Alla inlägg under maj 2014

Av violen - 26 maj 2014 11:15

   Axelsson, Majgull: Jag heter inte Miriam ****


Axelsson skriver som alltid väldigt bra. Jag vill läsa mer och mer och följer lätt med i kasten i tid och rum.


En bok till om Förintelsen och andra världskriget och fasor och så vidare, orkar jag det. Tänkte jag. Men jag säger som Lyran "Och fastän jag känner igen allt, känns berättelsen ny."

Jag trodde att det nya skulle vara att den skulle skildras från romernas synpunkt. Men av det blev det inte mycket. Däremot känns det som att kvinnorna får komma till tals ordentligt. Även om jag har svårt att tro att det i lägret kunde finnas så pass medkänsla. Men utan det greppet skulle inte Miriam ha överlevt förstås.


Jag kände ett släktskap till "Aprilhäxan" som fortfarande är min Axelssonfavorit. Den bok som fick mig att i någon mån acceptera magisk realism.

Jag gillar stilen, kasten i tiden som bär läsaren framåt, skildringen av lägret som gavs en annan infallsvinkel, nuet som äntligen kan avslöja och ge ro. Men var är zigenarna, tattarna, romerna, historien om människorna bakom de mer eller mindre svarta rubrikernas historia?

Kanske är det just det som historien, att de måste dölja sitt ursprung och att inte göra det var detsamma som döden? Och då skulle inte Miriam ha kunnat vittna i våra dagar i just den här boken...


Läst 2014


Av violen - 26 maj 2014 09:41

   Lönnqvist, Anna: Tills kärleken skiljer oss ***


En lättläst bok, de 400 sidorna gick snabbt att läsa. Kanske för att handlingen var väldigt ytlig och svartvit. Samtidigt som den kändes både intressant och aktuell (?).

Här skildras, utan pardon, skillnaden mellan män och kvinnor när den är som sämst. Jag brukar säga att när kvinnorna steg ut i arbetslivet steg inte männen in i hemmen som de borde ha gjort. Både fysiskt och psykiskt. Och jämställdheten

är inte självklar utan upp till mannen att bestämma. Mycket märkligt.

Jag har stor förståelse för Sanna som stannat kvar i alla år. Och hon hade säkert suttit där än om inte den vite springaren med sin ryttare kommit till hjälp. Vilket kändes helt orealistiskt liksom även historien runt släktskapet osv.


Men sen tycker jag att mycket blev stereotypt, och tröttsamt. Personskildringarna var inte direkt fördjupade om man säger så.  


Sammanfattningsvis: Mest trovärdig är Philip som uppträder som om han varit född flera årtionden för sent. Eller så är arbetslivet cementerat i sin form för alltid. Många karriärister borde vara ungkarlar, men det är tack vare familjen de flesta kommer så långt som de gör. Deras besatthet gör dem till egoister utan dess like. Här är det draget till sin spets och det är bra, öppnar för diskussion.


Och var kommer barnen in egentligen?


Läst 2014


vinst, blev läst först efter den diskussion som skulle vara om den tyvärr.


Av violen - 14 maj 2014 18:50

Strömstedt, Margareta: Majken en dag i maj ***  


Det fanns egentligen bara en anledning till att jag läste den här barnboken, ordet maj i rubriken (läsutmaningen läs ett år 2014).

Men den visade sig inte bara vara bra skriven utan också intressant då den handlade om barn på sjukhus. Jag låg mycket på sjukhus som barn och kände igen mig i en del av beskrivningarna. Så för mig var den helt klart läsvärd.


Läst 2014


Läsutmaning Läs ett år

Av violen - 12 maj 2014 18:30

   Mo, Johanna: Vänd om och var stilla ***


Döden tänkte jag mig så av samma författare läste jag mest för att jag ville läsa den här, eftersom jag är

intresserad av sekter. Men den här gav inte speciellt mycket nytt visavi just det ämnet. Tvärtom skildrades sekten som helt intetsägande, Gud las in lite här och var och det var det hela. Däremot var den trots allt spännande första halven men sen blev den förutsägbar och jag tappade intresset.

Inte heller Mobacke och hennes våndor och jobbiga team gjorde mig intresserad. Tyvärr för den är lättläst och språket flyter utan besvär. Men fler Johanna Mo blir det inte för mig.


Läst 2014


Läsutmaning Spänning 2014 (maj)

Av violen - 7 maj 2014 15:45

   Eksvärd, Elaine: Vardagsmakt *** (fackbok)


För mig, som inte har någon speciell önskan att utöva makt överhuvudtaget utan älskar Love, peace and understanding var det här inte riktigt rätt bok. Tror jag i alla fall.

Men eftersom jag de senaste åren har upptäckt att hallå, jag har ju rätt att inte bara ge LPU (se ovan) utan även att få detsamma. Så jag insåg att exvis skrämselmakt har fått mig att må dåligt under hela min uppväxt och sen mitt liv. Känns lite märkligt att läsa om hur man ska lära sig att utöva det som jag själv haft så mycket ont av.


Och visst är det helt logiskt att vi i denna egocentriska tid är så intresserade av att läsa precis en sån här bok? Kanske att de, som likt mig inte alls eftersträvar makt, helst borde läsa den för att skydda sig mot alla som läser den för att bli ännu värre...:-)


Trots allt är det här intressant och kanske jag borde läsa om när jag känner mig mer alert. För det var väldigt många ord och väldigt  mycket erfarenhet på raderna.


Läst 2014

Av violen - 5 maj 2014 22:30

 Sand, Ilse: Kom närmare. Om kärlek, relationer och försvarsstrategier ****


Det är inte ofta man omgående och direkt vill läsa om en bok man just lagt ifrån sig. Men så är den här boken. Formatet är litet och behändigt men inuti står det mycket kloka saker. Jag är glad att jag fick den som recensionsex av Libris förlag, tack. Jag menar, det är ju fritt fram att läsa om och stryka under och kanske jobba lite med sig själv utifrån det som Sand skriver när jag nu äger boken.


Just försvarsstrategierna är något som inte brukar nämnas så ofta, (jag har förstås läst en hel del liknande böcker). Självhjälpsböcker kallas de, men det här är mer en allmänmänsklig bok som får mig att även se omgivningen med nya ögon. Mer förstående ögon vill jag säga.


Jag rekommenderar den, den sätter på pränt ett slags nytänk som jag kan känna genomsyrar många olyckliga relationer i vår tid.


Läst 2014

Av violen - 4 maj 2014 21:57

Lästa böcker april 2014




    

                         

  
      

Naseh, Negar: Under all denna vinter ****

Alkarp, Magnus: Fyra dagar i april, påskkravallerna 1943 ***

Boardy, Elin: Mary Jones historia ***

Schulman, Ninni: Pojken som slutade gråta ***+

Dahlström, Magnus: Psykodrama ***

     

 

Bäst: Naseh, Negar: Under all denna vinter (oväntat bra debut)

Mindre bra: Boardy, Elin: Mary Jones historia (nej men visst är Long John Silver Robert Louis Stevensons påhitt?, vad hände med upphovsrätten? kände jag)

Av violen - 1 maj 2014 13:55

Tardieu, Laurence: Sorgens förvirring ***


Läste Eftersom ingenting varar och tyckte mycket om. Den berörde mig, lämnade kvar en känsla av sorg och ödslighet i ett vackert skimmer.


Den här boken av samma författare tilltalar mig inte lika mycket. Kanske är ämnet för nära, för svårt att ringa in, för skuldbelagt. Är det en revolt eller ett sätt att sörja sin sorg som titeln ger vink om eller är det ett sätt att skönlitterärt fånga något som visade sig inte kunna fångas fiktivt? Jag känner bara ett återhållet språk som lämnar mig oberörd i jämförelse med Eftersom ingenting varar .

Jag vill läsa mer av Tardieu, men endast de två nämnda är översatta.


Läst 2014

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards