Alla inlägg under december 2015

Av violen - 31 december 2015 22:07

Lästa böcker december 2015



           

                    

                       

                       
                          

          


                                   



Khemiri, Jonas Hassan: Allt jag inte minns ****

Braun, Angelika: Regissören ***

Galera, Daniel: Med blod i skägget ****

Indridason, Arnaldur: Den som glömmer ***



Bäst:   Galera, Daniel: Med blod i skägget ****

Mindre bra:  Braun, Angelika: Regissören *** (annorlunda deckare men räckte inte ändå fram)

Av violen - 26 december 2015 16:30

   Indridason, Arnaldur: Den som glömmer ***


Som vanligt är det Island och spänningen som gör Indridason så läsvärd. Med några få artistnamn och andra attribut förflyttas vi till en yngre upplaga av Erlendur, även om han gör en lite blygsammare insats en vanligt. Fast det han åstadkommer är nog så behjärtansvärt, för de som finns kvar. Galningar finns det överallt och i alla tider.

Ingen av Indridasons bästa kanske men klart läsvärd.

Läst 2015


Sammanfattning av Indridasons böcker finns här




Av violen - 16 december 2015 15:00

Galera, Daniel: Med blod i skägget ****


Att läsa en bok i två omgångar eftersom någon annan också ville läsa, det brukar inte vara så lätt. Men när Galeras bok gick att låna igen började jag genast om. Och det gick riktigt bra. För personernas gestalter lever ordentligt, även om titeln får sin förklaring först i slutet. Medan bilden är sällsynt levande boken igenom.

Det här är vad jag skulle kalla, en riktigt manlig historia. Huvudpersonen är vid god kondition, inte rädd för vatten (även om det är nära en gång) naturligtvis en kvinnokarl, (kvinnornas uppgift är att vara just kvinnor, och att lämna och lämnas) medan kärleken till hunden tar oanade proportioner.


Men huvudpersonen är a man with a mission. Han söker sanningen och den är gömd inombords i de människor som vet men tiger. Att påminnas om det som varit gör männen i byn rasande och helt utan sans. Precis som tidigare, när det hände.


Något är sorgligt i den här boken, kanske mest för att det kunde vara sant, såhär kan människor bli alltså.

Men den är väldigt intressant, så mycket händer och överallt linkar en hund bredvid sin husse. Det finns meningar att citera men inget blev markerat. Jag var visst uppslukad av det jag läste istället.


Läst 2015

Av violen - 8 december 2015 16:45

   Braun, Angelika: Regissören ***


Ok, jag hade inte så väldigt höga förhoppningar inför Regissören. Och när jag läste att den ska bli film kändes det ännu mer nja. Men Lava förlag skickade den till mig (tack) och faktiskt, den var riktigt bra.

Eftersom jag läser deckare för avkoppling är det spänningsfaktor och intressanta frågor som tilltalar mig. Språket kommer i andra hand. Och tur var det, för språket är fragmentariskt och nästan som ett filmmanus (surprise) Och Fors är manlig (2ggr) och lång (2ggr). Ingen variation för den här boken är skriven för ögat (filmen) och behöver inte vara så exakt.


Jag gillar ändå det här greppet, det känns nytt och annorlunda. Jag håller med Lava förlag som själva skriver såhär:


Boken har flera bottnar, den kan läsas både som en spännande pusseldeckare, en titt bakom kulisserna i den cyniska film- och modevärlden, en psykologisk roman om våld mot kvinnor och en kritik av ett samhälle som inte låter människor vara det de är. Hämtat här


Lägg därtill latinska citat och lite konstiga tal så blir det nästan en påse lösviktsgodis, alltid gillar man någon bit. Här gillade jag det mesta...


En bok - en film= ett intressant försök. Känns uppfriskande. Om jag ska se filmen? Skulle tro det...Och känslan av förlust när skådespelaren är helt fel för rollen slipper man. Han har funnits bakom ögonlocken hela tiden...


En liten invändning dock, blir detta en ny genre undrar jag hur många som kommer att läsa boken först? Bara en liten fundering...

Av violen - 7 december 2015 15:00

Hassen Khemiri, Jonas : Allt jag inte minns ****


Ja, augustpriset får man knappast om boken är dålig. Den brukar ju vara liksom rejäl, skriven utan åthävor att grubbla över, spegla nån form av samtid eller dåtid som berör samtiden.

Javisst, Allt jag inte minns är inget undantag. Den var välskriven, intressant och speglade den samtid storstadsbon lever i. Jag tyckte direkt att den påminde om Lollo av Linna Johansson. Att läsa båda har varit intressant, det här är alltså 2010-talets tid i två författarskap.

Summeringen av Khemiris bok är aningen dyster. Utnyttjande, lögner, stölder, rasism. Hur ska vi minnas Samuel, är han modig eller feg eller bara för god för denna världen? Jag har inga svar men en klump nånstans vid hjärtat när jag läst klart.

Boken skrevs innan det blev värre, vi bävar alla för framtiden.


Läst 2015

Av violen - 1 december 2015 19:40

Lästa böcker november 2015



        

                 

                    

                       
                       

          

                                   


Enmark, Kristin: Jag blev Stockholmssyndromet ***

Smedberg, Åke: Hässja ****

Horst, Jorn Lier: Grottmannen ***

Haag, Martina: Det är något som inte stämmer ***

Blasim, Hassan: Irakisk kristus ****

Fosse, Jon: Sömnlösa ****

 McEwan, Ian: Domaren ****


Fyra fyror, hur kunna välja? Jag väljer med hjärtat...

Bäst:   Smedberg, Åke: Hässja

Mindre bra:  Horst, Jorn Lier: Grottmannen (deckare når sällan upp till höga nivåer vid jämförelser...)     

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards