Direktlänk till inlägg 1 januari 2018
2017års lästa böcker
fetstilta är särskilt läsvärda
Anyuru, Johannes: De kommer att drunkna i sina mödrars tårar *** | |
Askildsen, Kjell: Noveller **** | |
Axelsson, Majgull: Ditt liv och mitt *** | |
Bauer, Belinda: De vackra döda | |
Berglund, Mikael: Smekmånader **** | |
Berry, Flynn: Sargad | |
Boardy, Elin: Tiden är inte än ***** | |
Bolaño, Roberto: Telefonsamtal *** | |
Bolton, Sara: Dödsdömd | |
Casserfelt, Susan: Prästens lilla flicka | |
Cross, Mason: Ett långt spår av blod | |
Dahlgren, Eva F: Vad hände med barnen? *** | |
Diski, Jenny: Den sista resan *** | |
Dolan, Eva: Efter din död *** | |
Donoghue, Emma: Miraklet | |
Douglas, Claire: Ung kvinna saknad | |
Eriksson, Thomas: Omgiven av psykopater **** | |
Ferrante, Elena: Den som stannar, den som går **** | |
Ferrante, Elena: Det förlorade barnet **** | |
Ferrante, Elena: Hennes nya namn **** | |
Fried, Hédi: Frågor jag fått om förintelsen **** | |
Furmark, Anneli: En sol bland döda klot *** | |
Gappah, Petina: Memorys bok **** | |
Griffiths, Elly: Dolt i mörker | |
Gyasi, Yaa: Vända hem **** | |
Gyllenhammar, Cecilia: Sängkammartjuven *** | |
Hamberg, Maria: Till min allra bästa vän **** | |
Hayder, Mo: Försvunnen | |
Hedström Ingrid: Gick obemärkt förbi **** | |
Hiekkapelto, Kati: Kolibri | |
Holmström Degerman, Anna: Länge hade jag för vana att gå tidigt till sängs *** | |
Indridason, Arnaldur: Det tyska huset | |
Ishiguro, Kazuo: Nocturner *** | |
Ishiguro, Kazuo: Återstoden av dagen **** | |
Jonsson, Magnus: Asätarna i Kungsträdgården | |
Juul, Pia: I väg, på plats. *** | |
Kanarp, Loka: Pärlor & Patroner **** | |
Keilson, Hans: Komedi i moll **** | |
Lafon, Marie-Hélène: De sista indianerna **** | |
Lange, Katarina & Henrik: Bellman på en timme *** | |
Lange, Katarina & Henrik: Ibsen på en timme **** | |
Lange, Katarina & Henrik: Selma Lagerlöf på en timme **** | |
| |
Lessing, Doris: Till rum nitton **** | |
Levlin, Kurt: Vänstertrafik **** | |
Lindholm, Margareta: Vi är bara besökare här **** | |
Mattisson & Hoff: Feminismens ABC *** | |
May, Peter: Coffin Road | |
McEwan, Ian: Nötskal *** | |
Montelius, Martina: Ibland är man lessen ibland är man glad **** | |
Munroe, Alice: Dolly *** | |
Murakami, Haruki: Män utan kvinnor *** | |
Müller, Majvor: Alla resor är en omväg hem *** | |
Niemi, Mikael: Koka björn **** | |
Nyman, David: Nerverna **** | |
Ólafsdóttir, Audur Ava: Den sista kvinnan *** | |
Otsuka, Julie: När kejsaren var gudomlig *** | |
Otsuka, Julie: Vi kom över havet **** | |
Pamuk, Orhan: Att titta ut genom fönstret **** | |
Pirandello, Luigi: Krukan *** | |
Raabe, Melanie: Fällan *** | |
Riel, Ane: Kåda | |
Robild, Eva: När själen får grönska **** Vn | |
Romand, Anny: Min mormor från Armenien *** | |
Roos, Anna: Spel | |
Rynell, Elisabeth: Moll ***** | |
Salomonsson, Anita: Skärvor av liv *** | |
Salomonsson, Anita: Ängeln i posthuset *** | |
Searle, Nicholas: En förrädare i familjen | |
Sivers, Malou von: Mitt hjärtas oro *** | |
Strout, Elisabeth: Mitt namn är Lucy Barton **** | |
Sundström, Gun Britt: Maken **** | |
Teir, Philip: Så här upphör världen *** | |
Thórarinsson, Árni: Den sjunde sonen ** | |
Tremblay, Lise: Huset på S:t Pauls väg *** | |
Westö, Kjell: Den svavelgula himlen *** | |
Wieslander, Jujja: Sent i september **** | |
Vigan, Delphine de: baserad på en sann historia *** | |
Vinterhed, Kerstin: Sorgen i Palestina *** | |
Virdborg, Jerker: Sommaren, syster **** | |
Wood, James: Så nära livet man kan komma **** | |
Wåhlin Norén, Pernilla: Sorgens principer **** | |
Yanagihara, Hanya: Ett litet liv **** |
Ravn, Olga: De anställda **** En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor. Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...
Widenfjord, Therese: Med bergens andetag **** Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt. Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...
Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn *** Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...
Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Ur samlingen "Osynliga länkar" läste jag den här novellen. Jag valde den på måfå, men måste säga att den, likt det mesta av Lagerlöf, var lättläst och innehållsrik. Jag kan känna igen den mora...
Lafon, Marie-Héléne: Källorna **** Som vanligt en riktigt bra läsupplevelse. Lafons böcker är föredömligt korta. För trots de få sidorna skildras ett helt liv. Ett våldsamt, tragiskt och sorgligt liv. Men nånstans slår skeendet plötslig...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se