Alla inlägg under december 2022

Av violen - 31 december 2022 23:45

Bästa 2022
Rubin Dranger, Joanna: Ihågkom oss till liv. Grafisk roman

Wiman, Björn: I en sal på lasarettet : en berättelse...... **** fack

Mattson, Ellen: Den svarta månens år ****

 

De med fet text sticker ut


Agrell, Vilhelm: Stockholm som spioncentral ***

Andersson, Lena Koryféerna ***

Axelsson, Linnea: Magnificat ****

Berglund, Mikael: Ovanjorden ****

Bohman, Therese: Andromeda ***

Brown, Natasha: Samling ****

Darrieussecq, Marie: Avigt hav ***

Ekman, Kerstin: Pukehornet ***

Engdahl, Horace: OP. 101 **

Faye, Gaël: Litet land ***

Fraia, Emilio: Sevastopol ***

Furmark, Anneli: Gå med mig till hörnet *** grafisk

Galgut, Damon: Bedragaren ****

Galgut, Damon: Löftet ****

Genberg, Ia: Detaljerna ***

Griffiths, Elly: Det låsta rummet

Habila, Helon: Resenärer ****

Haushofer, Marlen: Vi dödar Stella ***

Helle, Helle: Bob ***

Indridasson, Arnaldur: Ondskans ekon

Keegan, Claire: Det  tredje ljuset/Små ting som dessa ****

Kouchner, Camille: La familia grande ****

Kristof, Agota: det kan kvitta ***

Lavrentieva, Olga: Survilo. Mormors berättelse om livet under Stalin *** grafisk

Lettland berättar: Människomuseet : fjorton noveller / urval: Juris Kronbergs ***

Levy, Marc: Någon som du ***

Lindgren, Astrid: Luise Justine Mejer ***

Lundgren, Andrea: Den underjordiska solen ***

Mann, Thomas: Döden i venedig ***

Marklund, Anton: Under falkens vingar

Marquez, Gabriel Garcia: Kvinnan som kom klockan sex. *** novell

Mattson, Ellen: Den svarta månens år ****

Meyer, Deon: Villebråd 

Montelius, Martina: Ulf gråter *** novell

Moss, Sarah: Offermur ****

Moström, Jonas: Blindspår 

Naseh, Negar: En handfull vind ***

Nesser, Håkan: Maskarna på Carmine Street

Nordquist, Lina: Dit du går, följer jag ***

Norlin, Annika: Arvsled **** novell

Nutti, Ella-Maria: Kaffe med mjölk ****

Ogawa, Yoko: De förlorade minnenas ö ****

Oksanen, Sofi: Hundparken ***

Olsen, Tillie: Jag står här och stryker ****

Oscarson, Stina: Det perfekta plåstret ****

Palm, Veronica: Ett högt pris

Palm, Veronica: Inte alla män ****

Rautiainen, Petra: Ett land av snö och aska ***

Reyes, Dolores: Hon som äter jord ***

Rishři, Ingvild H: Stargate en julberättelse ***

Rubin Dranger, Joanna: Ihågkom oss till liv ****

Salihu, Diamant: Alla måste dö ****

Sigurdadottir, Yrsa: Avgrunden

Starnone, Domenico: Bekännelser ****

Stridsberg, Sara: Hunter i Huskvarna *** novellsamling

Strout, Elizabeth: Åh William! ***

Sundström Lindmark, Anna & Widmark, Elisabeth : Vera vem? ****

Toews, Miriam: Kvinnor som pratar ***

Undset, Sigrid: Småflickor *** novell

Wahlberg, Karin: En god man (d)

Wilde, Oscar: Dorian Grays porträtt ****

Wiman, Björn: I en sal på lasarettet : en berättelse om min mamma, tuberkulosen och folkhemmet ****

Wolff, Lina: Djävulsgreppet ****

Wollin, Malin: Sorgen i deras ögon **** (novell)

Ypi, Lea: Fri ***

Av violen - 31 december 2022 11:00

Månadsläsning december 2022

Rishři, Ingvild H: Stargate en julberättelse ***

Faye, Gaël: Litet land ***

Rautiainen, Petra: Ett land av snö och aska ***

Naseh, Negar: En handfull vind ***

Griffiths, Elly: Det låsta rummet

 

 

Bäst: Rishři, Ingvild H: Stargate en julberättelse *** Det är ju december och julen får gärna vara med i texten, som i den här boken.

Mindre bra: Faye, Gaël: Litet land *** Ingen bok för julmånaden december direkt. Handlar om barn och då blir det värre ändå.

Av violen - 29 december 2022 17:00

 Rishři, Ingvild H: Stargate en julberättelse ***

 


Så omtalad julbok. Jag läste den av ren nyfikenhet. Och den var helt ok, om än inte så bra som den verkat på bloggar och annat. 

Historien är både ont realistisk och snällt rörande. För visst vill vi att vuxna ska vara så omtänksamma som flera försöker vara i den här boken. Ja vi behöver det verkligen och blir varma i hjärtat.

 

 Själva boken är en form av nytänkande som jag redan sett prov på i annan litteratur. Och som vi kommer att möta mer av, det känner jag. Här finns en längtan, men inte efter rättvisa, solidaritet, feminism, barnets rätt, nyktra alkoholister, mobbningsfria zoner. Likt flickan med svavelstickorna stannar allt det kvar i kroppen och längtan efter det som kommer sen, när inget av det andra uppfylls, drömmen om evigheten (dock ej uttalad) på den plats där just du vill vara och få din kommande existens uppfylld.

 

H C Andersen möter 2020 talet. Men citatet "— Nu dör någon! sade den lilla. Hennes gamla mormor hade sagt: När en stjärna faller, går en själ upp till Gud." har än inte blivit ok att uttala. Min spaning blir att det nu finns en längtan efter andlighet, varav många vänder sig till kyrkan, men för en många andra innebär sökandet att det är djupt allvarligt, bara det inte är kristendom. 

Av violen - 28 december 2022 22:15

Faye, Gaël: Litet land ***

 

Folkmordet i Rwanda är här skildrat med barnets blick, och blir därmed nästan ännu svårare att värja sig emot. Samtidigt som det ändå är distanserat. Jag blev faktiskt inte riktigt berörd, men så har jag läst andra böcker om Rwanda som varit helt overkligt upplysande. 

 

Jag har dröjt med recensera Fayes bok, och det har inneburit att jag faktiskt glömt en del av den. Det visar nog också att den inte grep mig som jag trodde den skulle göra.

 

 

Av violen - 26 december 2022 22:00

Rautiainen, Petra: Ett land av snö och aska

 

Oj, det här var ingen bok att njuta av i juletid.  Jag hade ingen aning om vad det var för bok när jag började läsa. Efter några sidor var det nära att jag la den åt sidan, men så läste jag lite till och blev fast.

 

Inte så trevlig bok som sagt, men intressant. Jag visste inte alls om allt det boken handlade om, och att tyskarna varit i Finland är det bara några år sen jag upptäckte. 

 

För att vara debutant har Rautiainen ett svävande språk. Låter lite märkligt men jag funderade länge vad jag skulle skriva. Istället för att falla tungt med det svåra ämnet håller det sig hela tiden just svävande över ytan och ständigt framåt. Rautiainen skildrar det ständiga ljuset, samernas situation, kameralinsens motiv och det snuskigt brutala våldet. Som, fast det var en liten del, ändå blev för mycket.

 

Känner du att du kan avstå den här boken, gör det, åtminstone tills julen är över. Även om det finns kärleksljusglimtar blir även det otäckt på något sätt. 

 

Jag läste den som e-bok och tänkte inte på att markera de där meningarna som lyste till.

Av violen - 26 december 2022 20:15

Naseh, Negar: En handfull vind ***


Iran 1988. Nu närmar sig Naseh sina smärtpunkter efter de två andra böckerna, se här som handlade om helt andra saker.

Men här finns Nasehs hemland och skildringen av den iranska revolutionen och flykten till Sverige. Den bok hon alltid velat skriva eller?


Naseh vill verkligen skildra två världar, två män som flyr Iran. Deras liv förändras i grunden på olika sätt, men deras kroppar genomgår liknande öden. Och är det just detta som Naseh tar till för att låta landsflykt spänna över både onda och  goda?

Jag tänker när jag läser om Shahens flykt och det liv han genomgår, vill jag verkligen veta det här? Intresserar hans lyxliv och lyxdöd mig? Och hans motpol och olycksbroder, även hans liv i i en främmande miljö, är det så lika att det tål att jämföras. Vem lider mest eller är det samma lidande? Jag vet inte vart Naseh vill komma och jag får ingen klarhet.


Jag gillar Nasehs språk och tonfall men här finns inte det där som borde ta tag och ruska om. 

Kanske nästa bok


 

 

Av violen - 23 december 2022 21:00


En riktigt god och fridfull jul önskar jag Er alla bokvänner!

Må tomten komma med hårda klappar till Er alla!


  

Av violen - 22 december 2022 22:02

Griffiths, Elly: Det låsta rummet

 


Det är alltid samma sak när det kommer en ny deckare av Griffiths, jag läser den så fort jag får tag på den. Så även denna gång.

Och som vanligt var den bra, men samtidigt blev jag lite fundersam. Det är Ruths boende därute bland saltängarna, var det ett radhus? Var det inte helt ensligt och bara en granne, en bra bit bort? Jag måste lösa det mysteriet innan jag lugnt kan fortsätta att se fram emot nästa bok. 

Det här är nog den första riktiga covidbok jag läst. För det är väldigt mycket om covid här, och mordhistorien blir, kanske på bekostnad av fokuset på covid, ganska lam.

Men vad gör det egentligen, Griffiths är alltid Griffiths

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards