktigt vart den ville komma egentligen...Utom att kanske skildra att livet egentligen hela tiden är en upprepning, och det som sker det sker. Att ändra på något är inte det lättaste.


Läsutmaning - Litteraturpris.

Doblougska priset 2001


Läst 2015

Av violen - 14 januari 2015 20:15

Ondaatje Michael: Anils skugga **** Vilken öppning på det nya året! En bok som började som en tvåa och slutade som en fyra. Berättelsen grep tag efter några sidor och sen släppte den aldrig greppet. Äntligen en bok om någonting ytterst allvarligt. Skriven med engagemang och medkänsla. Möjligtvis att språket kändes lite torftigt till att börja med, men sen tog personerna över.

Av violen - 13 januari 2015 11:30

 Giono, Jean: Mannen som planterade träd ****


Helt kort:

En bok som ger hopp.

Och lugn.

Därmed lycka.



Läst 2015

Av violen - 12 januari 2015 21:00

   Lihammer, Anna: Medan mörkret faller ***


Årets första deckare blev en debutant som dessutom vunnit Deckarakademiens debutantpris 2014.


Ämnet är väldigt intressant, rasbiologi, steliriseringslagen, 1930 talet. Mycket tänkvärda saker kommer fram som säkert är sanna:

Barn fick läsa rasbiologiska böcker i skolan, en generation som inympades med rastänkande, lärde sig att sortera och värdera varandra redan i småskolan. sid 45


De vande folk vid att inte se alla som lika mänskliga, vande dem vid att idén att människovärdet är mätbart och möjligt att ranka. I grunden var det alltid samma saker, om och om igen. Hatet mot judarna, hatet mot den individuella självständiga kvinnan (min understrykning) och de homosexuella, och så den nostalgiska längtan tillbaka till ett förgånget som aldrig funnits, ett fantasiförflutet. sid 64


Jag reagerade när jag läste det understrykna. Och fann det på fler platser


[...] steriliseringsfanatikerna...Deras moralism och bakåtsträvande kvinnosyn, deras syn på individen. sid 204


[...] den syn på kvinnan som framkommit i diskussionen om steriliseringslagen. Besattheten av sexualmoralen, den ständiga användningen av uttryck som "sexuellt vidlyftig" och "sexuellt opålitlig". Men det gällde bara kvinnor. sid 205.


Här hittar jag en ny nyckel till den syn på kvinnan som aldrig verkar förändras. Fascinerande!


Men deckargåtan då? Den var lite för rörig. Det kördes hit och dit och namn på olika pjäsgestalter varvades med titlar på män, påfallande ofta utan empati. Det blev till slut så att när upplösningen kom visste jag varken ut eller in. Och inte ville jag läsa om den heller för att få klarhet. Jag bryr mig oftast inte sådär jättemycket om vem mördaren är, särskilt inte i den här boken som innhöll så mycket annat.

Kanske skulle den vunnit på att vara en roman istället. Men jag är inte så säker. Det här är en bok med en agenda,  det gillas alltid! Och som deckare blir den dessutom läst!



Läst 2014


Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards