Alla inlägg under november 2014

Av violen - 27 november 2014 15:15

   Modiano, Patrick: Nätternas gräs ***


Jag har verkligen varit sugen på att läsa den här nobelpristagaren. Jag vet inte varför, men han kändes riktigt intressant.

Och iofs, boken jag läste nu var bra, den fulltecknade anteckningsboken var ett spännande drag och är det en deckare/spionroman/parisisk odyssé/nostalgisk tillbakalängtan eller vad? Jag blir inte klok på det. Möjligtvis en blandning av alla de genrerna. Kärleksroman? Ja det är det förstås. Mest var det mystiska män, krogar, gator, hotell och framförallt Kvinnan som går förbi i texten, vars mysticism var störst av dem alla.

Många ingredienser som jag tilltalas av.

Nåja, det finns fler böcker. Jag lägger Nätternas gräs till handlingarna och börjar med Lilla smycket.


Jag hoppas bara att Modiano inte är en Singer, dvs skriver samma bok hela tiden. Mannen minns minnet av kvinnan. Men det lär visa sig.


Läst 2014

...

Av violen - 25 november 2014 19:15

   Andersson, Lena: Utan personligt ansvar ****


Jag tokgillade verkligen Egenmäktigt förfarande och såg fram emot uppföljaren. För det visade sig vara just en uppföljare som upprepade allt för mycket från första boken om Ester. Ja, jag gillade språket även i den här skildringen av den gifta mannen och älskarinnan. Allt var lika samma för Ester, men faktiskt, hon hämnas. Ja, Ester hämnas på Hugo och Olof och alla andra som varit lika samma.


Faktiskt så blev jag mindre imponerad när jag fick veta att de båda männen existerar IRL och säkert har sagt och tyckt och gjort väldigt mycket av det som Andersson skildrar. Känns lite....olustigt. Och innebär att fantasin inte var så insiktsfull som jag trodde. Det var kanske bara att skriva av dagboken.


Titeln är talande och boken skildrar en kultur som är vanlig och tillåten. Och som jag förstår det hela är kvinnorna oftast förlorarna. Jag blir arg och önskar att det nånstans varit med en klubba som Andersson kunnat slå de utan personligt ansvar i huvet med så de fått tankebanorna omrörda. Nu verkar tyvärr i mångt och mycket det motsatta har skett.


Jag hoppas verkligen att Andersson ägnar sig åt något helt annat i nästa bok. Eller åtminstone skärper tonen.


Läst 2014

Av violen - 17 november 2014 13:30

 Jansson, Tove: Sent i november ***


Är man inte insatt i Mumindalens värld och dess varelser skulle man ju undra vad det här är för bok. Men eftersom jag plöjde alla muminserierna långt upp i gymnasiet så är jag väl förtrogen med den fantasifulla världen. Muminfamiljen är ju bortresta så huset befolkas av andra "personer". Jag är glad att Filifjonkan trotsar sina rädslor, för att inte tala om Hemulen... Så himla trevligt det blir till slut.

Ja, det här den perfekta boken i November för Läsettår. Lite rå och kall och dödslig samtidigt som värmen sprider sig bland de inblandade. Som alla förstår när det är dags att lämna, det måste vara deras instinktiva sida. Kvar blir homsan Toft som siktar en båt och tar emot fångstlinan. De är tillbaka!


Och jag tog aldrig fram analysblicken, utan bara läste precis som det stod! Och längtade lite efter serieböckerna som jag kostade på mig för länge sen.


Kommer du alltid att vara likadan? frågade Filifjonkan nyfiket.

Det hoppas jag verkligen! svarade Mymlan sid 140


Läst 2014

Av violen - 16 november 2014 17:15


Sisterhood of the World Bloggers Award

 
Lyran har varit vänlig nog att förära mig med en Sisterhood of the World Bloggers Award, som går ut på att svara på tio frågor och skicka vidare tio andra frågor till tio favoritbloggare.

1.  Vilken är den bästa klassiker du läst?

Brott och straff av Dostojevskij
2. Vilken romanfilmatisering tycker du blev riktigt bra?

Doktor Glas, ursprungsvisionen. Så ond och dolsk.

3. Och vilken filmatisering tycker du misslyckades?

Jamen, Det blod som spillts. De hade ju fel mördare!
4. Vilken Nobelpristagare är din favorit?

Albert Camus, trots att han understundom skriver obegripligt så formade han bilden av den nya människan.
5. Vem borde få Nobelpriset nästa år?

Som vanligt, min favorit Kadaré. Men eftersom han inte sägs inte vilja ha det, så varför inte Oates?
6. Vilken bok skulle du vilja rekommendera just mig? Jag rekommenderar "En natt i juli", Jan Fridegårds debutroman. En klassiker kan man väl säga och intressant just för att den visade sig vara....liksom modern. Och tangerar deckaren av idag, handlar om allt annat men mordet ingår.
7. Vilken litterär figur skulle du vilja äta middag med?

Jesus, jag tror han är bra på att lyssna och skulle bemöta mig välvilligt.
8. Vilken författare skulle du helst vilja spökskrev dina memoarer?

Någon med religiös bakgrund, sjukdomsinsikt, välvilja, kärlek till litteraturen och humor. Dvs jag själv!  :-) Jag måste visserligen bli författare innan, men why not?
9. Vilket kulturevenemang skulle du helst vilja gå på nästa år?

Omöjligt att besvara då jag knappt orkar ta mig till ett loppis ens...
10. Vem skulle du vilja skrev ett gästinlägg på din blogg?

Lyran, där hon bl.a presenterar 2015 års jordenruntresa eller liknande (?). Jag litar nämligen helt på hennes urval, och i år känner jag faktiskt abstinens. Gott tecken eller? (se 9)


----------------------------------------------------------------------------------------------------

10 nya frågor, svara jättegärna alla som vill.


1. Hur stort är ditt bokintresse - skala 1-5.

2. Nämn tre bra böcker av kvinnliga författare? (behöver inte vara bäst, topptio eller suveräna, bara bra)

3. Nämn tre bra böcker av manliga författare? (behöver inte vara bäst, topptio eller suveräna, bara bra)

4. Tre bra böcker du minns från din barndom? (behöver inte vara bäst, topptio eller suveräna, bara bra)

5. Din relation till att låna böcker på biblioteket, hur har den varit genom åren.

6. Om du läst en bok som sen blir film, siktar du på att se den då, enbart därför?

7. Har du en sk önskelista på böcker på Bokus/Adlibris/annan bokhandel på webben?

8. Jag gillar pappersböcker, gör du?

9. Läser du litteraturpristagare eller undviker du dem?

10. Ge ett tips på en riktigt "svår" bok. Du behöver inte ha läst den, men du ska ha tänkt "svår" när du läste om den.


Jaha, många är ju utmanade, men om du inte är det, varsågod.......

Av violen - 13 november 2014 14:15

   Appelqvist, Kristina: Minns mig som en ängel ***



Kan jag annat än gilla en författare/huvudperson som tänker som jag?


[...] men ännu roligare var det att forska. Att får gräva ner sig i specifika frågor för att samla fakta och sedan dra nya slutsatser om en författare eller ett verk. Det var som en skattjakt eller som att knäcka svåra gåtor. Det var kanske därför hon var så bra på att hitta saker på nätet. Hon var helt enkelt road av att söka detaljer som sammantaget gav mängder av spännande kunskap. sid 69


Dessutom nämns flera författare av rang, mest Karen Blixen men även fler favoriter. Mina favoriter alltså. Och att flirta med publiken är inte helt fel i det här fallet.


Ja, Helenas huvud är fullt av litterära tankar och funderingar, som hon borde fått analysera och dra slutsatser av under essäliknande former. Fast konstigt nog fungerar deckarbiten också och jag funderade faktiskt på mördaren nu och då. Och Nobelpriset. Och litterära sällskap och deras priser. Det gillar jag.


Appelqvist är ny för mig, och det är tack vare att jag vann boken på Kulturkollo, tusen tack för det! som jag nu läst henne. Är inte så pigg på att börja nya deckarserier men jag kommer att läsa nästa bok. Jag gillar sättet att skriva och Litteraturen! såklart....



Läst 2014

Av violen - 10 november 2014 16:30

   Lindström, Merethe: Arkitekt ****



Dagar i tystnadens historia och Saknade har jag läst sen tidigare. Och nu vågar jag mig på Lindströms noveller. Jag vet att det är ett risktagande för jag är inte så stort fan av noveller direkt, men här tycker jag att Lindström lyckas förmedla det som omslaget visar, Kvinnor i miljö.

Och det är en tankens miljö, de lever sitt liv i sin hjärna, för de hindras att handla moraliskt, etiskt, rationellt, omtänksamt. De är ensamma i tvåsamheten, männen lyssnar inte, förstår inte, vill göra bara som de vill, men de har makten och borde kunna lyssna och hjälpa. Men de vill inte, de vill bara ha. Och kvinnorna smyger vädjande och beroende omkring.


Jag grips mest av vårdbiträdet, som spelade Akitekt som barn men aldrig ville ha något, plötsligt vet hon vad hon vill och inser inte att hon utnyttjas förrän det är för sent. Jag gillar hennes hämnd, även om den är barnslig, futtig och knappast duger nånting till. Men hon gör det i alla fall. Hämnas. Lycka till Idun.


Läst 2014

Av violen - 6 november 2014 15:00

 I skymningen sjunger koltrasten ***


Jag gillade att läsa den här boken. Den innehöll några små språkliga missar såsom upprepningar och några meningar som inte flöt på riktigt. Det gjorde mig lite förvånad, för jag älskade språket i 1) Nu vill jag sjunga dig milda sånger. Och även innehållet. Däremot var 2) Sonat till Miriam lite väl musikfackbetonad och Det goda inom dig har jag inte läst.


Tre personer, skickligt skildrade. Jag tycker att jag känner dem när jag lägger ifrån mig boken. Saknar dem litegrann... Så pass att Elizabeths oro för Elias smittar av sig, stackars Elias, men vad kan man göra? Ingenting.


De är alla sargade, har haft sitt av utanförskap, svek och lögner.  Men de har kvar sin kreativitet; sitt skrivande, läsande, tecknande. En trio som representerar konstens starka kraft att hålla en uppe.


Det känns som att Olsson läst massor av samtidslitteraturen och sen infogat intertexter lite här och var. Men det kanske inte alls är så egentligen. Kanske litteraturens ord, meningar och gestalter lever i den som förmedlar den, som goda författare gör. 


I vart fall kände jag mig engagerad när jag läste om de tre människorna, deras tidigare liv och deras tre lägenheter. "Tre hörn av verkligheten, sett genom tre temperament" *




* original: "Ett konstverk är ett hörn av verkligheten (eller skapelsen) sett genom ett temperament." Émile Zola, 1840-1902, fransk författare och poet.

Läst 2014

1)Olsson, Linda: Nu vill jag sjunga dig milda sånger **** En mycket omskriven bok som jag bara hittade på Ny! hyllan på mitt bibliotek. Kan man kalla en bok finstämd så är det här en finstämd bok. Om vänskap mellan två kvinnor som långsamt får förtroende för varann och sen vågar utelämna sina livs svårigheter för varann. Sådär som man önskar att det kunde gå till IRL och inte bara i fiktionens värld. För den välvilja dessa kvinnor visar varann är ju ytterst ovanlig nuförtiden. Dessutom innehöll varje kapitel en diktstrof i början, tyvärr missade jag att det fanns hänvisningar till varifrån de var hämtade längst bak i boken. Men ett tips är att titta där vid varje nytt kapitel så får du veta lite om dikterna också...... Även titeln kommer från en dikt... Läst 2006


2)Olsson, Linda: Sonat till Miriam ** Jag älskade verkligen Nu vill jag sjunga dig milda sånger men hade på känn att den här boken inte var lika bra. och det var den inte alls tyvärr. Det musikaliska temat med mystiska spontana händelser av ödesmättad karaktär tilltalade mig inte. Kanske för att jag inte någon som helst koll på klassisk musik (tyvärr). Sen spände boken över alldeles för mycket, det skulle ha räckt enbart med sökandet efter det förflutna, där i Krakow hettade boken till lite och jag kände att texten flöt på och bilderna från den gamle mannens lägenhet blandades med bakgrundsbilderna till en helhet. Men alla dessa fotografier och brev som dyker upp i så många böcker nu för tiden känns lite uttjatat, även om det hade relevans i den här boken.
Sen var slutet bara så ointressant, jag hoppade mellan sidorna vilket jag aldrig brukar göra, då har jag oftast redan slutat läsa innan. Men jag ville läsa ut den här boken. Ok slutet förklarar ett och annat men who cares? Det var Adam Anker jag blev intresserad av. Enbart. Läst 2009



Av violen - 2 november 2014 13:30

Lästa böcker oktober 2014


                               
        

          

                       

Sandberg, Kristina: Att föda ett barn ****
Sandberg, Kristina: Sörja för de sina ****
Sandberg, Kristina: Liv till varje pris ****
Forsström, Tua: En kväll i oktober rodde jag ut på sjön ***
Grebe, Camilla / Leander - Engström, Paul : Handlaren från Omsk ***+
Bowen, James: Mitt liv med Bob *** Qdfjb
Stridsberg, Sara: Beckomberga ode till min familj ****

Hannah, Sophie: Monogrammorden***

 

Bäst:  Trilogin av Kristina Sandberg, Att föda ett barn, Sörja för de sina, Liv till varje pris. Läs, läs, läs!

Mindre bra: Forsström, Tua: En kväll i oktober rodde jag ut på sjön. Poesi är svårt...denna var kanske för privat...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards