Alla inlägg under september 2010

Av violen - 10 september 2010 22:30



hur man ladddar upp bilder! Ett litet styvmorsviolsexperiment kanske!

      

  

Av violen - 9 september 2010 11:15

Fransson, Ramona: Dyrbar Kärlek**

 

Det var länge sen jag läste en bok där allt,och då menar jag precis allt, uttalas. Allt från känslor och tankar till kroppsliga funktioner och dessutom självklara saker om samhället som måste betecknas som klyschor.

Det var inget för mig mao, men bitvis var den faktiskt spännande och den var trots stilen, lättläst. Allt var så förutsägbart och våldet i morden konstrasterade skarpt mot den lättsamma stilen. Vilket kanske ändå var bokens styrka, samhället är så normalt och vanligt och våldet så vidrigt och skrämmande.


LillaOs deckarutmaning



Läst 2010

Av violen - 8 september 2010 19:30

Martinson, Moa: Kvinnor och äppelträd****


Jag får i min hand en nött bok när jag hämtar mitt exemplar på biblioteket. Så nött att Moas ansikte nästan inte syns på omslaget. Men hennes ord lyser boken igenom.

Jag är fascinerad! Inte över bokens stil, texten spretar hit och dit och byter anslag och fokus hela tiden. Ömsom naturskildringar, ömsom stadsskildringar, en spekulativ början (badscenen som jag ibland undrar om det är det enda folk orkat läsa, så omtalad som den är) ömsom bymentalitet, fattigdom och elände, rika bönder och ilska och hat. Samtidigt som det finns så mycket värme och medkänsla och systerskap utan att ordet nämns. Dessutom några paranteser som jag har en känsla av att Martinson satt in för att sedan väva i innehållet i texten men det glömdes liksom bort. Kort sagt, själva kompositionen vacklar. Men det struntar jag i för innehållet vibrerar.


Witt-Brattström skriver i Moa Martinson - Skrift och drift i trettiotalet

På en rad punkter är romanen mycket oprecis. Det är bara när det gäller kroppens paradigm som texten blir exakt och utförlig. Kvinnorkroppens kluvna diskurs är romanens egentliga huvudperson.
sid 170 (pocketupplagan)


I förordet till Kvinnor och äppelträd skriver Witt-Brattström:

Det är livet, som det gestaltar sig efter två unga kroppars möte i naturens soliga sköte, som intresserar Moa.

 

Så långt från populärkultur man kan komma alltså......här lever de inte lyckliga i alla sina dagar, men de lever verkligen och det är våra far och morföräldrars liv, ja ännu äldre generationers liv beroende på när vi själva är födda, som spelas upp inför oss.  

 

Nåväl, denna nötta biblioteksbok hade en notering, ett frågetecken vid en mening en bit in i boken. Åh, vilken känsla att möta en annan läsare på detta sätt! Jag blev lite exalterad där ett tag måste jag erkänna!

Det var stycket om Ellens åtrå när hon känner begär till sin man som föranledde denna okända läsare att skriva ett ? i marginalen:

 

Hur ska en man kunna älska och ära en hustru som väcker honom mitt i natten för sin åtrås skull. sid 109

 

En läsare som än inte lärt sig att vid den här tiden var kvinnan verkligen en av två sorter, madonna eller hora. Horan kände lust och madonnan gjorde det inte. Basta!

 

Jag är böjd att tro att här finns essensen i Martinsons Kvinnor och äppelträd. Kvinnor kan! Ja även gifta kvinnor kan känna åtrå och det vill Martinson tala om, det budskapet vill hon sprida. Det och hur kvinnor födde barn under orimliga förhållanden.

Det är som det står i förordet, Witt-Brattström igen:

 

Skildringen av Ellens begär till sin man och av Sallys förlossning på stuggolvet hör till romanens höjdpunkter.

 

Inte konstigt att SvD recensent vid den tiden, Anders Österling utbrister:

 

Man kan säga att underlivssynpunkten dominerar. (förordet)

 

(Stackars karl! OBS: min åsikt!)

 

Man måste faktiskt komma ihåg att det var en tid utan preventivmedel och utan pappors närvaro vid förlossningen, utan pappamånader och smärtlindring. Vilket inte gör saken bättre men mer förståelig. Och Martinsons mod att beskriva det än mer beundransvärt!

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Det är stimulerande men lite småstressande att delta i alla dessa utmaningar som jag gör, nu blev jag ju jättesugen på att läsa mer av Martinson samt hela Witt-Brattströms bok Moa Martinson - Skrift och drift i trettiotalet och inte bara små delar.

Kanske jag ska börja med en biografi nu och då också? Och börja med  Moa Martinson - Skrift och drift i trettiotalet.

 

Läsutmaning Skrivande svenskor

 

Läst 2010

Av violen - 6 september 2010 14:30

 Lispector, Clarice: Stjärnans ögonblick *****


Lyrans jordenrunt


Läsupplevelser. Den kategorin borde jag ha i min blogg och där borde den här boken hamna, nu och genast.

Direkt jag började läsa kände jag att aha! Och detta aha höll i sig boken igenom.


För att ingen ska missta sig, enkelheten uppnår jag bara genom hårt arbete. sid 11

 

Det säger författaren till romanen, alias en av dess personer, alias Lispector själv. Dvs boken är en författares verk, samtidigt som författaren beskriver sitt verk utifrån sitt skrivande.

 

Genom att bland annat uppfinna en författare till romanen som samtidigt blir en av dess personer problematiserer Lispctor det fiktiva berättandet och hon drar också in läsaren i den litterära skapandeprocessens själva centrum. /efterordet/ sid 123

 

Historien är inte på något sätt orginell, det är sättet att berätta historien som är det. Eller orden som berättar den. Sammansättningen av orden. Som författaren/en av bokens personer/Lispctor själv säger:

 

Ja, allt detta, historien är historia. Men utan att någon gång glömma att ordet är frukten av ordet. Ordet måste likna ordet. Att nå det är min främsta skyldighet mot mig själv. Och ordet får inte vara förskönat eller konstnärligt fåfängt, det måste bara vara sig. sid 23

 

Läs fortsättningen på det citatet, ja läs hela boken. En brutal uppgörelse med författarens krav på sig själv.

Jag skulle kunna citera mer och mer och mer, men det går ju inte för sig.

 

Det här är två böcker i en, Lär dig skriva orden och Macabéas tragiska liv. Plus upptäckten av ett nytt författarskap. Kan det bli bättre?

 

 

Läst 2010

 

 

En ingång till författarskapet finns här

 

Av violen - 4 september 2010 14:45

Persson, Leif G W: Den döende detektiven ***


En riktigt bra Leif G W är det här. Jag sträckläste den och den var riktigt, riktigt intressant och spännande. En fördel var att idioten Bäckström äntligen ordentligt förpassats till periferin, vilket jag till fullo insåg hur mycket jag jag uppskattade när jag på slutet fick en liten dos igen. Jag har nämligen läst flera böcker av Persson som jag gett varierande omdöme......särskilt den näst sista där Bäckström härjade fritt.

Jag håller faktiskt med SvD, han har lyckats väl G W! Kanske att det svåra ämnet pedofili kräver sin man och han bestod provet. För trots ett lätt anslag, nånstans under ytan darrar det av hat och en vrede mot den här sortens förövare, något som måste ut med full kraft. Och hämnden är personlig, hur skulle den annars kunna bli så våldsam? Skickligt G W!


Men:


Det här är inte bara en cold case historia utan också en riktig memento mori (påminnelsen om vår dödlighet) roman. Redan tidigare har jag ju sett samma tendenser hos Amos Oz och Philip Roth och fler äldre manliga författare lär följa i samma fotspår. Ja kanske att vissa kommer att tycka att det är för mycket tjafsande om horisontalläget, att själva kriminalhistorien kommer i skymundan. Men det är inte min åsikt i alla fall.  


Ska du ge bort en deckare till Far på farsdag eller i julklapp, den här är inget dåligt val!

Själv hängde jag på låste på bibblan och blev först att läsa den! Var det värt fem kronor i reservationsavgift!? Självklart!

Av violen - 4 september 2010 12:45

Kerstin Ekman är en av mina favoritförfattare. Jag brukar rekommendera hennes bok Händelser vid vatten hela tiden.


Nu läser jag att hennes romansvit, Kvinnorna och staden ska komma i nytryck. Och kan konstatera att Häxringarna, Springkällan, Änglahuset och En stad av ljus finns i kartonnage med nya omslag varav Stad i ljus har det snyggaste enligt mig! (mest tidstypiskt).


Som ung läste jag Fogelströms Stadserie, en läsupplevelse av stora mått. Som mycket mindre ung har jag läst Kerstin Ekmans Stadserie, och det är en än större läsupplevelse, både innehållsmässigt och språkligt.



Läs här i tidningen Kulturen om Ekmans kvinnor i staden....... och läs böckerna!






Av violen - 1 september 2010 09:15

Läsutmaningar i Oktober


Theresan Undset, Sigrid: Jenny

Bokcirkel för alla: 
 Ormfågel Mats Wahl, Bara vara Jennie

 

Lyran Jordenrunt

Och var hör du hemma?,

Illusionernas bok, (redan läst 2002) Läser istället Osynlig av Auster

Kärlek, vänskap, hat

 

Deckare hos lillaO Fransson, Ramona: Dyrbar kärlek

  

Skrivande svenskor Moa Martinsson kvinnor och äppelträd

Bokcirkel online  Historisk roman

Bibliophilias afrika Två sånger om Afrika: p’Bitek, Okot

 






 

 


-----------------------------------------------------------


Theresans Nobelpristagareutmaning 2010 
Theresan min sida

 

01-03 Gordimer:  Min sons historia
03-05 Pamuk, Orhan: Den vita borgen 

05- 08 Gao Xingjian: En ensam människas bibel

08-10 Undset, Sigrid: Jenny

10-12 Le Clézio, Jean-Marie Gustave: Öken

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Bokcirkel för alla  nya varje månad
01 
Borta bäst.

02  Boktjuven

03  Någon sorts frid

04 Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer  
Konsten att leva innerligt av Ann Lagerström och Ted Harris

05  Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)

 Kinesiska Draken: Kimselius Kim M

06-07 Häst Häst Tiger Tiger: Ahrens Anita

08 Låt den rätte komma in, Den mentala orgasmen

09 Sorgesång för Easterly Pettina Gappah,

10 Ormfågel Mats Wahl, Bara vara Jennie

10

11

12

-----------------------------------------------------------------------------------

 

JordenrunthosLyran lista
02
Stalins kossor, (Aprils frusna blommor) Bröllopet

03 Krigets skola, Persepolis, Hur man botar en fanatiker

04 Den indiske tolken, Mardrömmen, Människornas jord  

05 Boktjuven, Fem svarta höns,  Att tro på mister Pip

  


 Juni Juli Augusti har Jordenrunt uppehåll hos Lyran 

MEN

Då blir det istället Dystopi-utmaning 

06 Hungerspelen

07 På Stranden

08 Vägen 

 

09 Den sista läsaren, Andarnas hus, Stjärnans ögonblick  

10 Och var hör du hemma?, Illusionernas bok, Kärlek, vänskap, hat

11  FörändringarMidaqq-gränden, Sultanbrudens skugga

12 Kärleken är dödens motsats, Ungdomens bröd, Den röda soffan

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Deckare hos lillaO  lista
01 Östlundh, Håkan: Släke

02 (En röd hjältinnas död) Ohlsson, Kristina: Askungar
03 ( Edwards Martin: All the lonely people) Taylor, Andrew: Det blödande hjärtat

04  ( Sigurdardottir Yrsa (läst alla) French, Tana: Till skogs 

 05 (Meyer Deon Död i gryningen Läst ) Knivsliparen av Bo R Holmberg

06  ( I de lugnaste vatten Läst ) Sten Viveca: I den innersta kretsen
Billingham, Mark : Sömntuta 
 

07 

 (Svart som natten LästCleeves Ann: Blå gryning

(Jungersen, Christian: Undantaget Läst)

Izner, Claude: Mordet i Eiffeltornet

08 (Bernuth, Christa: Läst alla)
O´Brien, Maureen:
Döden inpå livet

09 Gilek, Elisabeth: Jessica Jungs saknad

Leif G W Person: Den döende detektiven

10 Fransson, Ramona: Dyrbar kärlek

11 Buthler/Örhlund: Mord.net.

12 (läst de två första Hedström, Ingrid: ) Under jorden i Villette

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Skrivande svenskor hos Ett hem utan böcker,


01-02 Selma Lagerlöf Herr Arnes penningar 

03-04 Elin Wägner: Pennskaftet     

 05-06 Maria Sandel: Droppar i folkhavet
07-08 Agnes von Krusenstjerna Den blå rullgardinen
 
09-10 Moa Martinsson Kvinnor och äppelträd
11-12 Stina Aronsson Medaljen över Jenny - Hitom himlen  /läst/

-----------------------------------------------------------------------------------

 

http://www.bokcirkelonline.com/  nya varje månad 
01 Alex, Schulman:
Skynda att älska

02 Marsden, John: I morgon när kriget kom

03 Ajvide Lindkvist, John : Pappersväggar

04 Adichie Chimamanda Ngozi: En halv gul sol 

05 Adams Douglas:

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Bibliophilias afrika  lista + 100 vägar till Afrika
Jag läser de jag får tag på eftersom, följer inte veckoupplägget.

1Midaqqgränden

Mernissi Fatima : Drömmar om frihet

Allah gör som han vill:  Ahmadou Kourouma

Aidoo, Ama Ata: Förändringar

Calixthe Beyala: Ännu talar träden

Rotlös: Dangarembga,  Tsitsi

7 Uppehåll 

8 I dimman då sommaren dör: Guma, Alex la

9 Att stava till ett kosmos: Craveirinha, José

10 Två sånger om Afrika: p’Bitek, Okot

11 Floden mellan bergen: Thiong’o, Ngugi wa

12 Gåvor: Farah,  Nuruddin

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Bokustoppen hos Paula innebär

 

Läser en av topptre böckerna månaden efter.

 

02 bok från januari: Wahlberg, Karin: Sigrids hemlighet

03 bok från februari: Alex, Schulman: Skynda att älska

04 bok från mars: Grebe, Camilla & Träff, Åsa: någon sorts frid 

05 bok från april: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)

06 bok från maj: Marian Keyes, En förtjusande man

 

 Lämnar den efter bokus renovering..........är den utmaning jag tyckt minst om också eftersom jag nog inte är nån populärapocketläsare egentligen.......

 

07!

08

09

10

11

12

  

  

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Dessutom kommer jag att försöka hänga med i SR bokdiskussion om Blonde!

  

Så här ser vår plan ut för att ta oss igenom Blonde.

Vi följer bokens egna indelningar. Sidhänvisningarna gäller pocketutgåvan av Blonde, översatt av Ulla Danielsson.

 

Till första träffen 12/4 har vi läst: Prolog + Barnet. Tom sidan 123.

Till andra träffen 19/4 har vi läst: Flickan. Tom sidan 262.

Till tredje träffen 26/4 har vi läst: Kvinnan. Tom sidan 425.

Till fjärde träffen 3/5 har vi läst: "Marilyn". Tom sidan 712.

Till femte och sista träffen 10/5 har vi läst: Senare i livet. Hela boken! 862 sidor.

 

 

Kommer jag att fixa det månntro?????




..................................................


















 









Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards