Inlägg publicerade under kategorin Lästa böcker 2018

Av violen - 7 mars 2018 20:00

   Dahlström, Christian: Kalla mig galen *** (Vla)


En bok om psykisk ohälsa. Det bör komma många fler framöver, för ämnet är fortfarande (!) stigmatiserat och svårt att få gehör för både hos gemene man och även inom sjukvården.


Jag läste med stigande olust om hur sjukgymnastik nedprioriteras eftersom patienten försökt ta sitt liv och brutit ben och fötter. Istället för sjukgymnastid två gånger per dag, 30-60 minuter per tillfälle som är brukligt, får patienten en (1) behandling per vecka. Dvs 30 minuter istället för 450 minuter. "Systemet tillät inte mer behandling för någon med psykisk diagnos" säger sjukgymnasten. Patienten "var helt enkelt inte prioriterad" Sid 125


Medicinerna är ett annat omdiskuterat ämne. Tydligen finns det en form av smutskastning från grupper knutna till Scientolologkyrkan (?) och även KMR - Kommittén för mänskliga rättigheter som hävdar att psykiatrin är en korrupt sammansvärjning som bara vill droga befolkningen. sid 137 Mycket märkligt. 


Det här är bara två, för mig okända företeelser, som jag läser om. 


Dessa böcker bör läsas, helt enkelt för att de är värda att läsas. De pekar på missförhållanden inom vården, i samhället osv. Vi bör alla få upp ögonen för det.


Dessutom, stigande förståelse leder till stigande acceptans och ett humanare samhälle. Vilket på sikt leder till bättre psykisk hälsa eftersom den förgörande skamstämpeln minskar. 


Läst 2018





Av violen - 2 mars 2018 10:45

   Bohlin, Rebecka & Berg, Sara: Fem härskartekniker *** (Doe)

Det finns en hel del böcker i den här genren. Den här hör till de bättre jag läst. Den inriktar sig på arbetsplatsen men motståndsstrategierna kan naturligtvis användas överallt. Men att det verkligen finns lagar och regler för arbetsplatsen är något att upplysa och värna om.


Boken tar upp fem härskartekniker

  1. Osynliggörande
  2. Förlöjligande
  3. Underhållande av information
  4. Dubbelbestraffning
  5. Påförande av skuld och skam

Den är skriven på ett förstående sätt, t.ex att alla som någon gång varit utsatta vet att det där därpande svaret aldrig finns där när det behövs. Det vet författarna om. Och förstår.

Och även män kan drabbas, Zlatan ex.vis


Jag känner mig stärkt när jag läser, känner att jag ständigt behöver den här påminnelsen. 

Metoo var inget uppvaknande för mig, jag har ständigt lagt märke till hur kvinnor behandlas, även jag själv såklart. 

Nu, efter Metoo, känner jag att det plötsligt finns många fler som tänker som jag. Det är uppmuntrande.


Läst 2018



Av violen - 26 februari 2018 10:30

   Seethaler, Robert: Ett helt liv ***


Uppenbarligen sökte människorna något i bergen, något de trodde sig ha tappat för länge, länge sedan. Han lyckades aldrig förstå exakt vad det handlade om, men under årens lopp blev han allt säkrare på att turisterna i grund och botten mycket mindre stapplade runt efter honom än efter någon ostillbar längtan. sid 101

 


Egger, mannen i boken, ror projektet livet i hamn. Boken är enkel på ytan men under levs ett liv, fullt av händelser med mer eller mindre meningsfullhet. Pojken utan förflutet lever sitt liv i den bedövande vackra omgivningen. Den mäktiga naturen tar hans kärlek. Men den ger honom möjligheter genom sin exploatering av linbanorna.


Seethaler gör en slags kulturgärning genom att skildra försöken till tämjning av den vilda naturens djupa dalar. Elementen ger och tar. Bokens undertexter kan vara många, författarskapet, den lilla människans utsatthet, kärlek i lavinernas tid. Men det som stannar kvar är citatet ovan, den ursprungliga människans inre längtan efter skönheten i den genuina naturen. 


Läst 2018

Av violen - 19 februari 2018 11:45

   Motturi, Alexander: Broder ****


Det började med att jag läste Diabetikern  av Motturi. En ganska galen bok.

Sen missade jag Svindlarprästen som handlar om Motturis far. 

Och så kom Broder som jag blev nyfiken på redan innan jag insåg vem som skrivit den.


Texten vidmakthåller samma lite skruvade stil som Diabetikern.

Det här är ju också delvis självbiografiskt


Jag borde kanske tillägga: Det är inte svårt att låtsas att man inte minns, att det är därför man inte gör anspråk på att skildra sanningen. För i fiktionen kan man säga som det är utan att det framstår som sanning. Man kommer därför undan med sanningar, snarare än lögner, i fiktionen. Man låtsas att man inte minns exakt, men i själva verket minns man mycket väl hur det var. Men man behöver inte ljuga om att man inte säger sanningen för man säger inte sanningen när man förvränger fakta på detaljnivå. sid 150

 


Ungefär så resonerar Motturi. 


I Alt i alt stemmer det altså? I Jag vet inte. Ibland räcker det att man ändrar i en detalj för att allt ska vara förljuget. sid 151

 

Skulle jag benämna boken med ett ord blir det nog mäktig. Här finns det ett slags band mellan bröderna som inte brister mentalt och därför är en smärta som gör mig tårögd när allt är över. 


Jag gilla Motturis sätt att skriva. Ostrukturerat men ändå sammansatt.

Därför ska jag även läsa hans förra bok.


I början är det korrekturfel en masse, och ibland vet jag inte om det verkligen är det eller om det ingår att språket ska vara så......felaktigt.

Men plötsligt försvinner det och inga fler fel går att upptäcka. Märkligt!


Läst 2018

Av violen - 12 februari 2018 08:30

  Ólafsdóttir, Audur Ava: Ärr ****

 


På ett nästan osynligt sätt lyfter Ólafsdóttir existentiella frågor om liv och död, krig och fred, kärlek och vänskap, flykt och varseblivande. 

Stämningen i boken är som en dimma en sommarkväll över en utslåtter, full av trädans tuvor som vill ta över om inte jorden åter brukas. Solens strålar lyser med sin värme igenom och ger hopp.

För det fijnns hopp för huvudpersonen, det finns en mänsklighet som ger livsmodet åter. Ska du läsa Ärr, gå till slutet av boken och läs författarens anmärkningar (s 205) där referenser ges till olika citat som finns med i boken.

Kanske att den stämning som jag upplever vid läsningen till viss del uppstår mycket pga dessa nedslag i vad tidigare röster sagt. Läs gärna det parallellt, jag önskar att jag gjort det.


En bok helt i min smak och Ólafsdóttirs bästa än så länge.


Läst 2018

 

---------------------------------------------------------------------------

Transplantation i böcker:

Då kommer jag plötsligt att tänka på när Gudrun frågade mig helt apropå om jag skulle ge henne en njure om hon behövde det. Jag sa ja och frågade om hon var sjuk men hon sa att det var hon inte. Jag tänkte, och om hon frågar  mig om hjärtat? Skulle jag då svara att jag villigt skulle ge henne allt som jag hade fler än ett av? sid 94

 

 

Av violen - 9 februari 2018 07:00

   Malmström, Stefan: Hjärntvättad

 


Sekter och dess konsekvenser är intressant. Här kommer en berättelse om Scientologin blandat med fart och fläkt och död och pedofili och allt möjligt hemskt.

Faktiskt väldigt spännande men den stora spänningen med att läsa den var ändå från min sida sett insynen in Scientologernas teorier och sektliv. Eftersom författaren själv varit där så att säga, är det säkert mycket som stämmer.


Luke, amerikanen, är ju en riktig hårding som har potential att återkomma i thrillerlitteraturen framöver. Så jag rekommenderar den här boken. Både för dig som gillar fart och fläkt och spänning och för dig som vill veta mer om en sekt.


Det är märkligt att så mycket av nutidsskildringarna måste ha en deckare att luta sig mot. För jag har en känsla av att många sanningar presenteras enbart där. ex vis att pedofiler ofta tar sina foton för sälja och att det ibland är rena beställningsjobb. Inte konstigt att det är en lukrativ marknad. Där det finns pengar frodas det brott. Men hur hitta säljkanalerna för att stoppa dem och minska brotten? Och hindra dem att infiltrera dagis? Här finns en ordentlig manual på hur en sådan infiltration kan ske. Rysligt!


Korrekturläsningen var dock inte på topp, jag räknade till en del fel och rena bokstavsomkastningar. Det är sällan det sker nu för tiden faktiskt. Störde en aning. 


Läst 2018

Av violen - 29 januari 2018 17:00

   Hamid, Mohsin: Exit väst ****

 

 

En bok full av meningar som jag lägger märke till.


Saeed lade märke till att Nadia hade en skönhetsfläck på halsen, en läderfärgad oval som ibland, sällan men inte aldrig, rörde sig i takt med hennes puls. sid 9

 


Och även ögonblicksbilder av kvinnoförakt och metoo händelser. Andemeningen i citatet nedan känner de flesta kvinnor igen.

 

Ute på gatan, kvällen innan Nadias svampar kom, var det en kraftig man vid rödljuset i en ödslig korsning som vände sig till Nadia och hälsade och som, när hon inte svarade, började svära åt henne och säga att bara horor körde motorcykel, begrep hon inte hur snuskigt det var för en kvinna att grensla en båge sådär, hade hon sett någon annan

göra det kanske, vem trodde hon att hon var, och han svor så hätskt att hon trodde att han skulle ge sig på henne där hon stod och glodde orubbligt på honom med nedfällt visir och bultande hjärta men med ett fast tag om koppling och gas och händerna redo att snabbt föra henne därifrån, garanterat snabbare än han kunde hänga med på sin trötta vespa, tills han skakade på huvudet och körde iväg med ett rop, ett liksom kvävt skri som kunde ha varit vrede eller lika gärna vånda sid 44

 

Nadia och Saeed möts och eftersom Nadia tagit konsekvenserna av det samhälle där de lever, klär hon sig på ett sätt som vilseleder. Kanske är det just det missförståndet som sätter kärleken på så hårda prov.


När den dystopiska världen blommar ut blir handlingen en blandning av barnboksfantasy och undergångsvibbarnas elände, en långsamt föränderlig sådan. Att vara kvinna och flykting och religiös man i en situation som kräver anpassning, förenas i Hamids bok. Det finns ändå en känsla hos mig att en undertext döljer sig i skeendet. Men det är en helt annan diskussion, kopplat till det eventuella missförståndet. 


En kärlekshistoria, en undergångstext, en framtidsversion. Bitvis tar den andan ur en.


Läst 2018

Av violen - 29 januari 2018 08:00

   (red) Freeman, John: Freemans - Den nya litteraturens framtid ****

 


Jag har läst den här boken under lång tid. Mest för att jag bara inte ville att den skulle ta slut! Jag är verkligen förtjust i det som finns innanför pärmarna. Jag köpte den omedelbart efter att den kom ut, till ett pris som inte gick att motstå inom parantes sagt. (Kolla bara in nätbokhandeln säger jag.)


Det är alltså ny litteratur som ska presenteras, med nya författare. En del har jag hört namnet på, men de flesta var obekanta.

Allt är relativt igenkännligt. Det är inga aha upplevelser som uppfyller mina anteckningar. Men en del gillade jag bättre än andra. De författare som jag blev nyfiken på namnger jag nedan.


Jag måste säga att det känns som att litteraturen snart närmar sig ett efter. För det som läses nu är ju trots allt skrivet före metoo. Så jag kan inte låta bli att tänka, hur skulle det ha stått om det skrivits idag, med andra glasögon?

Det är något som jag känner kommer att förändra litteraturen för all framtid.

Jag har nog alltid haft de där metoo-glasögonen på mig, jag har tex alltid ogillat förhärligande av prostitution och att Lolita är en vidrigt tänkt bok. Tycker jag alltså. Och numera många andra också.



Jag rekommenderar att genast köpa och njutläsa den här boken. Den är otroligt intressant. Och ge den tid, samt ett tips till, vill du minnas vad du tycker, anteckna. Det är många berättelser.

Jag hoppas fler av Freemans böcker (antologier) blir översatta, och att nästa också kommer på svenska.


Pola Oloixarac

Nafida Mohamed

Elaine Castillo

Tania James

Samanta Schweblin (Räddningsavstånd finns översatt) (finns dom e-bok)

Garnette Cadogan

Valeria Luiselli (De tyngdlösa kommer 2018 på Ramus)

Ross Raisin


Antingen är det mest kvinnor med (är inte helt klart vilket med avseende på namnen) eller så gillar jag mest det kvinnor skriver. 7 av 8 ovan är nämligen just det, kvinnliga författare. 





Läst 2018 



Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards