Alla inlägg under mars 2014

Av violen - 31 mars 2014 19:45

Mars; dikt av Carl Snoilsky

 
 

Det fallit snö i flockar,
Ty än ej slog den stund,
Som fram små blomster lockar,
Som fram små blomster lockar
Till ögonlust i lund.

En solblick flyktigt fager
Oss gäckar blott ännu,
Och svalan själf bedrager,
Och svalan själf bedrager --
Hon kommer ensam ju!

Hur har jag ensam gamman,
Om våren ock är när?
Men komma två tillsamman,
Blott du och jag tillsamman,
Är sommarn genast här!


Ur Samlade dikter af Carl Snoilsky - Femte bandet'


Läsutmaning läs ett år.


 Eftersom ingen bok föll mig i smaken kändes det lite kul med en dikt. Hittade tillslut den här av Snoilsky och den speglar väl titeln ganska väl tycker jag.

Av violen - 31 mars 2014 11:45

   Wahlberg, Karin: Än finns det hopp ****


Wahlberg tillhör ju en av mina absoluta favoriter bland svenska kvinnliga deckarförfattare, jag har läst alla hennes deckare, och även hennes roman, Sigrids hemlighet var ju riktigt riktigt bra!


Men jag har också ändå från början hävdat att hon borde skriva romaner. Så kom då Sigrids hemlighet och den var som sagt väldigt bra. Och nu kommer det mera!


Än finns det hopp är första boken i en serie (!) om ett sjukhus på 50-talet. Persongalleriet i början radar upp massor med namn av de mest skilda slag. Mycket sjukvårdspersonal så klart men även andra personer. Detta myller hjälper till att ge tidsfärg och nostalgisk information om 50-talet. Så vansinnigt intressant. Wahlberg har gjort ett gediget jobb om något som skrivits väldigt lite om, bravo!


Det är sällan nu för tiden jag riktigt längtar efter att fortsätta läsa i en bok, men den här sträckte jag mig efter så fort jag fick chansen. Alla dessa främlingar från bokens första blad hade fått liv när jag stängde ner pärmarna. Och jag längtar verkligen efter fortsättningen. Den borde ha ännu större igenkänningsfaktor för mig själv, jag tillbringade en del tid på sjukhus under 60-talet nämligen. Och jag minns väldigt mycket av det. Få se om jag uppfattade det rätt, så barn jag var.


Jag ser så fram emot nästa bok. Hoppas den ligger klar i nån dator hos Wahlberg!


Läst 2014 



Av violen - 31 mars 2014 10:45

   Utvik, Magnus: Tuktad till frihet ***



 Utviks förra med-stalin-som-gud/, var en bok som jag inte glömmer. Självklart vill jag läsa mer av honom.

Den här boken om smisksekten var saklig på gränsen till tunn, men jag fylldes mer och mer av vämjelse allt eftersom. Nu var det sektutövandet jag var intresserad av så jag försökte bortse från det andra. Men det gick förstås inte. Stackars dessa flickor...


Utvik gör ett mycket lovvärt jobb när han lyfter dessa fenomen och visar på sekters destruktiva inflytande. Sen kan man lura sig genom att hålla fast vid ordet sekt, på många ställen kan det istället benämnas företagskultur och det låter ju "kulturellt" men kan dölja sektledare som driver folk till självmord osv. Kanske därför många mår så dåligt på sina jobb idag? Eller är världen bara full av psykopater? Så enkelt tror jag inte att det är.


Läst 2014

Av violen - 26 mars 2014 21:00

   Mo, Johanna: Döden tänkte jag mig så ***


En helt ok deckare som jag läste mest för att jag vill läsa Mos nästa, den nyutkomna deckaren, Vänd om och var stilla. Jag försöker läsa deckarserier i ordningsföljd, men den här gången hade det nog inte behövts. Ingen av personerna var särskil intressant, inte ens Mobacke själv som hela tiden tänkte på sin döde son Anton. Vilket inte alls är konstigt på nåt sätt, liksom allt det andra som också verkar lite väl normalt.

Trots allt var det befriande att läsa om en vanlig vecka på jobbet med vanliga ord och ingen krystad deckarschablonisering. Jag hann tänka, blir Mobacke avstängd nu, det som är så vanligt, och löser allt själv. Overkligt i så fall eftersom hon verkligen inte var i ett sådant skick att det varit möjligt. Och se, det hände inte heller. Så nu vet ni det...


Så ja, det blir Vänd om och var stilla framöver. Och kanske någon av Mos tidigare böcker också.


Läst i spänningsutmaning 2014


Läst 2014



Av violen - 19 mars 2014 10:00

   Johansson, Anders: Göra ont: Litterär metafysik ****


Det finns böcker som jag vill äga. Det här är en sådan. Den var inte rolig att läsa men intressant. Jag ville citera men fick ge upp för vad ska jag välja? Finns väldigt mycket att fundera över här.

Och de flesta vill ju peka på hur gott litteraturen gör, kunskap ger makt osv. Det är bra att läsa helt enkelt.


Essäerna i Johanssons bok beskriver motsatsen till feelgoodlitteratur. Men jag hann bara skumma på ytan tyvärr. Måste få tag på ett eget ex där understrykningar är möjlig. Kanske att jag återkommer med citaten.


Baksidestext om innehållet:

Josef Fritzl är "ondskan personifierad" påstår Nationalencyklopedin - begreppet ondska har fått en renässans under de senaste decennierna, i politiken, juridiken, humanvetenskaperna, psykologin, journalistiken osv. I Göra ont diskuteras allt från Thomas Quicks bekännelser och Saddam Husseins romanskrivande, till Michael Hanekes estetik och riddar Katos skavande hjärta. Anders Johansson ställer myten om ondskan mot litteraturens nedärvda godhet. Är det först i mötet med föreställningen om ondskan som litteraturens existens kan motiveras? Hur skulle en ond litteratur se ut?


Läst 2014



Av violen - 18 mars 2014 15:15

   Westö, Kjell: Hägring 38 ****


Westö, namnet har jag hört förut. Men aldrig läst.

Nu vann den här boken Sveriges radios romanpris så jag lånade den och läste. Och gillade!

Jag lärde mig så mycket om Finland som jag inte alls vetat om.

Och så språket som likt en stilla å rann iväg på sidorna. Jag vände blad på blad och läste tills boken var klar. Den var skriven med respekt för allt från menstruation till övergrepp, från rashat till tolerans. Och så plötsligt var den slut och jag tappade hakan litegrann Va? Ja, jag blev förvånad.


Jag har ett längre tag varit lite mättad på andra världskriget, men plötsligt har det fula trynet dykt upp igen. Det måste skildras för nya generationer. Den här boken tog, den stilla ån döljer dödande djup.

Rekommenderas!


Läst 2014

Av violen - 7 mars 2014 20:00

 

Virdborg, Jerker: Svart krabba ***


 En ovanlig historia, krig i ett land som kan vara Sverige där kriget ju är helt okänt. Och is. Men isen känns mer verklig.

Virdborgs första bok, novellsamlingen gillade jag mycket. Och jag ville verkligen att den här boken också skulle vara lika bra så att jag även vill läsa hans andra böcker. Men det fattas för mycket i den här historien. Den är så.....underlig och jag kände inte alls utsattheten och tilliten och modet och misstron som  sägs ska prägla de fyra männen på specialuppdrag.

Däremot finns det massor med frågor utan svar. Varför blev Edh trakasserad av Nylund?

Varför fick Edh veta allt om den fingerlösa handen och ingen annan? Var skulle egentligen brevet med blodet och varför? Edhs familj, hade den nån plats alls i boken egentligen? Och detta uttråkade skridskoåkande. Och slutet????

Tre stjärnor fick boken för att jag gillar stilen, flytet, Virdborgs sätt att skriva. Men allt för mycket är osagt.

Fast samtidigt.........jag blev kall om huvet av fartvinden när skridskorna raspade sig fram över

isen så nånting mer fanns det kanske ändå........... 

Av violen - 2 mars 2014 13:45


Lästa böcker februari 2014



                

        

  
                       

 

   Green, John: Förr eller senare exploderar jag ****

   Cahalan, Susannah: Blackout, när min hjärna blev min fiende **** (Lz)

   Mortimer, Michael: Jungfrustenen ***

   Gunnarsson, Hans: Februari ***

   Adichie, Chimanda Ngozi: Americanah *****


Bäst: Utan tvekan Americanah

Mindre bra: Återigen boken med månadsnamnet, februari.

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards