Alla inlägg under januari 2013

Av violen - 31 januari 2013 20:15

Lästa böcker januari 2013

 

  
  
     


 

Hermele, Vanja: In som ett lamm, ut som en tigrinna ****
Keret, Edgar: Åtta procent av ingenting ***
Levlin, Kurt: I en av gungorna sitter Anna ***+
Läsandets lust och magi ****
Män som hatar kvinnor - serieroman 1 ***
Grisjkovets, Jevgenij: Floder ***
McEwan, Ian: Uppdrag Sweet Tooth *** (Mp3)
Liksom, Rosa: Kupé nr 6 ****
Bäckman, Peter: I saknaden föds hatet ***

Küchen, Maria: Tiden *** Novell/Novellix

Söderberg, Hjalmar: Med strömmen *** Novell/Novellix



Många bra den här månaden
Bäst:
Läsandets lust och magi

Mindre bra: De två novellerna Tiden och Med strömmen.

Visst, jag gillar noveller men de är ibland inte så mycket att bita i.

 



  


Av violen - 30 januari 2013 19:15

 Grisjkovets, Jevgenij: Floder ***


Jag läste den här boken, jag läste om Sibirien och en barndom där, och om hur sibiriern är:


Varje sibirier vet att han är en sibirier. Det betyder att han har vissa speciella egenskaper och att han vet vilka det är. sid 120ff 


 Grisjkovets undersöker och inser vad Sibirien är för en sibirier, men han visar också på vad allas vår barndomsplats är för oss. Jag kände när jag läste boken, särskilt på slutet, en slags hemlängtan som jag inte kunde sätta ord på. På baksidestexten är det utformat såhär:


Romanens omisskännliga "sound" väcker läsarens egna minnen och känslan av att det enda man egentligen är är det som man själv har känt och upplevt.


Precis så kände jag också när jag läste, men eftersom jag aldrig/ytterst sällan läser baksidestexter fick jag ägna en del av min tankemöda att fundera på vad jag upplevde i läsningen. Precis som en bra bok ska möta läsaren.


Läst 2013

Av violen - 28 januari 2013 16:00

Noveller från Novellix


   Söderberg, Hjalmar: Med strömmen ***


En gammaldags novell, javisst. En liten bit av verkligheten sett genom ett temperament som varit fritt i sin ungdom och sen äktenskapets mjuka boja, mjuk eftersom hans hustru var som kvinnor skulle vara då (och nu också iofs...) nöjda med sin lott, småprata om oväsentligheter och inte alls matcha sin mans tankar, som visar sig vara alldeles för komplicerade.

Solen bränner i augusti och så går det som det går. Slutorden är sanningsenliga.


Ingen av Söderbergs bättre noveller eller? Men den flöt fram, lättläst, som om den gick med strömmen.


Läst 2013


Lyrans klassikerutmaning 2013


Av violen - 23 januari 2013 22:00


Noveller från Novellix


Küchen, Maria: Tiden ***



En novell som helt klart gifter sig med Barba Andrés, Augusti, oktober som jag skrivit om här.


Det var intressant att läsa nästan samma berättelse dels som roman, dels som novell. Romanen innehöll ett djup i karaktärerna som novellen såklart inte kunde ha. Men huvudkaraktärerna är desamma, de är i dåligt sällskap, fulla och gör det de egentligen inte (?) vill göra. Och sen ångrar de sig så vansinnigt. Romanen slutar si, novellen slutar så.

Men tydligen ska man känna nån form av förståelse. Tyvärr, det är mycket svårt. Men jag gillade ändå novellen, Küchen skriver alltid bra.


Läst 2013


  

Av violen - 22 januari 2013 20:45

   Män som hatar kvinnor - serieroman 1 ***


Ja, jag har läst alla tre böckerna och sett de svenska filmerna. Och det känns nästan som ett måste för att ha en aning vad det här egentligen handlar om. Det är egentligen ganska förvirrat. Men så tänker jag att varför ska jag bekymra mig om de som inte läst eller sett eller vet. Det räcker väl med att jag får historien berättad av någon som läst med fräscha ögon (Denise Mina). Och teckningar som verkligen är teckningar och inte färglagda fotografier.


De bästa bilderna är Salander med regalskeppet i bakgrunden, så harmoniskt, och den sista våldtäktsbilden, precis så slibbigt är det. Jag minns att jag gillade hämnden som följde när jag läste boken. Salander vågar skrika misshandlade och våldtagna och kränkta och förnedrade kvinnors skrik. !!!



Läst 2013



Av violen - 21 januari 2013 19:45

   Läsandets lust och magi ****


Tänk såhär. Om du är som jag så letar du alltid efter läsande och böcker i det du läser. Påfallande ofta citerar jag dessutom det som författaren skrivit om litteratur. Eftersom jag gillar allt sånt.

Och här kommer det nu en bok där allt handlar om just läsandets lust och magi. Ja det är bara de där riktigt bra utdragen som finns här, och av utmärkta författare dessutom. Det här är verkligen lustläsning. Tro mig.


Det är Svensklärarföreningen som tydligen har efterfrågat och sett till att få den här boken utgiven, som iofs kommer att älskas mest av de som redan upptäckt läsandet, men som ger oanade möjligheter att ge de ointresserade en jättechans att upptäcka nånting, att läsa är kul, särskilt om det görs med kvalité.


Många sidor markerade jag,  men jag känner nu att det är ingen mening att citera dessa uttryck för läsande, många har jag dessutom redan läst i och med att jag läst böckerna. Och det är 19 riktigt starka författare, allt från Camus till Moa Martinson och Leif G W Person. Nej, läs boken och låt andra också göra det!


Den som jag känner högst igenkänningsfaktor med är Bodil Malmsten. Hon läste alla böcker i föräldrarnas bokhylla utan urskiljning, precis som jag gjorde. Vilken lycka att det i mitt småbrukarhem fanns böcker i massor! Och jag slukade dem alla.


Så kom det sig att jag läste de där nobelpristagarna när jag var åtta år. Inte för att de var nobelpristagare utan för att deras böcker stod i bokhyllan bredvid andra böcker som jag också läste för att de stod där. Bodil Malmsten sid 107


En riktigt bra bok med ett utmärkt urval av texter.


Läst 2013



Av violen - 20 januari 2013 13:00

   McEwan, Ian: Uppdrag Sweet Tooth *** (Mp3)



 Allt jag tidigare läst av McEwan finns här. De riktiga höjdarna Kärlekens raseri, Lördag och Försoning är otroligt bra böcker. Men sen finns det sämre böcker, och Uppdrag Sweet Tooth hör tyvärr till den kategorin.

McEwan sägs skriva om tabubelagda och moraliska ämnen och det stämmer faktiskt. Även här, där han vidrör kalla krigets dagar och låter den persikohyfärgade, sexuellt utlevande och oerhört vackra Serena (hm) få anställning hos MI5 och utan utbildning eller erfarenhet sätts på egendomliga uppdrag (Sweet Tooth) där dilemmat som alla spioner dras med, tystnadsplikten, naturligtvis ställer till det.  

Fast det är väl ingen spionroman egentligen utan en kärleksroman där karaktärerna mer visar sin kärlek till litteraturen än till varandra. Boken känns platt och inte alls så bra skriven som McEwans böcker trots allt ofta är.

Kanske är det för att jag lyssnat på boken, att jag därigenom förhindrats att markera sidor för att lägga de citat som jag brukar delge mina bloggläsare, på minnet? Och att jag egentligen inte orkar lyssna på en röst utan vill ta in orden helt på egen hand? Mp3 kändes som ett misstag.


Det slog mig faktiskt, kan McEwan själv ha varit inblandad i nånting liknande? Jag menar, själva uppdraget tyckte jag var väldigt smart (litteratur är makt) men vagt presenterat, propaganda som ingen kan veta om den kommer att bli det man tänkt egentligen. Långsökt. Vill han avslöja att även MI5 inte är starkare än sin svagaste länk?

Att England hade tredagarsvecka vid den tiden var intressant att veta kanske. Men själva spioneriet verkade lite väl amatörmässigt. Mitt "förtroende" för MI5 ökade inte precis.


Men jag rekommenderar Kärlekens raseri som nu finns i pocket. Mycket bra!


Läst 2013






Av violen - 19 januari 2013 19:00

   Liksom, Rosa: Kupé nr 6 ****



Flickan, den unga finska studentskan ger sig ut på sin resa, sittande i kupé nr 6 på tåget som åker Transsibiriska järnvägen fram. I Ulan Bator ska hon studera grottmålningar.


Som reskamrat får hon motvilligt en riktigt råbarkad rysk byggnadsarbetare, som dricker vodka, hatar med fördomarnas rätt judar, ser kvinnor som enbart ett öppet kön och låter följaktligen könsorden hagla. Det artar sig till en avskyvärd och räddhågad resa.

Men mannen rör henne inte (även om längtan till slut blir mycket stor), allt eftersom resan fortsätter och landskapet utanför beskrivs så målande att det känns som att jag suttit där på tåget och gjort resan jag aldrig längtat efter, när tiden fortsätter blir så småningom det en slags vapenvila mellan mannen och flickan. Hon får finna sig i att lyssna till mannens berättelser om den tid som varit i detta enorma land. Men Liksom gör en gardering och låter mannen säga:

- Så gick det inte till. Men det kunde ha gjort det. Sid 79


Flickan säger ingenting men inom henne händer allt. Likt en bildningsroman utvecklas hon och vet "när hon är redo att ta emot sitt liv, sin lycka och sin olycka."



Den här läsupplevelsen var......annorlunda. Intressant. Märklig.


Läst 2013

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards