Alla inlägg under juni 2014

Av violen - 30 juni 2014 22:15

   Williams, John: Stoner ****


Det här trodde och hoppades jag att Stoner skulle handla om:

[...] som om han tog sig alltför stora friheter med ämnet, och han ursäktade sig inför studenterna, men när de kom fram till honom efter föreläsningen och när de i sina uppsatser började visa tecken på inlevelseförmåga och en spirande kärlek till ämnet, blev han uppmuntrad att göra något han aldrig fått lära sig. Kärleken till litteraturen, till språket, till tankens och hjärtats mysterier så som den visade sig i de minutiösa, egendomliga och oväntade kombinationerna av bokstäver och ord, i de svartaste och kyligaste tryck - en kärlek som han dittills hade dolt, som om den vore farlig och olaglig, den kärleken började han nu visa upp, trevande i början, sedan djärvt och till sist stolt, sid 124f.


Men istället har jag läst en bok som ägnar sig, iofs inget fel i det, att följa denna språkets entusiast genom ett liv som som levs som om denna begåvning inte fanns eller behövde utvecklas. Som om författaren skrivit allt han kunnat ta ur sitt eget liv och sin undervisning, men som sen fått stryka och infoga enligt konstens alla regler för att boken ska bli läsvärd.

Inte blir det bättre när jag får veta att en av mina favoritförfattare, Ian McEwan, tydligen är en stor beundrare av boken. Vad har jag missat? Ok Stoner är en bra bok, välskriven men innehöll för lite av det jag ville läsa om, litteraturen, språket, orden. Men det är uppenbarligen i en annan bok jag kan finna det.


PS: Jag undrar om det här är början till en ny trend? Att finna de böcker som för första gången eller fortfarande är levande för dem som själva skriver och/eller ägnar sig med seriositet åt litteraturen. Inser att det är ett allvarligt ämne och inte grunden för kapitalistiska investeringar. Som det var tidigare. Åter till källorna. Håll med om att det faktiskt låter spännande?


Läst 2014


Tack Lyran för vinsten!  

Av violen - 29 juni 2014 16:45

   Heltne, Johan: Det finns ingenting att vara rädd för ***


En bok om sex, livets ord och epilepsi. En sällsynt dålig kombination som skildras på ett väldigt sakligt sätt. Och jag undrar om det någonsin skildrats så förut. Det finns, trots allt som kan kallas övergrepp, en kärleksfull underton. Huvudpersonen vill verkligen tro och leva rent och bli frisk, och han har förtroende för sina ledare.

 Det är fiktion, javisst, men dramaturgin behöver inte kryddas med det som i stort sett alltid finns i liknande skildringar, pastorn begår själv övergrepp, helst då sexuella. Men här lyckas Heltne fånga skammen, synden, kraven som läggs på sexualiteten hos de unga killarna. För tjejerna går ganska anonyma genom boken.

Trots det gillar jag Nina. Hon vågar älska den hon vill, är inte uppväxt i sekten så hon vet inte konsekvenserna, och sen står hon emot. Heja Nina!

Berättelsen skulle helt klart ha klarat sig utan epilepsin. Det är en annan historia, ännu grymmare än den skildras vid sidan av annat. Visst kan man be för människor, på ett kärleksfullt sätt. Men att kräva att den personens tro ska göra helandet är ju helt befängt. Så många olyckliga människor det har skapat.

Av violen - 27 juni 2014 16:45

   Griffiths Elly: De utstötta ***


Det här var återigen en riktigt bra Griffiths. Även om brottet var lite väl långsökt så innehåller hennes böcker så mycket underfundiga och humoristiska uttryck att jag måste dra på mun nu och då. Och så det arkeologiska som faktiskt är intressant och serverat i lagom doser.

Ett litet minus är väldigt mycket tillbakablickar. Men å andra sidan glömmer jag mellan varven, jag menar Catbath har två barn? det hade jag glömt.

Och så omslaget, så tjusigt, som alltid.


Här finns alla böcker jag läst av Griffiths, och nu är en repris av omslagen på sin plats tror jag:

       


 Konstigt nog tycker jag alltid det senaste är snyggast!


Läsutmaning spänning 2014 - juli.

Av violen - 25 juni 2014 22:45

   Catton, Eleanor: Repetitionen ****


Bookerprisvinnaren Cattons debut är en ovanligt skriven ovanlig historia. Ja, så är det faktiskt. Det är så sällan nu för tiden man får läsa en bok med så ett så eget språk, det känns om att det bara måste ha flödat ut under Cattons penna (eller tangenter mer troligt) utan uppehåll. Historien är fascinerande och innehåller allt från återhållen sexualitet till närmast tabubelagda sexskämt som Stanley (protagonistens) pappa drar för att genera sin son. Ok, den är kanske aningen pubertal men å andra sidan skildrar den livströttheten hos den militärliknande lärarkåren och det med stor insikt. Dessutom får Catton till ett slut som var oväntat.


Jag tror att den här boken inte går att beskriva mer än så, det är bara att läsa den. Det är dock verkligen ingen feelgood roman utan mer en bok att läsa med skräckblandad förvåning, vad är det för personer som befolkar sidorna? Det darrar av livshat mellan raderna, eller är det bara skicklighet från författarens sida?


Läst 2014

Av violen - 15 juni 2014 23:15

   Thorell, Julia: Juni ***


Juni är inte en månad i det här fallet utan namnet på en tjej vars liv skildras i den här tecknade serien. Eller hennes bildningsresa kanske. För hon skildrar hur hon lever ett liv och söker en utbildning hon egentligen inte vill. Men slutet blir gott kan man säga.

Teckningarna är grova och känns spontana, vilket jag inte tror är fallet. Det ligger mycket tankemöda bakom dem, för de passar (efter ett tag, när jag vant mig) utmärkt till de visdomsord som finns i bubblorna, nämligen att hippielivet, där Juni växte upp, var fritt och fränt, men på bekostnad av barnens rättigheter att få omsorg och tillit till och av vuxenvärlden.


Jag läser inte så mycket serier men känner nu att jag gärna skulle göra det. Jag gillade nämligen Juni! Hon lyckas helt klart med det många misslyckas med, att försonas och gå vidare!


Läst 2014

Läsutmaning läs ett år.

Av violen - 12 juni 2014 18:45

   Bivald, Katarina: Läsarna i Broken Wheel **


Feelgood är inte min grej. Kanske för att jag slukade massor under uppväxten, Sigge Stark, Cherry Ames, Vita serien osv osv. Det kan inte hjälpas, jag är mätt på det här och har varit väldigt länge.


Men ibland känner jag att jag borde ändå...när så många nu gillar och läser. Men nej, det går inte, jag var tvungen börja hoppa på slutet när jag insåg att inget nytt skulle framkomma. Konstigt nog kan jag hellre se filmer eller TV-serier på temat, men läsa, nej. Jag måste inse att så är fallet med mig, punkt.


Det roliga var förstås ädå bokhandeln och referenserna till olika böcker. Men resten, nej det var så overkligt.

Jag får hålla mig till filmerna, "Gifta på låtsas" o dyl.


Läst 2014

Av violen - 9 juni 2014 10:18

 Zeh, Juli: Stopptid ***


Fritt fall av Juli Zeh var riktigt bra minns jag (läst 2009). Jag minns inte intrigen men sättet att skriva på var uppseendeväckande bra.

Det är samma med Stopptid. Under bokstävernas meingar - ytan, ligger budskapet, tragedin, besatthetens pris och vibrerar.

Historien är inte ny eller unik på något sätt. Kanske att dykningen och ön är lite exotiskt iofs.


Det känns trots allt som att Zeh förlägger en stor dos samhällskritik många mil från det Tyskland som huvudpersonen lämnat. Är triangeldramat det viktiga eller bara en bakgrund till den yta som dokusåpor och intrigmakande förmögna kulturnissar hänger sig åt. Kulturparet i gäststugan lever ut sitt kulturliv i filmscener, förbrukar och offrar människor som de själva offras. Skratten är gemensamma men tomma, ingen går säker, för illvilja och skadeglädje frodas i den miljö där man är gammal när man fyllt fyrtio.


Det skenbart enkla i språket döljer det som ligger kvar, dekadensen i vårt samhälle. Men det saknas en slags nerv som värker fram budskapet. Det går kanske till och med att missa om man inte är uppmärksam.

Jag får den där känslan att viktiga meningar är offrade, att mycket är struket.

Men jag sträckläste.


Läst 2014

Av violen - 9 juni 2014 10:15

   Einhorn, Stefan: Stenträdet ***


Jag trodde lite mer på den här boken faktiskt. Början var riktigt bra men när jag nu sammanfattar inser jag att det är alltför stor blandning av Da Vinci koden, Michael Mortimer, lite fantasy och bibelcitat light. Om man nu läser den rakt av som den thriller den uppges vara.

Lägger man istället djupare aspekter på innehållet är känslan snarare ovanligt mycket fokuserande på det för deckare unika, godhet. Längtan och sökande och upplevelse av att det trots allt finns en liten strimma hopp.

Jag önskar att innehållet hade kunnat skrivas och attrahera läsare utan dödandet. Men bättre en ovanlig deckare med budskap än en oläst bok.


Läs den gärna, den är unik på sitt sätt.


Läst 2014


Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards