Alla inlägg under april 2011

Av violen - 26 april 2011 11:15

  Mangiste Maaza: Under lejonets blick ****


En oerhört fängslande bok om en period som jag faktiskt inte visste så mycket om. Visst, jag vet att det kom många flyktingar från Etiopien och Eritrea under de här åren, men att "revolutionen" innefattade sådan brutalitet och avskyvärda handlingar hade jag ingen aning om.

Därför anser jag att dessa skönlitterära författare som skrivit och framförallt översatts de sista åren har ett så stort berättigande. Jag har lärt mig mer om Afrika de två senaste åren än jag gjort under hela mitt liv därföre. Dessutom skriver dessa afrikanska författare utomordentligt bra, den här boken är inget undantag.

Människorna finns, dör, lever, blöder och försöker överleva på olika sätt. Berättelsen höll ihop från början till slut och boken kändes ny på nåt sätt. Kanske just det att här finns en hårfin gräns mellan sanning och fiktion gjorde att gestalterna levde så starkt innanför mina ögonglober medan jag läste.

En sak som gjorde ett starkt intryck var insamlingen av liken, att folket in i det sista offrade sig för de redan döda, att deras stolthet följde offren till graven. Respekt, och jag tycker att det präglar hela boken. Den är skriven med respekt! Bra gjort av en debutant.


Läst 2011

Av violen - 26 april 2011 09:15

   Borchert, Wolfgang: Utanför dörren. Fjorton prosastycken och ett drama ***


Från baksidan:

Borcherts verk är ett brinnande pacifistiskt manifest, ett av världens främsta pacifistiska dokument.

Tråden som löper igenom hela detta författarskap heter smärta och förtvivlan. Och ändå vill Borchert förmedla ett hopp - om vi slutar att hata och förgöra varandra så finns det ett hopp.


Perenn förlag var så hyggliga att de skickade mig den här boken (tack!) eftersom jag genast blev intresserad av den vid en titt på deras hemsida. Och jag kan starkt rekommendera den. Novellerna är skenbart lättlästa men berör med just smärta och förtvivlan. Om natten sover råttorna, Brödet och Maskrosen stannade kvar.

Dramat var också riktigt bra, ínnehöll väldigt mycket tänkvärda tankar. Jag såg det spelas upp inför mina ögon, i svartvitt!, medan jag läste det.


Översättaren skriver att

 Det har ibland sagts att formen inte alltid är i nivå med budskapets angelägenhet i Borcherts verk, eftersom han inte fick någon tid att finslipa den. [..] Nu när

många år har gått sedan Borchert skrev sina intensivt glödande texter märker vi att ingenting i själva det konkreta uttrycket falnat eller förlorat sin kraft.


Heinrich Böll skriver i efterordet att Brochert i novellen Brödet:

...berättar genom att skildra.


Och där ligger kanske hemligheten i den här boken, texten är inte sönderstylad som många texter är idag, utan den skildrar helt enkelt ett raseri över krigets vanvett, utan bedövning, bara med realismens skärpa. Den kändes märkligt modern i sitt uttyckssätt. Kunde inte en ung arg man idag tänkas ge ut en likadant skriven bok på eget förlag? Utan några språkpoliser i sikte.


Rekommenderas både som tidsdokument (vilket tyvärr skulle kunna behandla även vår tid på  många håll i världen) och som novellsamling. Dramat är en stark bonus!


(Kanske att jag kände lite oklarheter i varför krigets för-alltid kärnfråga tog död på hans närmaste och kanske att just den frågeställningen ger ett svar på varför översättningen dröjt så länge....? Precis just där tvekade jag och även novellen Det här är vårt manifest, där Tyskland nämns lite väl frekvent. Det blev lite väl mycket ärans och hjältarnas språk även om det kanske (kanske?) är ironiskt menat....)


Läst 2011


PS. Den numera, tyvärr, nedlagda bloggen Amoroso har ett inlägg om denna roman här
Jag tänkte faktiskt när jag läste boken att särskilt  novellerna skulle vara bra att använda i undervisning.


 


amoroso

Av violen - 24 april 2011 14:00

   Hedman, Annalena: Den skräckslagne stekelsamlaren ***



Precis som Hedmans förra barnbok, Min första världssensation var den här boken kul. Korta kapitel som inbjuder till högläsning och en riktigt rolig historia. Den här bjöd på lite mer spänning än den förra och det finns en del att fortsätta skriva om. Det mobbande gänget t.ex skulle jag gärna vilja fick på moppo i nån bok framöver.

Jag förstår att skolpoolen köpt in de här böckerna, det måste ju bara vara jättekul att läsa dem hela klassen! Och jag gillar stor-orden, jag tror att en antal barn blir inspirerade att samla på lite svårare ord efter att ha läst om Abbes guldbok!


Det måste  bara komma mera om Abbe, Antón och Nadja.........please!

Av violen - 20 april 2011 20:00

   Emmet, Rita: Var sak på sin plats och rensa bort resten ***

( Fackbok Qcb)


Jag är väldigt intresserad av förvaring, rensning och röjning. Läser alltid artiklar och ofta böcker om hur man ska bära sig åt om man som jag är samlare av rang. Roligt nog ser jag när jag besöker mina systrar att de är likadana så jag rår säkert inte för det. Men jag rår ju för om jag inte gör nånting åt det.

Därför läste jag den här boken och den var helt ok, mycket visste jag ju redan och försöker praktisera men det är ju bra att bli påmind. 

Den kunde ha anpassats lite mer till svenska förhållanden, att lägga gossedjur i resväskor och bära till kvinnojouren kändes väl inte sådär relevant t.ex

Men för dig som verkligen gillar att läsa om det här så kan jag rekommendera den. Och för dig som inte har börjat rensa än är den en guldgruva att ösa ut!


Men en bok in, en ut, hur går det till???? Det avsnittet hoppade jag över......




Av violen - 18 april 2011 19:30

   Palm, Elias: Corpus delicti ***


Tydligen ännu en spänningsroman, dvs en roman som har med ett mord för att......tja varför kan man undra? Det här är ju egentligen en roman med ett budskap, vilket jag anade och fick bekräftat när jag läste författarens Tack till på sista sidan.

Men den var riktigt bra den här boken. Ny intressant vinkling från rättsmedicinsk sida, en historia som faktiskt höll ihop och gick att följa trots att det var en massa cliffhangers inne i texten, dvs pistolen hängdes upp på väggen och avfyrades först i slutet. Det irriterade mig lite, lösa trådar kan lätt tappas bort, men inte här.


Det var spännande och jag återvände till boken så fort jag fick chansen. Därför gick den snabbt att läsa ut.

Historien höll som sagt ihop och Ella var riktigt listig kunde jag tycka. Hon får gärna återkomma. Dessutom gillade jag beskrivningarna av kropparna s.a.s på bordet . Döden är inte vacker vilket man förleds att tro ibland i vissa deckare.


Men som sagt, boken kunde ha skrivits utan det gamla mordet, och buskapet kunde ha gått fram ändå. Ett angeläget budskap fortfarande......

Av violen - 15 april 2011 19:30

   Tan, Shaun: Ankomsten ****    (Fackbok uHci)


Alma priset vann den här boken 2011. Den verkade speciell och därför lånade jag den. Och den är verkligen annorlunda, både vemodig och vacker och vilsam med sin nedtonade färgsättning. Ändå kände jag att det här är ju en vuxenbok, den borde kanske inte vinna ett barn och ungdomspris.

Men jag vet inte vad barn tycker om den iofs. Kanske gillar de de lite dova bilderna med mystiska djur och figurer....Själva handlingen rinner förbi med utmejslade bilder och jag kan känna en fläkt från andra världskriget........


Boken var mycket vacker och vältecknad men skrämmande på ett diffust sätt. Dock var teckningarna så utmejslade att som seriebok tilltalade den mig mycket.



Läst 2011

Av violen - 15 april 2011 15:30

  Swarup, Vikas: De sex misstänkta ***


Den här bokens styrka och svaghet är att den utspelar sig i Indien. Styrkan består i att den är så mycket Indien, även om jag fick tänka efter för att hålla isär miljöerna. Svagheten består i att miljöerna och personerna kan upplevas främmande och att det därför är lite svårt att riktigt hänga med. Jag menar om den skulle ha utspelat sig i Sverige och haft samma persongalleri skulle miljöerna ha varit så självklara att jag aldrig behövt tänka efter och då skulle den ha varit mer lättläst.

För jag tyckte faktiskt att den var lite trög. Men den hade som sagt ändå många kvalitéer, en av dem är ju att personerna är så olika och att stilen ändras utifrån den som skildras. Amerikanen är ju t.ex "dramats" clown och inbjuder därmed till roande uttyck.

Jag kan därför hålla med Lyran som skriver såhär om boken:

Sammantaget är De sex misstänkta en spännande, galghumoristisk, samhällskritisk mordgåta med ett myllrande persongalleri, berättad i ett rasande snabbt tempo.


Som jag ser det är mordet inte alls det viktiga utan det här är en allvarligt menad satir som låter ett hörn av verkligheten sammanstråla utifrån flera temperament (fritt efter Zolas citat) för att kunna skildra komplexiteten i landet Indien utifrån ett samhällskritiskt och därmed mycket intressant perspektiv. Korruption, filmindustrin, miljöbrott, nutid, historia, politisk maktfullkomlighet, allt finns med.

Skulle den ha stått på en annan hylla än deckarhyllan skulle mycket färre ha läst den, vilket ju varit synd.



Läst Lyrans jordenrunt


Läst 2011

Av violen - 14 april 2011 17:45

   Scheuermann, Silke: Timmen mellan hund och varg ****


Ett konstverk är ett hörn av verkligheten sett genom ett temperament sa Emil Zola. Det tänkte jag på när jag läste den här boken. Texten är kyligt beskrivande, konstaterande, upplevd av ett temperament, dvs huvudpersonen som återigen möter sin missbrukande syster i nuet, det är ytterst få hänvisningar till dået. Hörnet av verkligheten är verkligen nu, under dessa dagar som går under bokens gång.



Jag har nu läst några för mig helt okända tyskspråkiga författare och slås av det kyliga konstaterandet i texterna. Det är nästan som att lyssna på en känslokall reporter som gör sitt jobb och beskriver olika katastrofer i människors liv genom att se små saker genom deras ögon.


Och för boken viktiga saker, som titeln på den här boken, Timmen mellan hund och varg när bruket går över gränsen och blir vad det är: ett missbruk


[...]något främmande börjar slita i henne, jag kallar det för timmen mellan hund och varg
sid ? men det står även på omslagsinsidan.


Och början av boken:

Jag är ingenting, ingenting annar än en ljus kontur, [...] en skamlös kopia av en första mening. sid 7


Systrar som möts, där styrkeförhållandet plötsligt är ändrat och där medmänskligheten trots allt har sin plats och kanske förklarar varför det en gång blev som det blev, varför rangordningen upprättades. Men också att allt kan bli annorlunda och att frihet kan erövras på många olika sätt. Eller är allt ändå detsamma? Jag funderade verkligen om något kommer att förändras, jag hoppas innerligt det.



Läst 2011

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards