Inlägg publicerade under kategorin Månadsläsning
Månadsläsning maj 2021
Hjorth, Vigdis: Är mor död ****
Tremblay, Lise: Djur ****
Smirnoff, Karin: Sockerormen ****
Triss i kvinnor, triss i riktigt bra böcker den här månaden. Läs gärna alla reflektioner och välj vem du vill läsa först!
Bäst: Hjorth, Vigdis: Är mor död **** Tremblay, Lise: Djur **** Smirnoff, Karin: Sockerormen ****
javisst, alla tre är så bra på varsitt sätt. Jag rekommenderar allihop
Mindre bra: ----
Månadsläsning april 2021
Frankner, Josefine: Kristi bruds slav ***
Helin, Ebba: Konsten att samla tårar **** novell
Highsmith, Patricia: Mings största kap **** novell
Lessing, Doris: Rufus**** novell
Karam, Balsam: Singulariteten ***
Castillon, Claire: Om hon inte lever är jag död ***
Rose-Innes, Henrietta: Reservat **** novell
Griffiths, Elly: Mordkonsulten
Bäst: Lessing, Doris: Rufus**** novell Denna lilla novell av nobelpristagaren Lessing är som en diamant för kattälskaren.
Mindre bra: Karam, Balsam: Singulariteten *** Pga hög nivå på litteraturen den här månaden kom den här in här. Gripande men inte helt lättförståelig. Krävde mer än den gav. Händelsehorisonten var mer engagerande.
Månadsläsning mars 2021
Schulman, Ninni: Flickebarn nr 291 ****
Rijneveld, Marieke Lucas: Obehaget om kvällarna ****
Moström, Jonas: Kameleonten
Tawada, Yoko: Sändebudet ****
Moström, Jonas: Skytten
Westman, Anton: Alla fyrar kring höstens långa kust *****
Engelv, Erik: Jag är inte död ***
Bäst: Westman, Anton: Alla fyrar kring höstens långa kust Den hade verkligen allt.
Mindre bra: Moström, Jonas: Skytten Kanske är det en för mycket att lyssna på två deckare av Moström på raken.
Månadsläsning februari 2021
Hadley, Tessa: Noveller ****
DeLillo. Don: Tystnaden **
Andersson, Lena: Dottern ****
Bussi, Michel: Se dig aldrig om
Laestadius, Ann-Helén: Stöld ****
Tenreiro, Rui: Nedzus lyktor ***
Karason, Einar: Stormfåglar ****
Bäst: Laestadius, Ann-Helén: Stöld. Omskriven bok, viktig.
Mindre bra: DeLillo. Don: Tystnaden Tyvärr. När jag äntligen kom mig för att läsa DeLillo igen, hängde jag inte alls med. Tänkte mest på corona faktiskt.
Månadsläsning januari 2021
Zweigbergk, Helena von: Mitt liv som dront ***
Kristof, Agota: i går ***
Eiriksdóttir, Kristin: Elin, diverse ****
Bäst Eiriksdóttir, Kristin: Elin, diverse. Vill läsa mer av författaren. Boken är den första i min Litteraturpristolva 2021
Mindre bra. Kristof, Agota: i går Tyvärr förstod jag den inte riktigt.
Månadsläsning okt - nov - dec 2020
dec
Modiano, Patrick: Ur den djupaste glömska ****
(red) Persson Åke: Mordet på jultomten
Bäst: Modiano, Patrick: Ur den djupaste glömska **** längtar alltid efter nästa bok.
Mindre bra: (red) Persson Åke: Mordet på jultomten har jag tänkt läsa varje jul sista decennierna, gjorde det nu, men.....
Månadsläsning sept 2020
Casserfelt, Susan: I betraktarens öga
Lundholm, Anton: Välkommen in i min garderob ****
Lundberg, Patrik: Fjärilsvägen ***
Bussi, Michel: Trollsländan
Tyskland berättar: Den mindre halvan av världen ***
Schulman, Alex: Överlevarna ***
Bäst Lundholm, Anton: Välkommen in i min garderob **** En svidande kritik mot hur homosexuella kan behandlas av vissa kyrkor
Mindre bra Tyskland berättar: Den mindre halvan av världen *** Snabbt bortglömda noveller
höstbonus
Deckartips:
Casserfelts tre deckare om Örnsköldsvik.
Bussi, fransk deckarförfattare som för en bakom ljuset. Tre deckare finns översatta svenska, snart kommer en till.
Månadsläsning aug 2020
Sandgren, Julia: Samlade verk ***
för första gången har jag läst endast en bok.
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se