Alla inlägg under november 2012

Av violen - 28 november 2012 16:15

   Grebe, Camilla och Träff, Åsa: Innan du dog ***


Jag läser vissa deckarserier, alltför många. Så jag försöker dra ner på dem.

Men Grebe/Träff har jag fortsatt att läsa, efter de två första Bittrare än döden och

Någon sorts frid. Jag gillar det psykologiska perspektivet och den här boken

var riktigt bitvis spännande. Och tragisk också.

 Lite Torka aldrig tårar light eftersom HIV och bög

nämns. Jag har sett det i fler böcker som liksom den här, skrevs före Gardells bok.

Det visar nog att tiden verkligen är mogen för allt att komma upp till ytan.


Kanske kommer det snart en ny Grebe/Träff? Då läser jag!



Läst 2012


Av violen - 28 november 2012 15:30

Läggs till i Västmanländskans utmaning Böcker om böcker


Den här boken har jag läst tidigare men jag vill gärna visa den i utmaningen.

Så den blir Novembers bok!

 

Kjersen Edman, Lena: Böcker som samtalar ****


Begreppet intertextualitet myntades av den bulgarisk-franska litteraturvetaren och psykoanalytikern Julia Kristeva på 1960-talet för att beskriva hur texter går i dialog med varandra, antingen medvetet eller omedvetet. VK


Det här är ett ämne som verkligen intresserar mig. Därför ville jag såklart läsa Böcker som samtalar av Kjersen Edman. När jag fått den som recensionsexemplar läste jag den tämligen omgående och tänkte låta den ligga till sig och läsa den en gång till för jag gillade den så mycket. Men tiden räcker inte till så därför skriver jag om den nu istället.


Boken är skriven på Kjersen Edmans vanliga sätt, en stil mellan tal och skrift. Det går hela tiden att höra hennes inspirerande röst i texten. Och hon tar upp massor med exempel från dåtid till nutid. "Litteraturen lever av litteraturen" de orden är verkligen sanna i diskussionen om intertexter. Någon som läst en hel massa och sen själv ska skriva är naturligtvis påverkad av allt som finns lagrat i tankarna. Och dessutom har jag en känsla av att det finns eviga sanningar som dock kan tolkas olika utifrån en människas egna erfarenheter.


Avsnittet om Hjalmar Söderberg fann jag extra intressant då flera författare försökt sig på att tränga in i texten med nya verk, Ekman, Mordets praktik t.ex Spännande. Osv. Osv.


Boken är skriven på ett sätt som kanske skulle kunna kallas lite ostrukturerat men jag ser bara inspirationen bakom. Både Bernur och västerbottens kuriren recenserade och hade en del kritik att komma med. Bernur hittade en del sakfel (vilket jag också gjorde för inte skrev Strindberg Inferno 1998?) och VK tycker att det är en bok om "allt och ingenting".

Att den skulle ha varit skriven på ett annat sätt (?). Det tycker inte jag. Verkligen inte.( Kanske att den skrivits i all hast eller enbart på inspiration, den borde i alla fall få läsarna att bli sugna på att veta mer och kanske förstå; varför känns vissa böcker mer eviga än andra? För att många eviga sanningar dyker upp i olika klädnader i dem förstås!)


En mer teoretisk bok om intertextualitet bör skrivas av någon annan. Den här är full av nya och gamla texter i böcker som jag bara vill kasta mig över och läsa!



Och det intertextuella kan finnas där du minst anar det:
Och genom kroppen far en isande virvelvind, ett litet djur av smärta som kittlar det allra innersta av ditt hjärta. sid 112

Jonas Karlsson, Spelreglerna


En intertext från Hjärtdjur? Karlsson samtalar med Müller? Jag skulle inte bli förvånad om det verkligen är så. Och då ger det ytterligare en dimension till just ordet hjärtdjur som jag hade lite funderingar kring när jag läste boken.


Och så går texterna, orden, sanningarna vidare. Som tankar som vindlar sig runt och hittar nya tankar att länka samman med. Precis så skriver Kjersen Edman. Precis det gör den här boken så himla bra!


Tack BTJ för recensionsexemplar!



Läst 2011

Av violen - 22 november 2012 16:30

      De la Motte, Anders: Bubble*** (mp3)



Nu är det över, spelet. Eller?


Jag har gillat alla böckerna i den här deckartrilogin. Men mest har jag ju gillat uppläsningen. Texten är ju hämningslös här och var och det döljer inte Mattias Linderoth (uppläsaren) kan jag säga. Vilket han inte heller gjorde i geim och buzz.


Jag kan tycka att de andra två var bättre än den här. De stack ut, den här var mer merioker kan jag tycka. Men som film skulle den nog också bli bra med Långholmen och allt.


Läst 2012

Av violen - 21 november 2012 16:15

  Flynn, Gillian: Mörka platser ***+


Jag markerade inga meningar eller metaforer i den här boken. Det brukar jag inte göra i deckare för det brukar inte finnas så mycket att lägga märke till i språket. Men eftersom den här boken var mer som en roman nästan ändå fram till slutet så kunde jag ha gjort det, kom jag på nu. Att läsa om drygt 400 sidor är inte aktuellt heller så jag får stå mitt kast.

Nåväl, den här deckaren fick full pott av Yukiko Duke i Svt och det gjorde min förväntan oerhörd om man säger så. Och den är bra, intressanta personer, jag kände lukter, koskit, avgaser, uppgivenhet. Fattigdom, sprit, fängelse.

Jag blev förvånad på slutet, som jag sa tidigare var det liksom bara där den var en riktig deckare. Fick lite vibbar till Händelser vid vatten där mordet ju bara var en del av flera genrer. Här finns också mycket olika: socialrealism, alkoholism, satanism, mobbing, våld, kärlek till jorden, utanförskap, djurplågeri, falskhet och ingen utväg i sikte. Och lite av bildningsroman/utvecklingsroman dessutom.

Personerna tog steg fram och tillbaka i kapitlen och blev fullt synliga efter ett tag. Och gick att skilja åt dessutom, vilket inte alltid är fallet.

Jag gillade och blev förvånad över att den gick så snabbt att läsa. Plötsligt var den slut.

En helt klart annorlunda läsupplevelse och det är de kickarna jag söker hela tiden. Så jag är nog fast för Flynn nu.





Läst 2012


Tack Modernista för rec ex.

Av violen - 14 november 2012 18:30

   Naroskin, Per: Fuskaren som försvann ***


Jag hade sett fram emot att läsa den här boken. Gillar In Treatment och psykoterapeutiska

böcker överlag.

Och den var bra. Fast den innehöll lite lösa trådar tyckte jag, det där med krympningen t.ex Ok visst,

det kan tolkas som man vill men hm? lite frågetecken där.

Och Fuskaren var lite väl tvålfager, slank ur greppet alldeles för lätt.



Läst 2012



Av violen - 5 november 2012 23:15

Prada, Detta: I fyra par skor ****


Debutroman. I Short Cuts-stil. Med ett i mitt tycke faktiskt väldigt trist omslag. Dessutom är jag ingen vän av grönt heller. Så jag tvekade när förlaget erbjöd mig boken. Men det här var bra. Riktigt bra.


Det märks att författaren verkligen vet vad hon skriver om, hon har erfarenhet om det som står i boken, arbetslivet, den psykologiska insikten, den exotiska vinklingen med Argentina och dess historia vilket också är en välplacerad gåta. Hon känner sina protagonister och låter alla komma till tals i sin egen rätt.


Utan att avslöja allt för mycket måste jag tillstå att det sätt som författaren skildrade övergreppet på var ovanligt väl beskrivet, som kvinna läser man det med rasande resignation och vämjelse. Och boken svajar ingenstans, ovanligt för en debutant.

Det är nästan så att det perfekt skrivna skymmer det perfekt tänkta. Den filosofiska undertonen som sägs styra bokens innehåll med frågor om slump/val och inlärda sanningar om hur man ska vara (som baksidestextpresentationen säger) försvinner det i perfekta formuleringar? Och är slutet slutet eller bara en ny början? Är det början till en trilogi där vi likt en tv-såpa får veta hur det går i nästa bok? Det borde inte vara det, för det filosofiska består just i detta, slutet ger inga svar utan skapar bara nya frågor. Precis som livet.


Läst 2012


Tack Mimer förlag för rec ex.

Av violen - 5 november 2012 10:00

   Malmsten, Bodil: Så gör jag **** (G)


Det här är en bok som man bör äga. Helt enkelt av den anledningen att den bara måste läsas igen och igen. Jag är inne på andra varvet nu och blir sugen på att skriva som ingen annan bok (ja möjligtvis någon skönlitterär pärla som är skriven på ett sätt som gör att jag velat ha skrivit den själv) har lyckats med. Sammanfattningsvis kan jag säga att jag numera inte vill skräda mina ord, verkligen inte.

Och så listor att fundera på. En del har jag läst och en del inte, en del gillat och en del inte gillat. Men jag blir intresserad, inspirerad och vill läsa mer, fler böcker och ännu fler böcker.

 Och att Malmsten är så modig och tar med bibelcitat och visar sin absolut lästa bibel. Ja, det är det hon är, modig.


Jag håller med om mycket som Malmsten skriver men mest håller jag med om

Undvik böcker om drömmar sid 211


Förutsatt att vi menar samma sak Malmsten och jag, tycker jag dessutom att det är snudd på omöjligt, för nästan varje bok innehåller en dröm av något slag, helt i onödan. Det gillar jag inte.


Läst 2012





Tusen tack Modernista för rec ex

Av violen - 1 november 2012 18:00

                     Lästa böcker oktober 2012


     
 
   



  

Kvant, Christel: Resan till Ribston ***
Indridason, Arnaldur: Den kalla elden ***








Bolinder, Ulla: Livstid ***

Wennström, Johan: Dygdens glädje ****

Nesbø, Jo: Frälsaren*** (mp3)

Nydahl, Thomas: Alla de andra som också skrev ****

Qvandt, Charlotte: Du ser draken genom fönstret ***

Andersen, Vita: Lykke **** (novell)





Bäst i september: Andersen, Vita: Lykke **** (novell)

Mindre bra: Nesbø, Jo: Frälsaren*** (mp3) (blev plötsligt lite less)


Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards