Alla inlägg under maj 2018

Av violen - 22 maj 2018 09:00

Johannas deckarhörna




Böcker till eller om mammor

 

Den här gången sökte jag titlar om mamma som jag tycker är vackra och meningsfulla.

 

Och så kunde jag inte motstå en barnbok vars omslag gör mig glad.

 

 

 

Vackrast var ändå

mamma:

Anita Salomonsson



Dagar med min

mamma: 

Sofi Jansson

 

Mors dag

 

Mors dag


Mors dag

 

  
    

De kommer att

drunkna

i sina mödrars tårar:

Johannes Anyuru



Ta hand om min mor

Kyung-Sook Shin

     

 

Av violen - 18 maj 2018 14:50

   Fors, Mats: Natt över Oslo ****


wow, vilken intressant bok. Jag bara läste och läste. Till saken hör också att jag har alldeles för liten koll på Oslo under ockupationen. Så jag lärde mig en hel del nytt. Boken börjar med lite matnyttiga fakta. 


Och sen är början, prologen, liksom slutet men ändå inte. Ett tips är att läsa om den när du läst sista sidan. Aha tänkte jag då. 


Jag kände inte ens till Harald Edelstam (se där att min kunskap är britfällig) men Svarta Nejikan har jag hört talas om och sett filmen. Men det var ju Chile? tänkte jag, googlar och ser att denne Edelstam är samma person och att han även i Norge uträttade mycket. 


Boken är välskriven, med lite förskönande naturbeskrivningar. Personerna är liksom bara placerade runt Edelstam och har olika förtjänster alltefter uppdrag. Mer än så visar de sig inte.

Men det är skeendet som gör boken. Trots att det inte var så många personer lyckades jag inte riktigt hålla isär en del, men Fors skildrar väl det motståndsrörelsen arbetade med. Jag fick en helt ny känsla inför norrmännens roll i kriget. 


Detta sägs vara början på en triologi, hoppas det. För den här författaren lyckas förmedla fakta som fiktion utan att ge avkall på sakligheten.


Läst 2018

Av violen - 18 maj 2018 12:00

   Keilson, Hans: Vedersakarens död ****

 


Otaliga är de böcker jag läst om andra världskriget och den vidriga förföljelsen av judarna. Numera väljer jag bort de mesta  av den litteraturen, trots att det ständigt kommer nytt.


Men här dyker det upp en bok som tidlöst betraktar händelserna ur ett perspektiv som gör den aktuell på ett helt annat sätt, även idag. Det är för mig en gåta att den inte översatts tidigare, då den är en psykologisk studie i ett skeende som förhoppningsvis aldrig kommer igen. 

(Ett tack till Nilsson förlag vars utgivning omfattar så intressanta böcker, däribland även Komedi i moll av Keilson.)


Det här är helt enkelt en intelligent studie i Hitlers (även om han aldrig nämns) väg till makten. Kantad av författarens barndomsupplevelser och det som hände under andra världskriget. Men det är inte kärnan i boken, utan under ytan vibrerar en känsla av fientlighet mot de utsatta. 

Det är inte helt lätt att ta in allt Keilson skriver, men jag uppmanar dig att försöka. Jag som söker det ovanliga, oväntade hittade det här. Intressant!


Läst 2018

Av violen - 18 maj 2018 10:00

   Willows, Elin: Inlandet ****

 

I början tyckte jag den här boken var medioker, om man ser till dess enorma uppmärksamhet. Jag hittade det som inte stämde, man ligger inte sjuk i så många dagar utan att någon undrar, om man hyr in sig hos någon i norra norrlands inland. Och att vandra runt på nätterna gör inte att man blir mer accepterad om man säger så.

Men det var nog först när jag insåg det fragmentariska uttrycket i texten som jag började gilla boken. Mycket.

Det känns som att författaren skrivit ner minnen på olika sidor och sen bara lottat ihop dem. Men det är självklart det här med minnet, en slags studie hur man minns, hur man pötsligt tänker på något och sen på ett annat. Huvudpersonen finner sig själv under mycket svår vånda. Hon kan antingen gå under eller gå vidare.

Det här är egentligen inte en bok om Inlandet utan om insidan av en människa. 

Starkt gjort måste jag säga om författarens sätt att närma sig problemet. Boken kunde ha utspelat sig var som helst, men nu fick inlandet komma till sin rätt och kännas naturligt nära. Bra.


Läst 2018

Av violen - 15 maj 2018 08:00

Johannas deckarhörna


  


Toppfem vecka 20 Norge (Norges nationaldag 17/5)


Bragepriset ges till ny norsk litteratur

jag beslöt att ta med de fem senaste vinnarna


2013 – Ruth Lillegraven, for Urd
2014 – Rune Christiansen, for Ensomheten i Lydia Ernemans liv
2015 – Lars Saabye Christensen, for Magnet
2016 – Monica Isakstuen, for Vær snill med dyrene (Var snäll med djuren)
2017 – Olaug Nilssen, for Tung tids tale

 

Den enda som finns översatt är, som synes, Var snäll med djuren. Vilket jag tycker är anmärkningsvärt. 

Jag hoppas att många fler Brageprisvinnare blir översatta. 

Av violen - 12 maj 2018 16:30

   Bakker, Gerbrand: Däruppe är det tyst ***



Jag gillar böcker om det som kan benämnas småjordbruk. Och det verkar inte som att Nederländska dito är så olika de svenska som fanns ändå in på 70-talet. 

Det här är en text utan större åthävor. Lakoniskt konstaterar författaren genom den hemmaboende, jordbruksövertagande sonens ögon, hur det har varit, är och kanske ska bli. Men det finns ändå en slags nerv i berättelsen som får mig att läsa vidare. En familj som andra och ändå inte. Såsom det alltid är.


Läst 2018

 

 

Av violen - 12 maj 2018 13:00

Gardell Jonas: Fru Björks öden och äventyr*** Började med en rivstart och fyra stjärnor, men sen tappade den ordentligt, tyvärr! Fru Björks Romresa var aningen egendomlig, även om jag till slut förstod vitsen med den. Nej, tyvärr, det blir ett tag till nästa Gardell..

 

Läst 2001

Av violen - 12 maj 2018 12:45

Flygt Torbjörn: Underdog **** Visst, visst! Den är värd sitt Augustpris, den här boken. Men först på sidan 388 insåg jag att känslan jag haft boken igenom stämde, är det verkligen Johans liv han skildrar? Jag citerar: "Frånvarande farsor - varför är det aldrig nån som säger nåt om det fina med närvarande morsor?" Svaret kommer här: nu är det gjort och Torbjörn Flygt har gjort det! Han försöker visserligen boken igenom mörka detta faktum genom att samla samtidens-olika-typer-gänget (vars personer jag aldrig lyckades lära mig) omkring sig, och beskriver fragmentartiskt och i förbifarten det Orättvisa i klassamhället, men överalltihopa lyser Den Ensamstående Modern, hon som klarar allt, och då menar vi allt....De fyra stjärnorna motiveras med att den helt enkelt är bra skriven, omväxlande stil och relativt rapp dialog.

 

 

Läst 2001

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards