Alla inlägg under maj 2018

Av violen - 31 maj 2018 19:00

Baricco, Alessandro: Silke****

Att man nyförtiden betecknar en bok som gripande är ovanligt. Dock, den här till formatet lilla boken är faktiskt det. Författaren lyckas bibehålla en hemlighet genom hela boken, kanske för att formen är så sluten, stilen nästan gammeldags upprepande och så plötsligt vill man gråta över kärlekens ödmjukhet. Och tänker, det är så det är.....

Av violen - 31 maj 2018 19:00

Atwood, Margaret : Kattöga ****

Verkligen en bra bok! Atwood skriver så bra, självklart på något sätt. Hela tiden tänker jag, ja det där var ju precis rätt ord...kan ju också ha med översättningen att göra.
Den här boken handlar om mobbning. Men jag tror inte att Atwood skriver utifrån sig själv, helt enkelt därför att det skildras så objektivt på något sätt, vilket också är en del av bokens styrka. Boken är otroligt insiktsfull, och borde läsas parallellt med annan litteratur om mobbning. Hon vet verkligen hur flickor/kvinnor fungerar. Hon visar precis hur det kan gå till. Men, och det är här jag tror att hon inte skriver självupplevt, huvudpersonen, den mobbade, blir senare den värsta mobbarens kompis, jag har mycket svårt att tro att det är möjligt. Fast i en fiktion är ju allt möjligt och det öppnade utan tvekan för intressanta iakttagelser....En till intressant och insiktsfull sak tycker jag Atwood också fått med, att det egentligen är vuxna som ligger bakom, det är dom som först började snacka skit om familjen, och gör inget för att hindra det som sker. Här kan man se att om vuxna inte godkänner mobbningen så har den mycket svårare att frodas. Något som det kanske borde forskas mer ikring.

Av violen - 31 maj 2018 19:00

Atwood, Margaret: Alias Grace ***

Jag tillhör den kategorin som inte gärna läser baksidestexten på en bok. Vilket jag inte heller gjorde med den här så jag hade egentligen ingen aning om vad den skulle handla om. Den var väldigt bra ett tag där i mitten, Atwood skriver ju som vanligt medryckande på nåt sätt, men så plötsligt insåg jag att det inte skulle bli nån upplösning att tala om och då blev det plötsligt väldigt jobbigt att läsa ut den. Ja, i flera dagar hade jag 30 sidor kvar utan att veta om det.....trodde allt var klart. Men så såg jag att märket var kvar och läste klart men inget ändrades för det......
Läs boken för att den är välskriven, men historien drog helt klart ner betyget. Tacka vet jag Rövarbruden av samma författare, den hade en betydligt intressantare historia....

Av violen - 31 maj 2018 18:45

Aggestam Rolf: Niagara**

Den som gillar biografiska böcker med tragiska händelser kanske gillar den här boken. Det gjorde inte jag. Iofs handlar den om syskonrelationer, en bristvara i dagens bokutbud, men det uppväger inte att hela historien känns konstuerad. Även om tragiken smyger sig på hela tiden och vad jag kan förstå är den sann.

Av violen - 30 maj 2018 23:00

   Mangan, Christine: I Tanger


Nej, det här var inte en bok i min smak. Möjligtvis att den kommer att bli bra som film eftersom miljön är exotisk, men jag upplevde den inte som spännande överhuvudtaget. Har inte jag läst väldigt mycket liknande förut?


Jag läste i alla fall ut den i rasande fart (vilket väl ändå visar att den var bra på nåt sätt) och lyckades känna mig ilsken lite nu och då, och det är väl inte att förakta. 


Jag tror att den som gillar den här typen av böcker säkert kommer att ha behållning av att läsa den. Men jag skulle inte ha valt att läsa ut den om jag inte fått den av Modernista. Tack för det i alla fall Modernista! 


Läst 2018

Av violen - 29 maj 2018 08:00

Johannas deckarhörna




Vårens bästa   mars - maj

 

Jag kunde ha angett det dubbla antalet men fick lov att välja dessa

 

 

 

 

Keilson, Hans: Vedersakarens död 

Den har helt klart något bestående



Linnea Axelsson: Aednan

En poetisk kampskrift 

 
 


De Jong, Nila: Trädet och vinrankan

Vacker och berörande.

 


Vårens bästa

   

mars - maj

   

 

 

Modiano, Patrick: Straffeftergift 

Alltid Modiano

 

 

Beard, Mary: Kvinnor och makt

Ett manifest du bör äga.

 

 

 

 

   

 

 

En stark läsvår. 

 

Av violen - 28 maj 2018 22:15

   Sager, Riley: De sista flickorna

 

Det är alltid trevligt att få böcker i brevlådan. Men ibland klickar det inte mellan mig och den skickade deckaren. Så var det i det här fallet. Redan i början kändes den ointressant. Visst, jag gillar att nutiden börjat komma in mer och mer. I det här fallet med en blogg om bakning. Om jag velat läsa lite om det kanske jag skulle ha fortsatt efter det antal sidor jag trots allt läste Men jag kände nästan omgående hur boken skulle sluta och då blev det liksom bara helt dött. 


Så tyvärr Modernista, tack men nej tack till den här deckaren.


Av violen - 27 maj 2018 22:48

   Tangen, Geir: Maestro

 


Så många har angett den här deckaren som bra, eller att man vill läsa den. Så jag bara beställde den på bibblan och fick den nu och har läst den. 

Tangen försöker överföra intertextualiteten till deckargenren. Och enligt mig lyckas han inte. Lite spännande var den iofs, men jag räknade tidigt ut mördaren och så var det med det. 

I övrigt kändes den inte direkt nyskapande överhuvudtaget så fler Tangen blir det inte för mig. Det måste tilläggas att jag inte är någon jättestor deckarvän, så den deckarförfattare jag vill läsa mer av måste sticka ut rejält.

Tyvärr gjorde inte Tangen det med sin debut. 


Läst 2018

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards