Alla inlägg under oktober 2016

Av violen - 28 oktober 2016 08:00

   Persson, Leif G W: Kan man dö två gånger? ***

 


Jaag hade läst lite sådär om den här senaste boken av Leif G W. Så jag började läsa lite lojt, men upptäckte efter ca fem sidor att jag var fast. Det blev spännande och det höll i sig till bokens slut. Jag gillade ju Bombmakaren och hans kvinna, och den var faktiskt snäppet bättre, men den här var alltså också helt ok.


Jag gillar svepet mellan barndom bland scouterna, markören tsunamin som alla kan referera till i tid, och girigheten som så ofta leder till brott. Och ön som alltid är en fascinerande plats. 

Lite väl mycket upprepningar.. Ibland tänkte jag, men det här har jag ju redan läst? Vilket säkert var helt sant, kändes det som.


Det mest besynnerliga var ändå att Bäckström plötsligt började bli humaniserad. Intressant iofs, men kändes lite väl mycket personlighetsförändring för att jag riktigt ska kunna tro på det. Dessutom antyds mycket passande en svår barndom. Nåja allt reder väl upp sig i nästa bok. 


Läst 2016

Av violen - 20 oktober 2016 08:00

      Cline, Emma: Flickorna ***

 


Om det inte stått sekt över den här boken hade jag knappast läst den. Men eftersom jag är intresserad av sekter så läser jag det som finns.

Och den var riktigt bra skriven, beskrev vägen in i sekten och vägen ut. Med lätt penna beskriver Cline hur tonåren kan te sig för en ung tjej vid den här tiden.(vi talar 1969 när huvudpersonen Evie var fjorton år)  Det är längtan efter sex and drugs and rock´nroll om man säger så. Vilsenhet, svek och upproriskt tänkande gör Evie till ett byte för sektledaren Russell och hans flickor. 

  [...] jag hade redan börjat anamma vissa sätt att se på världen, vissa tankemönster. Russell berättade för oss att samhället kryllade av laglydiga människor, folk var storbolagens passiviserade slavar och medgörliga som drogade labbapor. Vi på ranchen verkade på en helt annan nivå, vi kämpade i den vidriga motvinden, och vad gjorde det i sådana fall om man var tvungen att jävlas lite med de vanliga människorna för att uppnå större mål, större världar? Om man sa upp sig från det gamla kontraktet, sa Russell, vägrade svälja skrämselpropagandan från samhällskunskapen och böneböckerna och rektorkansliet, så skulle man inse att det inte fanns något som var rätt och fel Han generösa ekvation reducerade dessa begrepp till tomma reliker, medaljer från en regim som inte längre sitter vid makten. sid 159


Detta synsätt (kallat hjärntvätt) lade grunden till det förfärliga slutet.


Trots att det finns vidriga detaljer om övergrepp och försummelse, gör språket den här boken så litterär. Ja just det. Det är en fröjd att läsa den bara för meningarnas skull, medan ondskan och förfallet driver den framåt. Det känns som att det här en debut, driven av kärleken till texten i första hand. Det bådar gott. Jag ångrar inte att jag läste den.

Och:

Jag håller med bakgrundstexten, Det här är "en skimrande och fängslande roman om makt och och sexualitet, störande och exceptionellt klarsynt" 


Läst 2016

Av violen - 18 oktober 2016 23:45

   Taesler, Annika: Ända in i märgen ***

 

Jag brukar hålla Ben Watts: Patient som en av de bästa sjukdomsskildringarna. Och det är den fortfarande. Men det här är också en bra biografi. Välskriven. Och visar den utsatta situation Taesler var och är i. Tankarna om att hon kostar för mycket för samhället, hur assistenterna behandlar henne, varför beslut fattas som stryper hennes möjligheter att få den sjukgymnastik hon behöver (?). Pressen att alltid acceptera och vara glad. Rädslan för att bli lämnad av både pojkvän och de som kan vårda henne. Att kompisarna ska sluta bry sig. Ja, det är mycket som hela tiden skaver.


Det som slår mig är ändå hur mycket hon trots allt har kvar. Pojkvän som blir hennes man som blir hennes barns far. Föräldrar syskon vänner, nya vänner. En häst och ett hem och ett barn. Det gör mig glad att hon har allt detta, och kan se framåt. Det är ju ingen självklarhet.

Men det är heller ingen självklarhet att Taesler väljer att lämna ut sig, att berätta sin historia och ge sitt bidrag till bilden av det krackelerande vårdsverige, hon ger röst åt många. Tack för det!


Tack Bookmark förlag



Av violen - 15 oktober 2016 00:15

   Lapena, Shari: På andra sidan väggen ***

 


Ännu en bladvändare, spännande deckare alltså. Väldigt många ord, ofta upprepningar, knepiga karaktärer, kast i handlingen, inga direkta meningar värda att föreviga. Men ändå. Jag ville bara veta hur det hänger ihop.


Och slutet, vad var det? Knepigt och ändå intressantare än resten av boken. 


Tack Lousie Bäckelin förlag för en spännande deckare. 

Av violen - 9 oktober 2016 19:45

   Sarri, Margareta: Kedja - kvinnoliv i fem sekler ****


Jag vet att jag läst en hel del av Sarri tidigare, men inte sen jag började blogga. Men det slog an en positiv tanke hos mig när jag såg den här bokens författare och jag ville genast läsa. Och jag känner genast mig hemma med språket, det har tyngd utan åthävor. Det är som att jag känner igen Sarris sätt att skriva.


Sarri har hittat ett helt unikt sätt att förmedla sin släktforskning, genom kvinnors ögon. Ja, i början har alla det likadant, många barn och slitsamt, ensamt och dant. Men små ljus glimtar fram.



Och det känns så befriande att det skildrar den norraste norra delen av landet. Alla måste få veta hur det varit i den stora vita fläcken (?) vars historia så ofta ignoreras.


Sen blir det färre barn, men förlossningarna kan ändå vara fyllda av ensamhet och oro. Brita Marias förlossning av icke namngiven dotter 1874 (sid 113ff) är skildrad på ett sådant sätt att både lycka och sorg blandas med vrede över ensamheten, och ger avtryck in i nästa generation där dottern Johannas vuxenliv börjar redan på första bladet:

Blodpölen på golvet där hennes mor låg, glömmer hon aldrig så länge hon lever. Som liten jänta tvangs hon bli vuxen. Hon fick en eftermiddag på sig. Sedan var det färdiggråtet och dags att hugga i. sid 121

 

 Sarris eget liv, som berättas i slutet som punkt för historien, är också så intressant att läsa.


Jag tycker att det här var en mycket läsvärd bok. Här skriver Sarri noveller, sammanbundna genom kvinnor som gjort henne till den hon är. (Det är nästan så jag ryser när historiens vingslag blåser till. Åh om en sådan bok funnits om mina kvinnliga förfäder. förmödrar?)  

Jag tror att kvinnorna skulle ha uppskattat hennes nyfikenhet och envishet, även om vissa skulle ha slagit ifrån sig, inte ska väl jag.....

 

Jag håller med baksidestextens slutsats:

Den är ett viktigt bidrag till förståelsen av kvinnors villkor i äldre tider och idag.

 

Läst 2016


jag har lagt till en ny kategori, norrland. Det är dags nu att stå upp för ljuset, hundarnas öde skall, de igenvuxna småbruken som gav så många utkomst, litteraturens giganter som formar orden, fågelstrecken, luftens renhet och livet helt enkelt.

 


Av violen - 1 oktober 2016 23:15

Lästa böcker september 2016


 

En mycket stark månad, så många bra böcker.

 

 

Bolton, Sharon: Daisy i kedjor *** 

Palmqvist, Jeanette: Det enda som betyder något ****

Offill, Jenny: Avd. för grubblerier ****

Wahlberg, Karin: Cancerland ***

Eriksson, Bim: Det kändes lugnt när mina känslor dog ***

Torgeby, Markus: Löparens hjärta **** 
Wool-Rim Sjöblom, Lisa: Palimpsets ***

Bohman, Therese: Aftonland ****


Bäst: Alla ****! 
Palmqvist, Jeanette: Det enda som betyder något; 

Offill, Jenny: Avd. för grubblerier; 

Torgeby, Markus: Löparens hjärta; 

Bohman, Therese: Aftonland.

 


Måste jag välja enBohman, Therese: Aftonland

Mindre bra: Wahlberg, Karin: Cancerland. Svår bok att skriva och nådde inte riktigt fram. Tycker jag. 

 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards