Inlägg publicerade under kategorin Lästa böcker 2017

Av violen - 16 september 2017 09:15

  Berry, Flynn: Sargad

 


Äntligen en deckare skriven av en kvinna för kvinnor. När jag hade läst klart var det som att jag tagit del av ett feministiskt manifest. Ett manifest där kvinnor är människor. Dvs de tillåter sig känna efter och erkänna sin vrede, avundsjuka men också sin solidaritet med sitt eget kön. 


En bok med driv och spänning, men också med trovärdiga karaktärer och genomtänkta handlingar. Ovanligt för en deckare.


Sen är det lite kul att vissa schablonbilder hänger med, någon ska ju alltid bli avstängd men här betyder det inte att fallet löses utan det betyder ingenting. Hihi.


Tack Louise Bäckelin förlag


Läst 2017


----------------------------------------------------------------------------------------

Sverige i boken

"En Nesbö och en Läckberg" Han väntar. Hennes sista böcker. "Vill du låna om dem?"


Av violen - 11 september 2017 14:45

   Lange, Katarina & Henrik: Bellman på en timme ***


Ja, alla har väl nåt slags förhållande till Bellman. Och han har ju skrivit fina sånger. Fjäriln vingad syns på Haga är ju vacker även om den, liksom Bellmans andra texter, alla är Stockholmsfixerade och därför inte så lätta att förstå för en i norrland boende jänta. (Trodde att Haga var omskrivning för hagen)

Jag upptäckte Bellmans sanna natur på 70-talet när Cornelis (fortfarande min favorituttolkare av Bellman) sjöng som det skulle låta. Tidigare var man helt lurad av Bellmans nästan feminina bild med peruk och sin spröda luta (förlåt, cister). 

Den här boken är ändå väldigt upplysande i sin supa-älska-dö mentalitet. Någon måste ju ändå göra allt jobb, sälja sprit, torka spyor, prostituera sig, föda barn för att göda barnadödlighetsstatistiken och så gräva gravarna förstås. Det var ingen snäll tid vid 1700-talets slut. Heller.

Inget av det här var naturligtvis Bellmans fel och att han var både poet och musiker råder ingen tvekan om. Jag lyssnar på Märk hur vår skugga med Imperiet och förundras över intensiteten i texten som talar än idag.

Se faksimil av den här


Dags för någon svensk sångare att återuppväcka Bellman kanske?

Björn Dixgård vore väl utmärkt. Kan jag tycka.


Läst 2017

 

Av violen - 7 september 2017 10:00

 Lange, Katarina & Henrik: Selma Lagerlöf ****

 


Ja, det är klart att det här är bra. Och nödvändigt. Alla borde läsa den här grafiska romanen (serieboken). För Selma Lagerlöf ska vi vara stolta över, hon med sitt Akademiska pris. Och sin stol nr 7.

Även i Samfundet De Nio fanns hon med, vars syfte är att främja litteratur, freds och kvinnofrågor. (De Nio är lite av en doldis och förekommer sparsmakat, deras sida finns här)


Det är ju egentligen bara att låna eller köpa boken och läsa på, och sen läsa Lagerlöfs böcker. Varför tveka om det?


Till dess ett citat av Selma, ett enkelt skrivtips
Stryk allt som inte är roligt eller nödvändigt.

 

Och ytterligare ett citat

Jag tror, att det i dessa yttersta tider

har kommit ett mörker öfver den manliga intelligensen

liksom för att visa hur nödvändigt det är

att kvinnorna öfvertar ledningen af världens öden.


Läst 2017                              

Av violen - 1 september 2017 23:00

  Robild, Eva: När själen får grönska **** Vn
 
 
Jag brukar inte beteckna böcker som ljuvliga direkt, men den här var faktiskt det. Lugn, fridsam, intressant, full av nyttiga tips.
 
Men har du inte varit eller är utmattad kanske den blir för lugn och fridsam. 
 
Jag kände att jag inte kunde skiljas från den så jag har nu köpt den. Och ska läsa den i omgångar på ett lugnt och fridsamt vis. 
 
 

Av violen - 31 augusti 2017 09:15

   Kanarp, Loka: Pärlor & Patroner ****


Pärlor och Patroner presenterar 60 historiska kvinnor: starka ledare, forskare och feministiska pionjärer sida vid sida med förbrytare, despoter och rena galningar. Med humor och insikt skildras Marie Curie, drottning Kristina, Greta Garbo, Alexandra Kollontay, madame Nhu, Bessie Smith och många fler. /baksidestext/


Ja, det är klart att alla ska läsa den här serieboken, om inte annat för att den tar upp kvinnor, utan att de behöver vara vackra söta lojala osv. De är människor helt enkelt. 


Jag har listat tre kvinnor som jag vet att jag läst om tidigare och tagit intryck av.

 

     Josephine Baker. Jag fascinerades av att hon adopterade så många barn från olika länder. Hennes karriär brydde jag mig inte om, bara hennes engagemang för barnen och mot rasism.


  Melba Pattillo Beals. Jag blev som ung intresserad och upprörd över rasismen i USA. Det mod dessa ungdomar visade imponerade stort på mig.


  Fredrika Bremer. Jag vet faktiskt inte om jag läst något av henne? Men namnet ger mig en känsla av pondus och feministisk pionjäranda som jag inte kommer ifrån.


Sista boken i Lyran feministiska sommarutmaning här

Av violen - 28 augusti 2017 14:15

  Wood, James: Så nära livet man kan komma ****

 


Här skulle jag kunna citera och citera alla tankar som Wood förmedlar. Men jag nöjer mig med denna


I en väsentlig mening innebär läsning av romaner att tänka tankar som inte kan åtalas sid 30


Det gör mig medveten om varför bokläsandet haft en så stor plats i mitt liv. Den har fyllt och fyller ett behov av rättighet, att få läsa det jag vill. Och sen ta till mig det min inre kompass finner är rätt.

 

Dessutom: Essäer som denna och många andra har ett stort berättigande för de som läst mycket. Här nämns böcker som jag läst och känner till. Språket är mer avancerat än i romaner, på nåt sätt är jag alltid klokare efter att jag läst essäer. Läs essäer du också! 

 

Läst 2017

Av violen - 24 augusti 2017 01:00

  Askildsen, Kjell: Noveller ****


I en roman är det personer som lever och utvecklar (eller invecklar) sig framåt i handlingen.

I Askildens noveller är det personer som får bekräfta skeenden som aldrig verkar förändras. Jag får igenkänning från Modiano som hela tiden skriver samma roman, men stuvar om orden så det aldrig blir trist om än aningen förutsägbart.


Så gör även Askildsen. Språket känns skrivet av en ordens mästare, någon som behärskar varje stavelse och mening. Men innehållet rör sig kring samma axel, systrar, mammor, bröder, död utan förvarning och så begravning på det. Relationer som skaver och går mot sin upplösning, ofta utan betänketid. Medan andra aldrig förändras. Aningen pubertala, ekivoka ögonblick. Ensamhet. Ålderdom. Minnen. 


Man får en stor tomhet kastad över sig, det är som själva tillvarons meningslöshet kryper in i en och brer ut sig som ett ändlöst, naket landskap. sid 256


Jag blir mer och mer ensam för varje människa jag möter. sid 269

 


Meningarna ovan kanske sammanfattar Askildsens intentioner med sina noveller, det här vill jag åstadkomma tycks han tänka. Han har ju själv dessutom valt ut dessa texter ur sin produktion. Skulle det ha varit annorlunda om någon annan gjort det? Skulle det då inte varit lika uppenbart vad den innersta meningen med skrivandet betyder för Askildsen.


När det närmar sig att bladen i boken börjar ta slut känner jag en lättnad över att detta inte var en roman (även om det ibland kändes så), så mycket problem fördelat på bara några få skulle varit mer än jag stått ut med. Nu fördelas det ju i alla fall på flera stycken.


Läst 2017




Av violen - 23 augusti 2017 16:30

 Eriksson, Thomas: Omgiven av psykopater ****


Jag inser ganska snabbt att jag skulle ha läst Eriksson första bok, Omgiven av idioter, före den här. Det pga av att båda böckerna är uppbyggda på färger/personligheter. Nu gick mycket tankemöda åt till att försöka förstå vad jag var för färg/färger så det var inte det lättaste att hänga med. Men boken är absolut väldigt intressant. Och ger mycket råd och förklaringar om hur psykopater är och hur de går att överhuvudtaget överleva i deras sällskap.


En bok som jag kanske skulle vilja äga faktiskt. Den kommer i pocket så varför inte?


Läst 2017

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards