Inlägg publicerade under kategorin Läsutmaning - Läs ett år 2014

Av violen - 14 maj 2014 18:50

Strömstedt, Margareta: Majken en dag i maj ***  


Det fanns egentligen bara en anledning till att jag läste den här barnboken, ordet maj i rubriken (läsutmaningen läs ett år 2014).

Men den visade sig inte bara vara bra skriven utan också intressant då den handlade om barn på sjukhus. Jag låg mycket på sjukhus som barn och kände igen mig i en del av beskrivningarna. Så för mig var den helt klart läsvärd.


Läst 2014


Läsutmaning Läs ett år

Av violen - 30 april 2014 23:30

   Alkarp, Magnus: Fyra dagar i april, påskkravallerna 1943 ***



Ok, en intressant händelse som skildras ömsom som en deckare med torr humor, ömsom som en politisk/historisk roman och ömsom som ett skrämmande aktuellt hörn av verkligheten sett genom ett myller av personer och händelser och stora stenar och sablar och inte minst av lögn och förbannad dikt som åker omkring på sidorna i form av listor och personer hit och dit som jag inte kunde hålla ordning på, tyvärr. Jag lyckades inte hänga med men boken var spännande och intressant. Konstigt nog berördes jag mest av begravningen som pågick just innan allt hände. Inte ens de döda fick vila i frid.


Läs gärna baksidestexten på Bokus eller Adlibris för att få mer sammanhang. Min känsla är, tur att jag läste den. Det här hade jag inte en aaaning om. Mer sann historia till folket, heder till den som lagt ner så mycket tid på att skriva den här boken.


Jag läste boken eftersom den ingår i en läsutmaning och det var just ordet april som fick mig att låna den.


Alla sätt är bra sägs det ju.......


Läst 2014


 



Av violen - 31 mars 2014 19:45

Mars; dikt av Carl Snoilsky

 
 

Det fallit snö i flockar,
Ty än ej slog den stund,
Som fram små blomster lockar,
Som fram små blomster lockar
Till ögonlust i lund.

En solblick flyktigt fager
Oss gäckar blott ännu,
Och svalan själf bedrager,
Och svalan själf bedrager --
Hon kommer ensam ju!

Hur har jag ensam gamman,
Om våren ock är när?
Men komma två tillsamman,
Blott du och jag tillsamman,
Är sommarn genast här!


Ur Samlade dikter af Carl Snoilsky - Femte bandet'


Läsutmaning läs ett år.


 Eftersom ingen bok föll mig i smaken kändes det lite kul med en dikt. Hittade tillslut den här av Snoilsky och den speglar väl titeln ganska väl tycker jag.

Av violen - 27 februari 2014 16:30

Gunnarsson, Hans: Februari ***


Ja men visst kändes det att den här boken är 15 år gammal? Eller skildrar en ännu mer avlägsen tid. Jag menar, min första dammsugare var en hugin och de dammsugarförsäljare som besökte mig var precis som han här i boken.

Två berättelser som knappast skulle ha lämnat något avtryck om det inte varit för tidsmarkörerna. Ja ibland kändes det som att jag läst allt förut.

Februari var dock intressant eftersom den berättartekniskt placerade folk i ett område och lät dem mötas på olika sidor (i boken) men på samma plats. Tyvärr kunde jag inte hålla isär dem tillräckligt, de var för många och för lösa i kanterna, de utförde behov och drack och hade sjuka intressen som att lyssna på gamlingar från kassettband. Det blev för mycket för en berättelse.


Jag gillade inte riktigt Februari, de som var med i Februari gillade inte den månaden och eftersom jag läste den bara pga namnet i utmaningen Läs ett år kanske det inte var så underligt.


Jag tror däremot att formen borde vara intressant, människor i ett hus/område. Men alla kan inte vara så vrickade, lite för overkligt kändes det som.


Läst 2014


Utmaning:läs ett år 2014


Av violen - 14 januari 2014 15:15

   Nilsson, Per: Extra. En morgon stod hon bara där, januari ***


En bok som jag garanterat inte skulle ha läst om det inte varit för utmaningen Läs ett år.

Mycket märklig bok som blandar realism med fantasy. Bra skriven iofs men innehållet, nja.

Däremot tyckte jag att frökens mammaledighet beskrevs helt otvunget, hon adopterade och

inte så märkvärdigt var det. Fast sen blev det värre iofs.

Det finns fler böcker i serien och boken ser nött ut så den är nog populär att läsa. Det var trots allt kul att läsa en ungdomsbok igen, länge sen sist.


Läst 2014

Av violen - 29 december 2013 00:45

Västmanländskan har en utmaning Läs ett år.

Läsutmaning: Läs ett år

__________________________________________________________

 Västmanländskan har en utmaning Läs ett år.
Ja, med start i januari kommer jag att läsa en bok i månaden, med den månadens namn i titeln (men kreativa lösningar på temat uppskattas). Ännu så länge har jag en person som sällskap, men jag hoppas att vi blir fler. Vi läser boken och bloggar om den vid månadsskiftet. Hör av er med länkar till mig så gör jag en liten sammanställning. 
 
Blir det en nätt lite grupp lovar jag en utlottning/tävling i kvartalet och något lite större som slutkläm. Vilka är med?
 
Här kommer en lista med förslag på titlar, men man väljer så klart själv och det är roligt om man vill tipsa om fler titlar vare sig man är med i utmaningen eller inte.
 ________________________________________________
/jag läser ju enbart på svenska så det blir att leta efter fler titlar/
 
Januari
January First av Michael Schofield
En morgon stod hon bara där: januari av Per Nilsson /ungdomsbok/
Jilted in January av Clarice Wynter
January Justice av Athol Dickson

Februari
February av Lisa Moore
Summer in February av Jonathan Smith
Februari: två berättelser av Hans Gunnarsson /skönlitteratur, äldre/
Resten får du ta reda på själv : 14 februari av Lauren Oliver
Vanlig som ett munsår i februari av Fred Forsel
14 februari av Jonas Karlsson (novell)

Mars
Fyra dagar i mars av Jens Christian Grøndahl
Vattnet i mars av Mikael Fant
Mord i mars av Dan Turéll
En vecka i mars av Fredrik Segerståhl
March av Geraldine Brooks
Mars, dikt av Carl Snoilsky /poesi/

April
An April Shroud av Reginald Hill
Aprilhäxan av Maj-Gull Axelsson
Snön som föll i april av Rosamund Pilcher
Konsten att dö i april av Erik Eriksson
Aprilväder av Viveca Lärn
Grymma april av Ismail Kadare (Broken April)
Alkarp, Magnus.Fyra dagar i april : påskkravallerna i Uppsala 1943 /fackbok/ 
 

Maj
The Darling Buds of May av H.E Bates
Maj - en kärlek av Jan Myrdal
Frost i maj av Antonia White
Thomas - en vecka i maj av Kerstin Thorwall
The Merry Month of May av James Jones
Majken en dag i maj: Margareta Strömstedt /barnbok/

Juni
Three Junes av J Glass
En vecka i juni av Eva Cerú
Majali i juni månad av Marita Lindquist (lättläst)
Centuries of June av Keith Donoughue
Juni av Julia Thorell /seriealbum/

Juli
July's People av Nadine Gordimer
En natt i juli av Jan Fridegård /svensk klassiker, stor text/
Tre dagar i juli av Christine Grandell
Juli av Tania Kjeldset
En lördag i juni när jag var sju år av Mary Lawson
Sjunde juli av Jill McCorkle
July, july av Tim O'Brien

Augusti
Augustiresan av Anna Fredriksson (svensk kvinnlig författare)
Augustinatt av Maud Mangold
Ljus i augusti av William Faulkner
Mörkögda augustinatt av Maria Lang
Augusti 1914 av Barbara Tuchman
Augusti, oktober av Andrés Barba

September
The Septembers of Shiraz av D Sofer
September av Rosamunde Pilcher
September av Kristoffer Leandoer
Seglats i september av Johan Bargum
Ekström, Åsa. Sayonara september  (manga)
 
Oktober
God natt oktober av Valle Wigers
Jakten på röd oktober av Tom Clancy
Landsmän: de danska judarnas flykt i oktober 1943 av Bo Lidegaard
Gullregn i Oktober av Maria Lang
Oktoberfolket av Ray Bradbury
Oktober i Fattigsverige av Susanna Alakoski
Augusti, oktober av Andrés Barba
24 timmar i oktober av Caroline Giertz
Tystnad i oktober av Jens Christian Grøndahl
En kväll i oktober rodde jag ut på sjön : dikter / av Tua Forsström

November
November av Gustave Flaubert
Sent i november av Tove Jansson
Natt till den fjärde november av Karin Fossum
Natten då muren föll : tjugofem tyska föfattare berättar om 9 november 1989December
 
December
The door to December av Koontz
Den sista dagen i december av Mariette Glodeck
Som rosor i december av Kristin Hannah
A Wedding in December av Anita Shreve
Lagerlöf, Selma. Tal vid Nobelfesten 10 december 1909 [Elektronisk resurs] /
 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards