Alla inlägg under februari 2018

Av violen - 27 februari 2018 01:00

Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

Veckans topplista







Jag brukar sällan handla på bokrean första veckan.

Inte förrän det är rea på rean

smyger jag in på bokhandeln. 

Jag inriktar mig på pocket, lokal litteratur

och litteraturvetenskap


I år har jag faktiskt

beställt någre böcker från Bokus


 Falkens döttrar: Elvira Birgitta Holm
 Stenhuggarens dotter: Ewa Klingberg
 Ringens gåta: Elisabet Nemert

Sveket : en berättelse: Birgitta Trotzig

Två böcker som jag kanske

köper på min lokala bokhandel är:

Rötter och knölar

Smarta snacks


Och det var årets bokrea, varken speciellt billig

eller intressant. Men ändå alltid kul och ett måste.






 

     

 

 

Av violen - 26 februari 2018 10:30

   Seethaler, Robert: Ett helt liv ***


Uppenbarligen sökte människorna något i bergen, något de trodde sig ha tappat för länge, länge sedan. Han lyckades aldrig förstå exakt vad det handlade om, men under årens lopp blev han allt säkrare på att turisterna i grund och botten mycket mindre stapplade runt efter honom än efter någon ostillbar längtan. sid 101

 


Egger, mannen i boken, ror projektet livet i hamn. Boken är enkel på ytan men under levs ett liv, fullt av händelser med mer eller mindre meningsfullhet. Pojken utan förflutet lever sitt liv i den bedövande vackra omgivningen. Den mäktiga naturen tar hans kärlek. Men den ger honom möjligheter genom sin exploatering av linbanorna.


Seethaler gör en slags kulturgärning genom att skildra försöken till tämjning av den vilda naturens djupa dalar. Elementen ger och tar. Bokens undertexter kan vara många, författarskapet, den lilla människans utsatthet, kärlek i lavinernas tid. Men det som stannar kvar är citatet ovan, den ursprungliga människans inre längtan efter skönheten i den genuina naturen. 


Läst 2018

Av violen - 20 februari 2018 08:00

Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

 

 


Det här kommer att bli svårt för att inte säga nästan omöjligt. Jag är minimalt intresserad av sport, och att läsa om det känns inte speciellt intressant. Men jag gör såklart ett försök.

Vecka 8: Sport i litteraturen



 

 

Sekonden.

P-O Enquist.


Ej läst. Hittade den som

ett boktips. Vill läsa.



Löparens hjärta:

Markus Torgeby

 

Läst. Den var riktigt bra. 



Jag är Zlatan:

Zlatan Ibrahimovic

 

Ej läst men vet att den

är omtyckt av 

många. 

 



Tunn luft:

Jon Krakauer

 

Läst och verkligen

gillat. Brukar rekommen-

dera den. Glad nyhet är 

att den kommer i nyutgåva

i vår.

 

 

 

Åshöjdens BK. 

 

  Åshöjdens BK. 

 

De som känner till serien

vet att den talar för sig själv.

Jag har inte läst den.

 






Av violen - 19 februari 2018 11:45

   Motturi, Alexander: Broder ****


Det började med att jag läste Diabetikern  av Motturi. En ganska galen bok.

Sen missade jag Svindlarprästen som handlar om Motturis far. 

Och så kom Broder som jag blev nyfiken på redan innan jag insåg vem som skrivit den.


Texten vidmakthåller samma lite skruvade stil som Diabetikern.

Det här är ju också delvis självbiografiskt


Jag borde kanske tillägga: Det är inte svårt att låtsas att man inte minns, att det är därför man inte gör anspråk på att skildra sanningen. För i fiktionen kan man säga som det är utan att det framstår som sanning. Man kommer därför undan med sanningar, snarare än lögner, i fiktionen. Man låtsas att man inte minns exakt, men i själva verket minns man mycket väl hur det var. Men man behöver inte ljuga om att man inte säger sanningen för man säger inte sanningen när man förvränger fakta på detaljnivå. sid 150

 


Ungefär så resonerar Motturi. 


I Alt i alt stemmer det altså? I Jag vet inte. Ibland räcker det att man ändrar i en detalj för att allt ska vara förljuget. sid 151

 

Skulle jag benämna boken med ett ord blir det nog mäktig. Här finns det ett slags band mellan bröderna som inte brister mentalt och därför är en smärta som gör mig tårögd när allt är över. 


Jag gilla Motturis sätt att skriva. Ostrukturerat men ändå sammansatt.

Därför ska jag även läsa hans förra bok.


I början är det korrekturfel en masse, och ibland vet jag inte om det verkligen är det eller om det ingår att språket ska vara så......felaktigt.

Men plötsligt försvinner det och inga fler fel går att upptäcka. Märkligt!


Läst 2018

Av violen - 13 februari 2018 08:00

Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

 


Vecka 7: Alla hjärtans dag

 

Kärleksromaner, riktigt romantiska sådana, läser jag sällan.

Kanske för att jag läste för många som ung   


Men jag minns några och här kommer de

 

Margit Söderholm: Driver dagg, faller regn
Margit Söderholm: Prostmamsellen
Martha Sandwall Berström: Kulla Gullas myrtenkrona
Anita Salomonson: Lika som kärlek
Mohsin Hamid: Exit väst

 

 
   

   

 

 

Av violen - 12 februari 2018 08:30

  Ólafsdóttir, Audur Ava: Ärr ****

 


På ett nästan osynligt sätt lyfter Ólafsdóttir existentiella frågor om liv och död, krig och fred, kärlek och vänskap, flykt och varseblivande. 

Stämningen i boken är som en dimma en sommarkväll över en utslåtter, full av trädans tuvor som vill ta över om inte jorden åter brukas. Solens strålar lyser med sin värme igenom och ger hopp.

För det fijnns hopp för huvudpersonen, det finns en mänsklighet som ger livsmodet åter. Ska du läsa Ärr, gå till slutet av boken och läs författarens anmärkningar (s 205) där referenser ges till olika citat som finns med i boken.

Kanske att den stämning som jag upplever vid läsningen till viss del uppstår mycket pga dessa nedslag i vad tidigare röster sagt. Läs gärna det parallellt, jag önskar att jag gjort det.


En bok helt i min smak och Ólafsdóttirs bästa än så länge.


Läst 2018

 

---------------------------------------------------------------------------

Transplantation i böcker:

Då kommer jag plötsligt att tänka på när Gudrun frågade mig helt apropå om jag skulle ge henne en njure om hon behövde det. Jag sa ja och frågade om hon var sjuk men hon sa att det var hon inte. Jag tänkte, och om hon frågar  mig om hjärtat? Skulle jag då svara att jag villigt skulle ge henne allt som jag hade fler än ett av? sid 94

 

 

Av violen - 9 februari 2018 07:00

   Malmström, Stefan: Hjärntvättad

 


Sekter och dess konsekvenser är intressant. Här kommer en berättelse om Scientologin blandat med fart och fläkt och död och pedofili och allt möjligt hemskt.

Faktiskt väldigt spännande men den stora spänningen med att läsa den var ändå från min sida sett insynen in Scientologernas teorier och sektliv. Eftersom författaren själv varit där så att säga, är det säkert mycket som stämmer.


Luke, amerikanen, är ju en riktig hårding som har potential att återkomma i thrillerlitteraturen framöver. Så jag rekommenderar den här boken. Både för dig som gillar fart och fläkt och spänning och för dig som vill veta mer om en sekt.


Det är märkligt att så mycket av nutidsskildringarna måste ha en deckare att luta sig mot. För jag har en känsla av att många sanningar presenteras enbart där. ex vis att pedofiler ofta tar sina foton för sälja och att det ibland är rena beställningsjobb. Inte konstigt att det är en lukrativ marknad. Där det finns pengar frodas det brott. Men hur hitta säljkanalerna för att stoppa dem och minska brotten? Och hindra dem att infiltrera dagis? Här finns en ordentlig manual på hur en sådan infiltration kan ske. Rysligt!


Korrekturläsningen var dock inte på topp, jag räknade till en del fel och rena bokstavsomkastningar. Det är sällan det sker nu för tiden faktiskt. Störde en aning. 


Läst 2018

Av violen - 6 februari 2018 07:00

Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

Veckans topplista


Vecka 6: Berättelser om kvinnliga levnadsöden

 


Jag har valt fem av alla favoriter sen jag började blogga.


Har även länkat till mina reflektioner.


Jag rekommenderar alla dessa böcker till läsning.

 

 

Boardy, Elin: Tiden är inte än här 

Boardy, Elin: Allt som återstår här

Essbaum, J A: Hausfrau  här

Cullberg, Johan och Sahlin, Björn: Märta och Hjalmar Söderberg här 

Adichie, Chimanda Ngozi: Americanah ***** här

 


Boardys senaste bok,
jag tänker på den ofta.


Boardys första bok,

jag tänker på den ofta.

Också en kvinna jag

ofta tänker på. Med 

sympati trots allt. 

Så mäktig, en bok för

nutiden.

 

Ingen har min sympati

som Märta Söderberg.

Och alla kvinnor på den

tiden som drabbats av

psykisk ohälsa, om det

ens var det, och elaka

makar.

Har svårt att beundra 

Hjalmar Söderberg

efter att ha läst detta.

Sorglig.




                

 

 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards