Alla inlägg under februari 2015

Av violen - 28 februari 2015 23:45

Min egen litteraturprisutmaning 2015:2

    


Min andra bok i Litteraturprisutmaningen är av Grigoriev, Maxim

som vann  Borås tidnings litteraturpris 2015


Det blev även min debutläsning av Grigoriev.

  

Av violen - 28 februari 2015 23:15

   Gruber, Sabine: Mira och Irma ****


För en gångs skull kommer jag att citera Adlibris:

Två kvinnor i två olika städer – Mira i Rom och Irma i Wien. Mira är en ung, gift kvinna, som försöker hantera sitt kärlekslösa äktenskap. Irma, en ensamstående mamma och kulturjournalist, genomgår en njurtransplantation som förändrar hennes liv och hon blir besatt av personen som gett henne nytt liv.

Mira och Irma är otroligt väl genomförd med tilltalande centrala karaktärer och mängder av intressanta biroller och idéer. Det är en fängslande läsning om sjukdom och pånyttfödelse, livsituationer och livsval som ställs mot varandra.

En övertygande roman av en av de stilsäkraste och intressantaste rösterna i den österrikiska litteraturen idag.


Mer om handlingen kommer inte, och knappt mer om boken heller. Innehållet är lysande enligt mig, eftersom just transplantationer intresserar mig så mycket. Här upplever jag det nästan som en bisak, men ändå mycket väl skildrat. Bisak, tänker vän av ordning, hm det står ju om Irmas liv med sin nya njure överallt. Ja, jag fick sluta märka sidor och rikta in mig på att köpa boken i stället, för här finns det flera skikt. Organdonation är bara ett av flera huvudteman. Och besattheten att veta vem njuren kommer ifrån är mer uppenbar än själva livet. Intressant iofs, men den avmätta, helt naturliga skildringen av oron, om njuren fungerar, om ansiktet ska svälla upp, om biverkans trötthet ska ge med sig som smygs in överallt ligger i lä för sökandet efter donatorn. Ändå nämns transplantationen bara som hastigast i recensionerna.


Jag ska köpa den här boken och anteckna meningarna om transplantationer (där iofs donatorn också har stor betydelse). Men det är mera "nördigt" så det ska jag bespara er!


Så jag slutar med att säga, läs den gärna. Och en uppmaning: översätt mer av Gruber, snälla!



Läst 2015

Av violen - 16 februari 2015 18:30

 Sörlin, Sverker: Rädslan för svaghet ****


Det här är bitvis en essä, och bitvis en slags försvarsskrift för att slippa ändra sin livsstil därför att en sjukdom plötsligt kommit i ens väg. En slags biografi. Boken är både intressant och irriterande.

Största förtjänsten är såklart dess stil, jag menar, det är inte alltid böcker/biografier om sjukdom är så intelligent skrivna. En som jag kan påminna mig är iofs Siri Husvedts Den skakande kvinnan. Men annars är det inte direkt min favoritläsning.


Nu väljer jag; ska jag plocka fram alla sidor som jag markerat, citera, dra slutsatser, jämföra med min egen kroppsliga  svaghet, ytterligare bevisa att Sörlin verkligen vill dricka sitt vin, att han vill finna bevis, nya bevis som gör att den gamla "portvinstån" (så långt sträcker sig väl allmänhetens kännedom om just gikten) visar sig vara något helt annat, en smärta utan beröringspunkter med alkohol. Eller ska jag ska jag bara uppmana till egen läsning eftersom det egentligen inte går att sammanfatta boken rättvist?


Det blir det senare, det står för mycket, det är för vittomfattande (+) tangerar för många gränser. Det finns kort sagt något för alla, men kanske inte samma för alla.

Ta genierna. Undersökningar (2014) som visat ett samband däremellan och gikten. Bör man överhuvudtaget medicinera bort genialitet? Det låter....nästan rasbiologiskt och Sörlin tar avstånd. Men ändå, tänk om... 


Sörlin undersöker, vrider och vänder på stenarna, litteraturen, vetenskapen, smärtan, oförmågan att vilja sluta med sin älsklingsdryck, vinet. Och stenarna ropar förvånansvärt mycket. Mest frågor iofs.


Två exempel av alla:

På sidan 262 finns en underbar berättelse om Västerbottens inland, om torrtallarna och en barndomsinsikt.

och sidan 297ff, ett briljant uttalande om gikt visavi stress. Ah, jag gillar.


Tyvärr måste boken tillbaka till bibblan. Därför har jag inte skrivit ens hälften av det jag velat, mest för att bevara det för min egen skull. Kanske är det här ändå en villhaibokhyllan bok?


Slutsats: Läs! Du märker direkt om du vill fortsätta...

Läst 2015

Av violen - 11 februari 2015 20:45

 May, Peter: Lewismannen ***+


Svarthuset var bra. Den läste jag för drygt ett år sen, men mindes inte så mycket av den. Nu när jag läste fortsättningen Lewismannen, kände jag inte riktigt igen mig, men, konstigt nog, så började jag minnas personerna mer och mer allteftersom.

Handlingen är helt enkelt intressant och skildrad från olika håll och tider. Ändå går det väldigt bra att hänga med. Och i början fanns mitt favoritattribut, en karta!  Den behövdes inte förrän i senare delen av boken men då var det fascinerande att studera den...Och dessutom, demens (så sorgligt att läsa om, lite ovanligt i deckare), prästhyckleri (som alltid) utredare (utan vapenlicens och bricka, som alltid!) ung kärlek ( vibbar till Yrsa Sigudadottir) Och så vidare...Allt väl skildrat.

May skulle utan vidare kunna skriva en vacker roman om öarna, hans språk känns lite bortkastat på en deckare:


Havet morrade och fräste långt där nedanför, som om det hoppades på att kunna fånga in dem från klippkanten, och suga ner dem i djupet. Det spottade salta stänk i deras ansikten. sid 178


Men hellre njutbart språk än förutsägbart våld som det alltid måste sluta med. Suck. Är det för att bana väg för slutet på en presumtiv TV-serie eller vad?


Nåja, fortsätter May såhär kanske trean blir en fyrstjärnig sak, nästan aldrig uppnådd av en deckare här hos violen.


Slutsats: Läs!


Lästa 2015

Av violen - 9 februari 2015 18:45

  Holmqvist, Ninni: Precis som att börja om ***


Jag har läst både Enhet och Kostym. De var båda verkligen läsvärda. Jag tyckte att Holmqvist hade lite drag av Falkenland, lite obehaglig sådär. Och det tilltalar mig ibland. I de två böckernas relativt korta format kändes texten mer komprimerad, mer betydelsefull, än i Precis som att börja om. Dessutom var Enhet något helt annat, en partsinlaga kanske. Dystopiskt formulerad men med kritisk blick.


Här är det många ord på många sidor och texten flöt på men kändes förutsägbar och ointressant. Visst var barndomsskildringarna bokens styrka och karaktärerna trädde fram även senare, men trots att det skulle kunnat varit spännande kändes allt tillrättalagt. Det lesbiska delar sig här med bisexualitet, som kanske inte så ofta skildras i litteraturen. Holmqvist strävar efter att göra det naturligt, enkelt, beskrivande med den bisexuellas egna uttryck:


Jag, halvflatan, bihistorian, hade haft fördomar om att han hade fördomar om sådana som jag. sid 438



Men det som för författaren kanske var huvudmålet kommer ändå inte riktigt fram. Så mycket annat händer och cliffhangern (?) på slutet var såpass lam att jag undrar om det verkligen var en sån?


Jag tyckte ändå att boken var läsvärd under tiden jag läste, men vill jag veta hur det går sen? Tror inte det. Synd!



Läst 2015





Av violen - 1 februari 2015 19:39

Lästa böcker januari 2015


    

    

                                                    
              

         

               

                  

Lihammer, Anna: Medan mörkret faller ***
Giono, Jean: Mannen som planterade träd ****
Florin, Magnus: Syskonen ***

Florin, Magnus: Cirkulation ***

Gustavsdotter, Maria: Helenas hämnd ***


Bäst:  Giono, Jean: Mannen som planterade träd **** Den gick inte att beskriva utan måste läsas. Lugn.

Mindre bra: Florin, Magnus: Syskonen Lite väl tjatig, då var Florins andra bok bättre

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards