Alla inlägg under juni 2021

Av violen - 30 juni 2021 13:30

Levlin, Kurt: Det skrivs alldeles för få dikter om dig ****

 


Dessa, närmast prosapoesidikter, gör helt klart att Levlin är en man med insikter, och tankar om allas vår värld, och förmåga att skriva ned detsamma. De rör sig från ett tjutande sorghjärta: 

 

TÄNK DIG

Se på barnet som leker i sandlådan

tänk dig att det är ditt barn

och att det genast du ropar

kommer att lämna spaden, hinken och bilen

och komma springande mot dig.

Tänk dig sedan att det inte finns något barn

att du ropar men ingen kommer. sid 13

 

till en fundering som alla vi som levt med telefonledningar tänkt:

"Alla orden som inte hann fram innan de klippte telefonledningarna, är de kvar i ledningarna[...]

sid 26

 

Och så önskan att kunna radera plågsamma minnen med en frottéhandduk sid 36. Vem har inte velat kunna göra det.

 

Det finns mycket, mycket att upptäcka i denna Levlins andra poesibok. Han har växt i sitt självförtroende som poet och kan säga "Jag äger dina ögon just nu" sid7. Det är sant.

 

Det är tredje gången jag läser denna diktsamling, men tidigare har jag inte haft energi och längtan nog att skriva något om den. Men nu hände det. Trots ett visst vemod gör den mig glad till mods. Vi behöver verkligen poeter som kan sätta ord på det ouppklarade.

Av violen - 29 juni 2021 22:00

Smedberg, Åke: Jag faller som en sten genom tiden genom livet ***

 

 


Hässja av Smedberg var en otrolig nostalgitripp för en sån som jag som växt upp på ett småbruk på 60-talet.

 

Men här var inte igenkänningen tillräckligt stor för att jag skulle känna samma entusiasm. Så är det också Smedbergs egen uppväxt som skildras, och att vara pojke på den tiden var inte som att vara flicka. Men jag läste ändå med stort intresse och det var en bok som behövs i litteraturen. Sverige bestod ju av massor av småbruk och nu fattar ingen vad det är ens. Då måste något av det nedtecknas och minnas.

Av violen - 28 juni 2021 18:45

Dean, Abigail: Flicka A ***

 


Detta med barn som lever instängda med sina föräldrar händer ju nu och då. Det handlar den här boken om.

 

Det intressanta är just att den del av skeendet som berättar om hur det succesivt ledde fram till isoleringen, skildras på ett sätt som gör att förståelsen för hur det kan hända blir större.

 

Men trots att det är en omfattande bok som skildrar många år, är den liksom lite platt. Flicka A, huvudpersonen meddelar det hon vill säga men alla hopp fram och tillbaka och det faktum att det inte gick att riktigt lära känna barnen gjorde boken lite jobbig. Fast jag ville ju ändå veta hur det går. 

 

Till sist glimtar det till och det går att förstå vad dessa år gjort med barnen. Men då är boken slut.

 

Av violen - 22 juni 2021 19:45

Lundberg, Andreas: Gerontion ****

 

Titeln är grekiska för "liten gammal man", och en dikt av TS Elliot. 

 

Lundbergs två tidigare böcker var lättare att hänga med i än den här. Men i övrigt har den andra kvalitéer. Och det är sättet att beskriva äldreomsorgen. Vissa kanske upplever det motbjudande i att boken är skriven helt utan förmildrande omständigheter. Men jag känner hur Lundbergs nerv (som även finns i de andra två böckerna) regerar genom texten. De ålderstigna personerna lever verkligen under författarens blick. Jag fäste mig särskilt vid en kvinna som bara levde i nuet, hon skriver ständigt upp det som händer, nu kommer kaffet, nu tar jag i koppen, nu dricker jag det och sträcker mig efter en bulle. (inget direkt citat då boken redan är hos en annan låntagare) men andemeningen går fram. Och till slut ligger pappren på bordet, den sista dagens morgon: jag vaknar.

 

Det finns ett sting i Lundbergs texter som gör att jag vill läsa mer. Hela tiden. 

Av violen - 22 juni 2021 15:15

Baron, Elliot: Vi kommer med hjärta hem till dig ****

 


Är det här verkligen poesi, kanske vän av ordning frågar. För boken är märkt Hc.03 Men det kanske är poesinoveller (finns genren eller?) för det är korta noveller om de människor som lever där i utkanten och behöver hemhjälp. Eller vad heter det nu då? Jo hemtjänst.

Det är många som får komma till tals genom att de befinner sig där författaren jobbar, de är i behov av hemtjänst och den är tydligen privat. På vänster sida pågår hela tiden meningar som fladdrar runt i vårdgivarens tankar. Och till höger finns de behövande, sammanblandade till fulländning för att inte kännas igen (skulle jag tro).

 

Om du börjar sommaren missnöjd med det ena eller det andra, ta en stund och läs den här boken. Jag lovar, du kommer att ändra uppfattning om hur olycklig du är just nu. Här snackar vi nämligen för alltid ensamhet, pandemi eller inte. En personlig integritet gällande kroppen och dess intima delar, som det bara är att glömma. Här snackar vi tunga jobb och stressande scheman. Här snackar vi slutet.

 

Elliot har tagit till ett grepp; hemtjänstens terminologi möter den åldrande befolkningens utsatthet. Han har lyckats väl.

 

Det här är hans debut, men jag känner att det kommer att komma mer. Hoppas det.

Av violen - 14 juni 2021 22:30

Mukasonga, Scholastique: Madonnan vid Nilen ***

 

 

Rwanda. Folkmorden. Ett försök att skildra bakgrunden till hur det kunde hända.

Och anledningen till att jag läste boken. 

 

Ja, det är ett försök men jag tycker inte att det ger mig något svar på varför det hände. Inget svar

som jag inte fått när jag läst annat om just detta ämne. 

 

Om man inte vet nånting om det som hände då 1994 i Rwanda kanske det går att få en hint i den här boken.

Och kanske jag också fick veta mer om tutsiernas överlägsenhet trots att de bara var en minioritet i befolkningen.

Eller var de överlägsna, trodde de inte bara att de var det? Hade inte fientligheten funnits där hela tiden?

 

 

Av violen - 7 juni 2021 13:45

Sundström, Stig: Sover Elin***

 


En mångordig debut av prästen Stig Sundström. Utmärkt att läsa för de redan frälsta men kanske lite lam för andra.

 

Jag tror det kan vara såhär. Början skrevs för många år sen och sen gick det inte riktigt att korrerktuläsa den som den hade förtjänat. För efter ett tag släpper språkets naivitet och det blir textmässigt klart bättre. Det blir faktiskt lite spännande mot slutet. 

 

Elins död, prästens kärlekar, familjekonflikter i all ära men det är den kyrkliga biten som verkligen gör boken intressant. Och helt rätt i tiden. Sundström har prickat in den positiva kyrktrend som rått inom litteraturen de senaste 3-5 åren. För Sundströms präst är mänsklig, på ett fint sätt. Han vill ta sig ett järn, (utan att vara gravt alkoholiserad och snatta ur nattvardsvinet), visst han spanar in unga tjejer men om han själv är 10 år så är det bara gulligt (dvs han är ingen pedofil i lönndom) och de kvinnor han i vuxen ålder tänder på menar han allvar med (han utnyttjar dem inte, våldtar dem inte, solochvårar dem inte). Och han behöver terapi för att lösa upp sina knutar. Han är, trots sina små skavanker, en hederlig och Jesusföljande präst. Sådana som inte funnits i svensk litteratur, eller film, eller kulturdebatt på lång tid.

 

Jag tycker om andan i den här boken. För de allra flesta präster i Svenska kyrkan är ändå välvilligt inställda till sitt jobb och sina medmänniskor, något jag vill tro och tror. 

Jag blir glad och hoppas att fler böcker som ärligt beskriver en prästs yrkesliv skrivs av Sundström och andra med inblick i ämnet framöver. 

Av violen - 7 juni 2021 13:41

 

Månadsläsning maj 2021

 

Hjorth, Vigdis: Är mor död ****

Tremblay, Lise: Djur ****

Smirnoff, Karin: Sockerormen ****



Triss i kvinnor, triss i riktigt bra böcker den här månaden. Läs gärna alla reflektioner och välj vem du vill läsa först! 

  

 

Bäst: Hjorth, Vigdis: Är mor död ****  Tremblay, Lise: Djur **** Smirnoff, Karin: Sockerormen ****

javisst, alla tre är så bra på varsitt sätt. Jag rekommenderar allihop

Mindre bra: ----

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards