Direktlänk till inlägg 25 maj 2010

Kimselius Kim M: Kinesiska Draken

Av violen - 25 maj 2010 15:00

Kimselius Kim M: Kinesiska Draken***


Den här boken fick jag från Roslagstextförlag för att läsa i En bokcirkelföralla i maj.


När jag började läsa den var det ytterst nära att jag la ifrån mig den genast. Varken språket eller handlingen tilltalade mig. Kina för länge sen har aldrig fascinerat mig.
Men så läste jag lite mer och så såg jag faktadelen och blev nyfiken. Alla böckerna i serien fanns dessutom inköpta på stadsbiblioteket och benämndes barn så jag förstod att här fanns något jag inte haft en aning om, och dessutom varför språket var så irriterande enkelt. Och varför det var cliffhanger på var och vartannat kapitelavslut. Riktigt jobbigt men säkert perfekt för målgruppen....

Så jag fortsatte läsa. Och mot min vilja blev jag intresserad. Snart var jag inne i historien och blev mer och mer imponerad över hur författaren lyckades förmedla så mycket historisk kunskap utan att det blev tråkigt. Ja jag insåg att det här var en bok i samma anda som femböckerna och kittyböckerna och potterböckerna, igenkänningsfaktorn måste vara hög bland läsarna som läst alla böckerna i serien. Men den hade ett ytterligare plus, den förmedlade kunskap.  jag lärde mig en hel del faktiskt. Även om jag mot mina principer skummade lite på slutet.......

Det enda jag kunde känna var att boken var väl rå ibland för att vända sig till barn, men kanske det är en av de saker som fascinerar? Faktadelen är säkert också väldigt intressant för de som vill veta mer, för det finns ju väldigt vetgiriga barn och ungdomar, det vet vi!


Författaren har en egen sida och jag frångår mina bloggregler och länkar till henne här, Hon har även en sida om skrivtips här.


Frågor på En bokcirkelföralla


1. Den kinesiska draken är en historisk spänningsroman som utspelar sig i Kina. vad tycker du om konceptet, att läsa en spännande berättelse samtidigt som man lär sig lite om Kinas dynamiska historia? Riktigt bra tyckte jag det var, sen jag väl kommit över stilen.

2. I slutet av boken så har Kim M Kimselius även infogat en faktadel för vetgiriga. vad tycker du det tillför berättelsen? Dig? Den var mycket bra och säkert också nödvändig eftersom det ju är en så avlägsen och okänd (för oss) tid det handlar om.

3. Vad tycker du om Thea och Ramona? Vad får du för bild av dem? Författaren har ju väldigt medvetet skildrat dem ur ett manligt/kvinnligt perspektiv och i sådan miljö, vilket är helt rätt eftersom det ju inte fanns någon jämlikhet att tala om för personer på den nivån under den tiden. De är ju starka och tuffa personer och har ju i den här boken varit med på så pass många äventyr att det lugnt kan leva sig in i sina roller. Jag tror inte att de är så intressanta egentligen utan boken/böckerna behöver dem enbart för att förmedla innehållet. Början var ju lite tjafsig och fick mig att nästan inte läsa men de som är vana vet ju att det bara är just början så den kan lugnt läsa vidare. Smart med halsbandet, undrar om det är med i alla böckerna? "Kärlekstjafset" var ju lite krystat, jag tycker det verkar som deras mesta känslor gällde Pluto! :-) Men ok precis som barn i den ålder kan känna!

4. Har du själv varit i Kina, eller någongång funderat på att åka dit? Isåfall vad är det bara måste besöka/se där? Jag är inte intresserad av Kinas historia och att besöka det kommer långt ner på min lista. Det är klart att kinesiska muren och den förbjudna staden, Himmelska fridens torg är väl ett måste.

5. Vad tyckte du om boken? Den får tre stjärnor av mig, mycket bättre än jag trodde.!

 
 
Kim M. Kimselius

Kim M. Kimselius

25 maj 2010 15:58

Hej
Har med nöje läst din recension av min bok Kinesiska Draken. Tack för ditt fina omdöme om boken. På min blogg hittar du min researchresa inför boken. Där berättar jag om hur det var att gå på Kinesiska muren. Hälsningar från författaren Kim M. Kimselius

http://kim-m-kimselius.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Torsdag 18 april 16:45

Galgut, Damon: I ett främmande rum ****   Eftersom jag redan läst två böcker av Galgut Löftet ( Bookerpriset) och Bedragaren, är jag positivt inställd redan innan jag öppnat boken. Det här är tydligen hans debut och jag gillar den, även om både L...

Av violen - Onsdag 17 april 23:30

Kawakami, Hiromi: Senseis portfölj ***   En egendomlig bok som jag lyssnat på. Är det en glimt av Japan det här? Eller är det en romantisk historia, som fokuserar på dryckesvanor och hur en relation mellan äldre man - yngre kvinna byggs upp?   ...

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  Beskow: Flickornas katt *** novell     En smått absurd berättelse om just två flickors katt. Och eftersom den är skriven 1896 är den såklart riktigt gammaldags. Med meningar som:  Pojkarna hatade dockor . De tålde inte dockor ,  s
ade de...

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  2024 Novellresan Ugglan & boken Novellresan      Ugglan skriver: Under 2024 kommer jag att bege mig ut på en novellresa, och du får gärna följa med! Varje månad har sitt eget resmål, och jag tipsar om noveller du kan ...

Av violen - Måndag 1 april 13:15

Månadsläsning mars  2024 Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****Ravn, Olga: De anställda ****Arvola, Ingeborg: Kniven i elden *...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards