Alla inlägg under januari 2011

Av violen - 31 januari 2011 22:30

Böcker januari 2011 

Cook, Thomas H: Där tvivlet gror *** (deckare, Min egen deckarutmaning)

Ugglas, Caroline af och Ukon: Hjälp, vem är jag? *** (fackbok Ijz, Lz)

Armstrong, Karen: Myternas historia *** (Fackbok, Cm)

Billingham, Mark: Offerlek ** (Deckare, Min egen deckarutmaning)

Kieri, Katarina: Dansar Elias? Nej! **** (12 olästa svenska kvinnliga författare, augustpriset, ungdomsbok) 

Atwood, Margaret: Penelopiaden **** (Bokcirkelonline)

Sandels, Cora: Alberte och Jacob ***** (Trilogiutmaning)








1 **

3 ***

2 ****

 1 *****

2 svensk

5 utländsk

2 man

5 kvinna


1 - 12 olästa svenska kvinnliga författare

1  Augustpriset

 Bibliophilas afrika                                     

 1 Biografi 
Bokcirkel för alla

 Bokcirkel SR                                      

1 Bokcirkelonline
 Bookerpristagare 
Bokusutmaning
2 Deckare 

 Debutant                                     

2 Fackbok

 LillaOs deckarutmaning 

 Ljudbok 

 Lyrans dystopi                            


Lyrans jordenrunt 

Min egen afrikautmaning  

2 Min egen deckarutmaning                                  

Nobelpristagare
Noveller 
Nordiska rådets pris

Orangepriset 
Skrivande svenska kvinnor

Skräck

1 Trilogiutmaning

1 Ungdomsbok


Bäst i januari: Alberte och Jacob såklart. Första femstjärnan kom snabbt i år.

Mindre bra: Offerlek......riktigt dålig deckare, jag brukar inte läsa ut men jag vill faktiskt läsa i följd så jag kände mig tvungen.....:-(








Av violen - 25 januari 2011 16:45

Sandel, Cora: Alberte och Jacob *****

 

Det här var verkligen ovanligt bra läsning. Sist jag läste något i den här stilen var nog när jag för 10 år sen läste mästerverket Brott och straff. Och då tänker jag på dels omfånget och dels förmågan att skildra ett rum och ett skeende utan att upprepa sig. Det jag minns imponerade med Brott och straff var det faktum att varje sida kändes ny och så upplevde jag också Alberte och Jacob, första delen i trilogin om Alberte.

Kanske står förklaringen till det att läsa i Albertes (Sandels?) egna tankar om den skapande skrivprocessen, när Alberte sitter ensam på sitt rum:


Små strofer skulle komma fladdrande, små vävar av ord med rytm i, och sluta sig till andra små vävar som har kommit fladdrande förut när hon var ensam [...]

Ett stort antal är oanvändbara, man måste välja och vraka. Ofta är ett ord fel, och det kan ta månader att lyssna sig till det rätta. Över huvud taget är det mindre fråga om att leta än att lyssna - lyssna inåt. Med trots och ansträngning kommer man sällan någon vart, då blir det gärna falskt och skrämmer. Strofen måste få finnas i hjärnan och liksom fullbordas av sig själv. När det sker följs det alltid av samma fantastiska och plågsamma sinnestillstånd, samma lyckliga rus och bittra leda.

sid 77 pocketupplagan.

 

Inget mer nämns i den här delen om Albertes skrivande, vilket jag fann förvånande. Men desto mer om hennes tid i föräldrahemmet, när hon går från suktande flicka till ung kvinna, vilket sker på ett ögonblick, precis som när det rätta ordet hittas fattar hon ett beslut. Processen har fullbordats.

 

Allt är oförändrat och sig likt. Men Alberte har fått kontakt med någonting under och bakom tingen.

sid 245 pocketupplagan.

 

Nu ska jag fortsätta med del två och tre. Jag hoppas innerligt att det ska gå bra för Alberte, hoppas hoppas! Fast jag undrar jag......

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Bonus: Alberte trilogin har lästs i SR:s bokcirkel. Jag kommer att lyssna på den sen jag läst klart alla delarna och varnar för att kolla upp länken om du tänker läsa de här böckerna. Det är helt klart bättre att gå in i böckerna förbehållslöst, som jag gjorde, utan att få tips om handlingen konkret. Slutet i första boken innehåller moment som jag är glad att jag inte visste om t.ex

Av violen - 22 januari 2011 12:29

   Atwood, Margaret: Penelopiaden ****

 

Egentligen borde jag vänta ett tag med att skriva min reflektion om den här boken. Den tål eftertanke nämligen. Men jag måste bara få skriva om den genast.....

.

Myten om Penelope har för mig varit ytterst vag, Penelopes väv? ingen aning. Men nu vet jag men konstigt! Att den inte analyserats tidigare menar jag. För det här är ju faktiskt verklighet för många kvinnor idag, de måste med listighet leva sina liv för att kunna stå ut med sina förhållanden. De måste kämpa för sina rättigheter, för sina liv, för sitt kön.

Det jag kände här var att Penelope och hennes pigor är i krig. Vilka strider i krig? de unga männen såklart. Och vilka dör i krig? de unga männen såklart, knappast ÖB! eller kungen. Så att pigorna är de yngsta är helt logiskt.

Om pigorna mördat friarna istället för att överlista dem ( med sina kroppar som offer) hade de knappast fått ett värre straff än det de nu fick. Om de tagit öppen strid istället för att repa upp tyget hade de alla varit döda, direkt. Fascinerande verkligen. "Skyll allt på pigorna!" sid 129.

Penelope försöker stå emot, och använder systerskapet som metod. (enligt Atwood?)

Eftersom jag inte läst Oddyseus vet jag inte riktigt vad som står där, Atwood har ju använt även andra källor. Tydligen skildras Penelope som en som utnyttjat sina pigor, vilket hon kunnat göra tack vare sin intelligens, men som Atwood skriver i förordet:


Jag har valt att låta Penelope och de tolv pigorna berätta historien. [...] fokuserar på de två frågor som man måste ställa sig efter en närläsning av Oddyssén: vilken var orsaken till att pigorna hängdes och vad gjorde Penelope. Historien som den berättas i Oddyssén håller inte:det finns för många inkonsekvenser. Jag har alltid plågats av tanken på de hängda pigorna, och i Penelopiaden plågas Penelope av den också. förordet sid 9


Alltså: Är det allmängiltiga tankar, tankar som myterna förmedlar över årtusendena som skildras här? Tankar om kvinnornas utsatthet, kvinnornas underlägsenhet, kvinnorna som det ställs så höga krav på. De som får skulden för att män slår, för hedersmord, för att de inte biter till? För att de inte skrattar åt männens skämt, för att de finns till på männens villkor, för männen?

Eller handlar det om maktstrukturer enbart, utan könstillhörighet? Pigorna offras av Penelope för hennes skull, liksom män offras i krig? För att Penelope har makt och tillgångar?


Borde Penelopiaden vara sann därför att systerskapet borde existera? Kanske ställer Atwood frågan, varför existerar inte systerskapet? Varför försonas Penelope med sina pigors (systrars) mördare Oddyseus? Varför mördas pigorna? Inga svar men en ytterst intressant bok.


Läst 2011


Enbokcirkelonline

Av violen - 21 januari 2011 16:30

Kieri, Katarina: Dansar Elias? Nej! ****

 

Jag tyckte om den här boken. Jag tyckte om Elias, jag tyckte om hans pappa, jag tyckte om trappuppgången i huset i Luleå, jag tyckte nästan om Jussi Björling till slut. Men framförallt tyckte jag om språket i boken, handlingen, hoppet, ljuset i den vemodiga ungdomstunneln. Elias kommer att dansa igen........gilla!

Men jag undrar lite, är det här en ungdomsbok för vuxna eller läser ungdomar den? Är det det här ungdomar vill ha? Den har ju vunnit augustpriset i ungdomsklassen men det säger ju ingenting om dess popularitet bland ungdomarna, bara bland de vuxna. och jag hade stor behållning av den, så jag förstår att den vann augustpriset. Men som sagt, ungdomarna då?


Jag läser den i 12 svenska olästa kvinnor då jag inte läst Kieri förut. Men det måste bli mer läst, absolut......

Kieris hemsida


Läst 2011

Av violen - 20 januari 2011 10:00

Billingham, Mark: Offerlek **

 

Jag ångrar verkligen att jag läste den här boken. Den var riktigt dålig måste jag säga. Det var bara för att jag gärna vill läsa deckare i serie som jag läste den.

Den första av Billingham, Sömntuta, var ju riktigt bra men det här måste vara ett bottennapp.

Ganska virrig och osmaklig och flera stickspår och kursiverade mördaruttalanden (vilket inte gör mig så mycket iofs).

Om det inte vore för att jag nånstans nångång läst att det här är Billinghams sämsta skulle jag droppa författaren men men, han kommer att få en ny chans. Böckerna kommer ju dessutom att filmas vad jag kan förstå. Personligen tycker jag att Thorne inte alls var intressant som person, ja ingen person var intressant i den här boken måste jag säga. Nästa bok måste bara vara bättre......annars.....


Läst 2011

Av violen - 17 januari 2011 20:34

Armstrong, Karen: Myternas historia *** (Fackbok, Cm)


Den här boken har jag läst mest för att jag ska läsa Penelopiaden av Atwood i Bokcirkelonline, där månadens tema är myter. Och då tänkte jag att jag skulle studera det lite. Boken var iofs intressant men innehöll inte mycket nytt, inte för mig i alla fall. Dock var en del i bakgrundstexten lite aha-upplevelse:

 Som en möjlig utväg ser hon överraskande nog litteraturen: vår tids myter.


Den som inte varit intresserad av varken religion eller filosofi kan säkert få en hel del kött på benen i den här boken.

 

 

Läst 2011

Av violen - 11 januari 2011 17:30

Läsutmaning Januari 2011

 

många läsutmaningar har jag på gång men det är i

princip alla böcker jag vill läsa under 2011,

finns det tid över blir det kanske några fler.......

eller några färre....

eller några andra.......

 



Theresans Nobelprisutmaning:
Öken kvar sen 2010, sen Dario Fo
Lyrans jordenrunt:

 ------ (börjar febr)

Bokcirkelonline:

Penelopiaden :  av MargaretAtwood
Min egen deckarutmaning,
Cook,Thomas H: Där tvivlet gror
Trilogiutmaning:
Albertetrilogin jan-juni (01-06)
Nästa bok i serien utmaning.
Fatta Eld jan-febr (01-02)
12 Skrivande olästa svenskor
Spill (ljudbok)

Min egen afrikautmaning

---- (febr)

Men Tyskspråkiga då????

Böll, Heinrich: Ungdomens bröd

Av violen - 8 januari 2011 19:29

Afrikautmaning min egen. Vill du vara med kan du göra ett inlägg när du läst någon av böckerna så länkar jag till dig!

 

02 Atta, Sefi:  Allt gott ska komma dig till del

03 Soyinka, Wole: Aké

04 Mengiste, Maaza, Under lejonets blick

05 Sabatini Irene: Pojken på andra sidan

06 Dowden, Richard: Afrika : Framtidens kontinent

07 Ndiaye, Marie: Tre starka kvinnor

08 Tutu, Desmond, Om godhet

09 Aboulela, Leila: Minaret

10 Meyer, Deon : Devils Peak

11 Salih, Tayeb: Utvandringens tid

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards