Alla inlägg under januari 2012

Av violen - 31 januari 2012 19:00

Lästa böcker januari 2012


Griffiths, Elly: Janusstenen ***
Jézéquel, Julie: Vända blad ***

Heinesen, Jens Pauli: Vrakgods ***

Pehrsson, Agneta: Förnuft och rädsla. Mobbaren i närbild ****

Tegenfalk, Stefan: Den felande länken ***

Lindgren, Barbro: Max potta ***

Feldt, Felicia: Felicia försvann ****

Holmberg, Jenny: Bara du finns ***

Didion, Joan: Blå Skymning ****

Bernuth, Christa: En känsla av skuld ***+


10 böcker lästa, varav nio kvinnliga författare!


Bäst: Blå skymning av Didion.

Mindre bra: Max potta var ju liksom......barnslig!



Mina läsutmaningar finns här





 


Av violen - 29 januari 2012 19:00

   Bernuth, Christa: En känsla av skuld ***+


Christa Bernuth (tidigare Christa von Bernuth) skriver alltid bra.

Jag ger ju ytterst sällan mer än *** till deckare men Bernuth har lyckats få det flera gånger som synes
Inre säkerhet*** 2009

Rösterna***(*) 200607
Då blev du tyst ***(* ) 200610
Otro **** 200905


En känsla av skuld är inget undantag. Jag skulle vilja säga att det här är mer en relationsroman än en deckare. Sanningar om förhållandens uppgång och fall staplas på varann. Dessutom har Bernuth här tagit samma grepp som Schenkel i Mordbyn, en person får komma till tals i varje kapitel.

En riktigt bra deckare, kanske för att mordet inte var speciellt framträdande.



Läst 2012


Av violen - 21 januari 2012 20:15

   Lindgren, Barbro: Max potta ***


Barnsligaste boken är det här. Och det tror jag stämmer för den är verkligen barnslig, och rolig mycket pga hunden vars sinnestillstånd verkligen avspeglar sig med små medel.

Och rolig för att det kan bli så kul bara att sitta på pottan.



Av violen - 20 januari 2012 16:10

   Tegenfalk, Stefan: Den felande länken ***


Nu har jag läst alla tre delarna i Tegenfalks trilogi och till dig som inte läst vill jag säga, läs alla tre efter varann med minimal paus emellan. Tyvärr lyckades jag inte fullt ut hålla kvar de andra två delarna i minnet, och början på den här delen var riktigt seg. Men sen lossnade det plötsligt och blev riktigt spännande. Det kunde ha fått vara mer filosofi och resonerande kring framtidsforskningen, men jag tycker ändå att den var läsvärd.


Tack Massolit förlag för rec ex.



Läst 2012

Av violen - 20 januari 2012 16:00

   Pehrsson, Agneta: Förnuft och rädsla. Mobbaren i närbild ****


Det här är en verkligt angelägen bok som jag hoppas blir läst av många. Och det är tack vare att Pehrsson hade modet att stanna kvar på sin arbetsplats så länge som hela förloppet kan speglas. Och att hon hade modet att berätta.

Bortsett från beskrivningen av mobbingen så får man inblickar i verksamheter som ger en klarhet över varför mycket fungerar så illa i samhället idag. För själva inställningen är nog spridd både här och var har jag en känsla av.


Jag sträckläste boken, trots att jag i början uppfattade den som närmast ostrukturerad för att inte tala om kommateringen som jag inte alls tycker är ok. Någon borde kanske ha fått redigera lite hårdare.

Men det fråntar inte boken dess innehåll som mycket sakligt berättas. Och det är just i det faktum att allt redovisas med så lite känslor som bokens styrka ligger. Plus i de citat från olika böcker som finns här och var.

Här är en mycket kompetent kvinna som verkligen både vill utveckla och utvecklas och en omogen chef som fortfarande är det där lilla rädda barnet som inte tål att någon har livslust och utvecklingspotential. Har man hört det förut? Lika skrämmande varje gång.

Det enda jag riktigt saknar i Pehrssons bok är strategier för att hantera mobbingen. Hon ger inga direkta råd, men jag känner mig konstigt nog ändå väldigt styrkt när jag läst boken. Och jag har kommit mobbaren en bit närmare. Det här är kunskap som inte får gå förlorad. Något måste göras åt mobbingen på arbetsplatserna (och i skolorna också naturligtvis). Utbilda skyddsombuden nu! Låt en dom träda i laga kraft och ge klara anvisningar. Så många får sina liv förstörda och hamnar i utanförskap, de som inte orkar ta upp kampen som Pehrsson gör. Så mycket energi och kraft som går till spillo. Och inte blir den som mobbar direkt lycklig heller vad jag kan förstå. Det finns bara förlorare.


 

Tack till Faunförlag för recensionsexemplar



Läst 2012


Av violen - 6 januari 2012 19:45

Månadsläsning Januari 2012

 
 
Nobelpristagarutmaningen hos Theresan
1. januari till mars  Hermann Hesse Stäppvargen
 

_______________________________________________

Nordisk utmaning hos Therese på Dantes bibliotek


Januari: Färöarna Jens Pauli Heinesen: Vrakgods


Extraläsning:
Älskar älskar inte: Nordiska ungdomsnoveller
__________________________________________________________

Strindbergutmaning hos Ord och inga visor

  • August Strindberg / Eftertankar om Strindberg: biografi av Lagercrantz 

_____________________________________________________


Kvartalsutmaning - min egen

(går det bra kanske det blir varannanmånads utmaning)


Kvartal 1:

Deckare Elias Palm Causa Mortis

Ungdom: Cirkeln:

Olästa svenska kvinnliga författare: Wennstam, Katarina: Smuts

Europa - Australien - Nordamerika: Indignation: Philip Roth (Nordamerika)

Asien - Sydamerika--Afrika: Ogawa, Yōko.En gåtfull vänskap (Japan)

Olästa rec.ex Tegenfalk: Den felande länken (Massolit förlag)

Fackbok Hedvall, Barbro.Vår rättmätiga plats : om kvinnornas kamp för rösträtt

Litterär pristagare: Ett annat liv av Per Olov Enquist Augustpriset 2008

------------------------------------------------------------------------------ 

Ny bok röstas fram varje månad

01-


__________________________________________________

Världens --------- bok

Ny bok röstas fram varje månad

01- Världens barnsligaste bok: Max Potta

__________________________________________


Av violen - 3 januari 2012 18:45

      Griffiths, Elly: Janusstenen ***


 Flickan under jorden var ju riktigt bra så jag fortsatte med den här, bok nr 2 i serien om arkeologen Ruth Galloway, Janusstenen. Som var sämre, mer dolsk och mystisk, mer overklig. Kändes ond. Men trots allt, det mest otroliga kan ju hända så vem vet.

Arkeologi kanske är fascinerande ändå tänkte jag efteråt. Men som vanligt är det Relationen som är mest spännande, här lite annorlunda förpackad, kommer Ruth att få hjälp med vabbandet...fortsättning följer



Läst 2012



Av violen - 1 januari 2012 13:45



Nordisk utmaning

 
Therese på Dantes bibliotek har gjort ett upplägg med nordisk litteratur. Låter intressant tycker jag som sällan kan motstå en utmaning. Lyrans noblesser har ju också förvarnat om en nordisk läsutmaning istället för en fjärde jordenruntresa. Med hjälp av hennes lista har jag gjort en önskelista utifrån Thereses upplägg.
 

Eftersom jag vill låna de flesta böckerna måste de finnas på biblioteket. Så Färöarna blev en liten chansning och Grönland är tomt! Det finns inget att läsa därifrån. Än så länge har jag inte hittat nånting i alla fall.

Alla böckerna tillhör min vill läsa kategori. Jag har läst en del nordiskt sista åren så en del bra böcker har jag redan läst.

Sen känner jag att jag nog vill ha med Sverige också, få se hur jag löser det.


November: Finland Kari Hotakainen, Finland, Löpgravsvägen
December: Island
Jón Kalman Stefánsson - Änglarnas sorg

Januari: Färöarna Jens Pauli Heinesen: Vrakgods

Februari: Danmark Adler-Olson: Kvinnan i rummet

Mars: Norge Beate Grimsrud: En dåre fri
April: Åland Lundberg, Ulla Lena, Kungens Anna (mer tips finns här)
Maj: Finland Märta Tikkanen - Män kan inte våldtas
Juni: Island Norðdahl, Eiríkur Örn - Gift för nybörjare
Juli: Grönland Beck, Inga maj: Qivittoq

Augusti: Norge Märtha Louise: Varför prinsar och prinsessor inte har krona på

September: Danmark

 



Ps: flaggorna är i bokstavsordning! Och de är hämtade här

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards