Inlägg publicerade under kategorin Läsutmaning Nordisk litteratur
Tikkanen, Märta: Män kan inte våldtas ***
En klassiker eller hur? Jag läste faktiskt precis den avbildade upplagan från Trevi. Köpt på loppis för länge sen och äntligen läst.
Men jag blev lite besviken. Visserligen innehöll den en hel del som jag nog skulle kunna citera om jag gjorde en analys av våldtäkt skildrad i böcker, men ändå. Den kändes liksom...gammaldags.
Samtidigt kändes den otroligt modern för hur mycket har egentligen hänt sen den skrevs?
Slutet var också märkligt, som ett slags streck över alltihop? Nej, det var inte vad jag förväntat mig.
Jag tror nämligen att våldtäkt handlar om makt och inte så mycket annat.
Läst 2012
Nordisk läsutmaning: Åland
Den åländska bok jag valt är Kungens Anna av Ulla Greta Lundberg. Boken handlar om Lundbergs hemö, Kökar och om Anna, en stark kvinna vars öde fortsätter i Ingens Anna som jag kommer att läsa enbart för att jag vill läsa mer. Den hör inte till läsutmaningen.
Med det är den här som är min sjätte bok i den Nordiska läsutmaningen.
Lundberg, Ulla-Lena: Kungens Anna ***
Direkt jag började läsa den här boken kände jag, nej, inte en bok om fiske! Det ämnet gillar jag nämligen inte. Endast hos Jon Kalman Stefanson är det acceptabelt.
Fast det borde jag ha förstått när det handlar om Åland, en ö.
Fullkomligt vansinnga båtfärder där havet iskallt kastar sig i kaskader över skyddslösa människor, jovisst finns det här. Och det skildras, liksom livet på ön, med inlevelse och närhet. Såklart.
Den senare halvan lyfte boken! Frispråkigt skildrar Lundberg det provinsiellas möte med staden, oskuldens möte med erfarenheten, känslors möte (och då inte enbart fysisk i bermärkelse utan även själslig) med själviskhetens. Ärlighet och omtanke är inte något att skryta med i Stockholm.
Anna griper verkligen tag om läsaren. En huvudperson är ju alltid speciell men här finns det mycket att hämta:
I alla sina sysslor hörde hon återklangen från andra människor och deras civilisationer. Också hennes tankar och känslor var delar av ett större mänskligt sammanhang, uttryck inte bara för hennes person utan för hennes art.
I lärarinnans böcker kände Anna igen världen och sej själv. Hon hade förutsättningar att förstå ord som hängivelse och fröjd därför att hon var bekant med dess motsatser.[...] Anna var duktig och ansvarsfull. Hon var slagfärdig och ganska munter. sid 35 (pocketuppl)
Staffan, konstnären har andra erfarenheter.
Nu hade han verkligen behövt pläden: det hade varit ett sannskyldigt offer att ge den åt Anna. Han kunde inte påminna sej när han senast hade offrat någor för en kvinna, och tanken roade honom. sid 81 (pocketuppl)
Kan detta gå väl? Ja, det måste man få veta och senare delen av boken är en annorlunda beskrivning av vibrerande kärlek och människor som pga olika kulturer inte kan mötas, någonstans nuddar mina tankar vid makt och underlägsenhet, gryende feminism och det urbanas (självpåtagna) överlägsenhet.
Jag vill veta mer om Anna, för mig framstår hon som stark, med integritet men ändå så full av känslor. Jag läser snart fortsättningen, Ingens Anna.
Läst 2012
Grimsrud, Beate: En dåre fri ****
Äntligen har jag läst denna bok som så länge väntat i hyllan. Och den är verkligen läsvärd. Aldrig har jag kunnat förstå psykisk sjukdom bättre än när jag läser den. Beskrivningen av hur Eli hör, lever med och lyder sina röster har gett mig en helt ny insikt i vad en psykos är och kan vara. Och dessutom av det friska i det sjuka. Alla litteraturpriser, all uppmärksamhet, alla vänner, alla självuppoffrande vårdare.
Det är imponerande, lite för imponerande ibland. Dessutom, vad går behandlingen ut på, vad ska människor omkring kunna göra, det snabba slutet, innebär det en liten bit sjukdom i det friska? Jag inser att det är en helt annan bok som handlar om det. Det här är Elis bok, sedd inifrån henne. Och hon har heller inga svar, kanske inte ens frågorna. Hon har bara ett liv som hon faktiskt vill leva, och hon gör det.
Läst 2012
Adler-Olsen, Jussi: Kvinnan i rummet***
Flaskpost från P, Adler-Olsens tredje bok i serien om Avdelning Q, var ju den först översatta till svenska. (och den som fick Glasnyckeln).
Och den läste jag såklart direkt och gillade. Men det var mycket frågetecken om både Morck och Assad i den, och de får till viss del sin förklaring i den här boken, som ju är först. Så mitt råd håller, läs första boken först och ingenting annat.
Jag tyckte Flaskpost från P var snäppet bättre faktiskt, som jag minns det var det mer humor i den och historien var väldigt fängslande. Ok, det var väl den här också men det dröjde ett bra tag innan den tog sig. Men historien om kvinnan i rummet och det som vanligt spektakulära slutet var konstigt nog intressant, faktiskt lyckades jag engagera mig för både tryck och atmosfärer, så den höll ändå in i slutet. Många har sagt att den här boken är så otrevlig men jag tycker att Adler-Olsen lyckas (eller misslyckas, beror på hur man ser det) att verkligen beskriva kvinna i rummets belägenhet på ett väldigt objektivt sätt. Jag kände mig inte alls speciellt berörd. Då var Flaskpost från P mer isande.
Kanske jag läser Fasanjägarna nån gång framöver, då är jag ju i kapp och kan se fram emot nya böcker om avdelning Q, ex.vis Journal 64!
Läst 2012
Nordisk läsutmaning har läst sin första bok i sitt tredje land: Färöarna. Sammanfattning finns här
Jag läste Heinesen, Jens Pauli: Vrakgods och den var väl sådär. Men det var intressant att få veta lite mer om Färöarnas författare i alla fall.
Nästa land är Danmark där jag läser en deckare av Jussi Adler-Olsen.
Eftersom jag vill låna de flesta böckerna måste de finnas på biblioteket. Så Färöarna blev en liten chansning och Grönland är tomt! Det finns inget att läsa därifrån. Än så länge har jag inte hittat nånting i alla fall.
Alla böckerna tillhör min vill läsa kategori. Jag har läst en del nordiskt sista åren så en del bra böcker har jag redan läst.
Sen känner jag att jag nog vill ha med Sverige också, få se hur jag löser det.
November: Finland Kari Hotakainen, Finland, Löpgravsvägen
December: Island Jón Kalman Stefánsson - Änglarnas sorg
Januari: Färöarna Jens Pauli Heinesen: Vrakgods
Februari: Danmark Adler-Olson: Kvinnan i rummet
Mars: Norge Beate Grimsrud: En dåre fri
April: Åland Lundberg, Ulla Lena, Kungens Anna (mer tips finns här)
Maj: Finland Märta Tikkanen - Män kan inte våldtas
Juni: Island Norđdahl, Eiríkur Örn - Gift för nybörjare
Juli: Grönland Beck, Inga maj: Qivittoq
Augusti: Norge Märtha Louise: Varför prinsar och prinsessor inte har krona på
September: Danmark
Ps: flaggorna är i bokstavsordning! Och de är hämtade här
Nordisk läsutmaning har läst sin första bok i sitt andra land - Island, se sammanfattning här
Jag läste Änglarnas sorg och den fick ****. Åh så bra han är Stéfansson, jag ser fram emot hans nästa bok, den avslutande delen i trilogin som började med Himmel och helvete. Även hans första bok Sommarljus var riktigt bra.
Jag rekommenderar alla tre.
I Januari 2012 läser jag från Färöarna Jens Pauli Heinesen: Vrakgods eller Vågorna rullar mot stranden.
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se