Alla inlägg under januari 2021

Av violen - 31 januari 2021 18:30

Eiriksdóttir, Kristin: Elin, diverse ****

 


Bokens flöde är fantastiskt. Språket flyter fram. Personerna är tydliga och finns där.

men

jag klarar inte av att hålla sammanhanget klart fullt ut. Lite synd, för de är alla på var sitt sätt både fria från varann och hårt bundna till varann. Och speciella. Men var i tiden befinner de sig?

 

Eriksdóttir beskriver svåra tillstånd. En demens som slår till läser jag med knutet hjärta och får ännu en nyckel till hur det  var, för min kära anhörig. 

 

Det finns situationer som liksom nämns i förbifarten som skulle kunna varit en egen bok. Och det finns en slags upprepningar som skall föreställa nyskapande (?) men för mig inte är det. 

 

Jag gillar den här boken som fick Isländska Litteraturpriset 2017. Jag hoppas på fler översättningar av Eriksdóttir, vill läsa.

 

 

 

 

Av violen - 26 januari 2021 22:24

Kristof, Agota: i går ***

 


Både 
Analfabeten och Den stora skrivboken/Beviset/Den tredje lögnen/ var riktigt bra läsning av Kristof. Men denna korta bok var inte alls så. Tyvärr. Kanske förstod jag den inte riktigt utan fick nöja mig med att läsa den och tilltalas av dess flöde, utan att förnimma huvudpersonens typ av dilemma. Vad jag däremot kunde erfara var att det faktiskt är en kärlekshistoria av stort format. En kärlek som vill så mycket men inte lyckas.


Av violen - 21 januari 2021 23:15

 Zweigbergk, Helena von: Mitt liv som dront ***


Det slår mig när jag läser Zweigbergks bok, att jag faktiskt inte läst något av henne förut. Så jag kan inte hänvisa till någon igenkänning av det slaget. För den här boken är verkligen ordspäckad. Den är inte direkt sparsmakad mao. Vilket är synd för Zweigbergk har en hel del att säga. Och det drunkar i ordflödet. .


Men eftersom författaren faktiskt har lyckats frigöra sig, med hjälp då av ett tjejgäng som alltid funnits, vilket ytterst få har förmånen att ha, så är hon bara att gratulera. Och att hon låter oss läsare få tal del av den resan är intressant. Så många som känner och har det som hon skriver om. Där finns mångas igenkänning tror jag.


Om jag ska sammanfatta boken är det för många meningar som lindar in allvaret. De få exempel som nämns liksom försvinner. Och kanske den här boken skulle ha dröjt några år till, när författaren hunnit landa i sin nya frihet och förstått att självutlämnande inte är lika med att bli förstådd. 

Av violen - 1 januari 2021 20:00

Månadsläsning okt - nov - dec 2020

 

Sällan eller aldrig har jag läst så få böcker. De får hänga ihop som ett kvartal.


Okt

Sigurdadottir, Yrsa: Straffet

Östergren, Klas: Renegater ***

Nov

Andersson, Lars: De Gaulles dotter och kommissarie Ringer

Virdborg, Jerker: Mamma i soffan ***

Griffiths, Elly: Irrbloss

dec

Modiano, Patrick: Ur den djupaste glömska ****

(red) Persson Åke: Mordet på jultomten

 

Bäst: Modiano, Patrick: Ur den djupaste glömska **** längtar alltid efter nästa bok.

Mindre bra: (red) Persson Åke: Mordet på jultomten har jag tänkt läsa varje jul sista decennierna, gjorde det  nu, men.....

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards