Alla inlägg under december 2021

Av violen - 31 december 2021 12:30


Alla böcker jag läst 2021 i bokstavsordning efter författare. De med fet text sticker ut


bäst 2021 Cummins, Jeanine: Amerikansk jord ****




Andersson, Lena: Dottern ****

Baron, Elliot: Vi kommer med hjärta hem till dig ****

Batthyany, Sacha: Och vad har det med mig att göra? ***

Berg, Aase: En uppblåst liten fittas memoarer ***

Braithwaite,Oyinkan: Min syster, seriemördaren: ****

Bussi, Michel: Se dig aldrig om d
Laestadius, Ann-Helén: Stöld ****

Castillon, Claire: Om hon inte lever är jag död ***

Cline, Emma: Harvey ***

Cummins, Jeanine: Amerikansk jord ****

Dean, Abigail: Flicka A *** 

DeLillo. Don: Tystnaden **

Eiriksdóttir, Kristin: Elin, diverse ****

Ekman, Kerstin: Löpa varg ****

Engberg, Martin: En enastående karriär ***

Engelv, Erik: Jag är inte död ***

Frankner, Josefine: Kristi bruds slav ***

Griffiths, Elly: Mordkonsulten d

Griffiths, Elly: Nattfalkarna d

Gurnah, Abdulrazak: Burar **** (novell)

Hadley, Tessa: Noveller ****

Hawkins, Paula: Ur förtärande eld

Helin, Ebba: Konsten att samla tårar ****  novell

Highsmith, Patricia: Mings största kap **** novell

Hjorth, Vigdis: Är mor död ****

Indridason, Arnaldur: Flickan på bron

Jonsson, Mats: När vi var samer ****

Järvinen, Anna: dröm natten till idag ****

Kankimäki, Mia: Kvinnor jag tänker på om natten ****

Karam, Balsam: Singulariteten ***

Karason, Einar: Stormfåglar ****

Karlsson, Jonas: Nya människor i fel ordning ****

Kristof, Agota: i går ***

Kölén, Anna: Ingen kommer att tro dig ***

Lafon, Marie-Hélene: Min sons historia ****

Larsson, Åsa: Fädernas missgärningar

Lessing, Doris: Rufus**** novell

Levlin, Kurt: Det skrivs alldeles för få dikter om dig ****

Lindén, Axel: Tillstånd **** 

Lodenius, Anna-Lena: En värmländsk Hitler ***

Lundberg, Andreas: Gerontion ****

Mann, Thomas: Järnvägsolyckan *** novell

Modiano Patrick: Osynligt bläck ****

Moström, Jonas: Den omänsklige d

Moström, Jonas: Kameleonten d

Moström, Jonas: Skytten d

Mukasonga, Scholastique: Madonnan vid Nilen ***

Offill, Jenny: Väder ****

Rijneveld, Marieke Lucas: Obehaget om kvällarna ****

Rogeman, Anneli: Mönstersamhället ***

Rose-Innes, Henrietta: Reservat **** novell

Ruge, Eugen: Metropol ****

Schulman, Ninni: Flickebarn nr 291 ****

Smedberg, Åke: Jag faller som en sten genom tiden genom livet ***

Smirnoff, Karin: Sockerormen ****

Stonex, Emma: Fyrvaktaren ***

Tawada, Yoko: Sändebudet  ****

Tenreiro, Rui,  Nedzus lyktor ***

Tokarczuk, Olga: En sann historia *** novell

Tremblay, Lise: Djur ****

Wahldén, Christina: Nämn inte de döda

Westman, Anton: Alla fyrar kring höstens långa kust *****

Zweigbergk, Helena von: Mitt liv som dront ***

Av violen - 31 december 2021 09:15

Månadsläsning dec 2021

Moström, Jonas: Den omänsklige d

Cline, Emma: Harvey ***

Griffiths, Elly: Nattfalkarna d

Mann, Thomas: Järnvägsolyckan *** novell

Tokarczuk, Olga: En sann historia *** novell

 


 


 Bra: Deckarna av Moström och Griffiths ljudböcker som underlättade julstöket

 

Mindre bra: Cline, Emma: Harvey *** Inte alls det jag förväntat mig

Av violen - 28 december 2021 12:00

Tokarczuk, Olga: En sann historia ***

 

Nobelpriset 2018 fick Tokarczuk. Och hennes "Styr din plog över de dödas ben" är helt suverän. Dessutom har jag läst 
"Spel på många små trummor", en novellsamling.


Denna novell var dock lite tunn om jag jämför med de andra. Men den har ett budskap som är klart och tydligt, jag skulle vilja kalla det kulturskillnad med följder. Eller är det bara medmänsklighetens pris det handlar om.


 

Av violen - 28 december 2021 11:01

Mann, Thomas: Järnvägsolyckan ***

 

Denna novell var inte direkt speciell till sitt innehåll, men gav ändå mersmak.

En längre text av Mann ger säkert en bättre historia men med samma flytande språk, som med bara antydningar visar på klasskillnader vid den tiden.

 

Jag vet inte om jag någonsin kommer till "Buddenbrooks" men "Döden i Venedig" blev genast intressantare att läsa.

Av violen - 27 december 2021 21:38

Griffiths, Elly: Nattfalkarna

 

Som vanligt, en bra deckare, där mordhistorierna spelar en underordnad roll, men som trots det ägde en viss spänning.

Griffiths deckare går utmärkt att lyssna på, vilket jag gjort med de senaste. Och det beror nog på att de är så igenkännbara, personerna är som en familj som lever sitt liv i långsam takt framåt. Man märker det på att barnen växer.

 

Och nu går det inte att utesluta att det kommer en fortsättning, cliffhangern på slutet, wow! Vad händer...? Och hur blir det då egentligen?

 

 

Av violen - 15 december 2021 21:16

Cline, Emma: Harvey ***

 

Harvey Weinsteins tankar handlar denna bok om. Precis som Flickorna av Cline, som handlade om Manson sekten, är den ett försök att skildra något inifrån, hur det kunde hända. Och under årens lopp har man kommit en bra bit på väg att förstå hur helt annorlunda sexförbrytare, pedofiler, sektledeare tänker. Som uttalade narcissister/psykopater är de fast i sina egna tankar och betraktar omgivningen som enbart tjänare åt dem själva. 


Därför gav inte denna bok så mycket som jag hade hoppats, men den var ändå läsvärd. Dessutom var den kort, vilket inte är så vanligt, så det kanske kan vara ett tips till den som inte läser så mycket men ändå är intresserad av allt som har med Metoo att göra. Kanske borde den benämnas novell, funderar Aftonbladets kultursida. Och visst, nu när de säger det så är den mer skriven som en novell. Men innehållet äger romanens självklara respekt, den förmedlar ändå en sanning som en novell inte riktigt når upp till. Känner jag.

 

Av violen - 11 december 2021 16:01

Moström, Jonas: Den omänsklige

 

Riktigt spännande. Och grym..

Unga kvinnor, våld och ordentligt polisarbete. En riktig deckare med andra ord.

 

Faktiskt klarar Moström fortfarande av att skriva en bra historia. Med lite allmänbildning, vad är Skvadern? Vem är Bengt Lindström? Ligger Alnön vid Sundsvall? Ligger Olof Palmes torg i Sundsvall? Gillar det.

 

Och som sagt, jag är imponerad av hur polisen lyckades lösa fallet. Som alltid.

 

 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards