Direktlänk till inlägg 19 februari 2019

Johannas toppfem vecka 8: Feminism

Av violen - 19 februari 2019 06:00

Johannas toppfem



(Jag har bestämt mig för att

inte lägga in omslagsbilder på böckerna

jag läser från och med februari.

Jag tror att det går lika bra ändå.

Eller vad tycker ni?

Rösta längst upp till höger)



Johannas toppfem vecka 8: 

  • Vecka 8: Feminism

 Idag har jag gjort en sökning på mitt bibliotek, på feminism, feminist, Ohj.

Detta för att får fram de nyaste, lite annorlunda böckerna

som kan belysa kvinnors (och mäns)

syn på jämställdhet och med feministiska tankemönster. 

Jag har bifogat innehållsförteckningen, så det går att läsa om böckerna är intressanta för er.   

De två första är ungdomsböcker, men jag tycker att just de böckerna ofta speglar det samhälle som är

så långt från min egen verklighet som 60+. Men just därför angelägen.     

                                                              

Har du ingen humor? :
en snabbguide till jämställdhet
/ Katarina Wennstam.
        
När någon säger eller gör något som är kränkande eller fördomsfullt
är det viktigt att säga ifrån. Tystnaden blir annars ett godkännande av det hen säger eller gör.
Boken visar hur feminism och mänskliga rättigheter hänger ihop med sunt förnuft.
Boken är indelad i fyra avdelningar: Ord som skaver,
Sådant man bara säger, Min feministiska kamp och Våldtäkt på film.
Författaren undersöker uttryck som "stora grabbar gråter inte" och "har du ingen humor?".

 

Tre feministiska sagor
/ Lilian Bäckman.
 
 Tre välkända sagor, här med namnen Curl-Lock,
Systrarna Brr och Rosa rosen, i modern tappning.
Vart tar alla prinsar vägen?
Kan det ha något med de tre rara tanterna i det lilla huset i skogen att göra?
Kommer förbannelsen som Rosa rosen fick på sin första födelsedag att besannas?
Och vad händer med mannen som
försöker locka med sig den vassaste systern Brr under bron?.
 
Inte så farligt : 30 berättelser om våldtäkt och övergrepp. / 
Gay, Roxane
 
I denna råa och rättframma antologi har Roxane Gay samlat 30 röster om övergrepp,
våldtäkt och sexuella trakasserier.
Hur är det att leva i en kultur där frågan tycks handla om när,
inte om, en kvinna ska utsättas för någon form av sexuellt våld?
Och hur är det för män att navigera i våldtäktskulturen,
antingen de är likgiltiga inför den, arbetar för att få slut på den, eller bidrar till den i stort eller smått?.
 

Man - i ljuset av #metoo
/ Calle Brunell.
 
 När metoo-rörelsen svepte in över Sverige öppnade den för berättelser om
sexuella övergrepp, trakasserier och gränser som överträtts.
Den öppnade även för samtal och medvetenhet hos män.
Psykologen Calle Brunell har mångårig erfarenhet av
terapisamtal med män, där många har svårt att sätta
ord på sina känslor och ser mansrollen som sliten.
Här hoppas Brunell öppna för en vidare diskussion bland män om hur
vi ska leva tillsammans i en större medvetenhet.
 

Orden som formade Sverige
/ Elisabeth Åsbrink.
 
 
Elisabeth Åsbrink gör en forskningsresa genom svensk historia
och talesätt, från den (kungliga) svenska avundsjukan
till #metoo, för att ta reda på hur orden
format svenska värderingar och hur vi klär dessa värderingar i ord
. Boken är en läsning av svenskheten, en nödvändig
komplicering av ett nationalitetsbegrepp som på sina håll blivit väl enkelt.
 
 
 
Mösstanten

Mösstanten

19 februari 2019 09:27

Bra grepp att söka och ta fram böckersom du inte har läst. Åsbrinks bok vore rolig att läsa.

http://mosstanten.se

 
tant Hanneles bokparadis

tant Hanneles bokparadis

19 februari 2019 09:46

Åsbrinks bok är intressant, jag känner igen böcker på omslag, författarnamn är jag kass på - vaffö kan jag inte direkt kopiera dina titlar, ifall jag vill söka eller låna på biblioteket??

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
Vargnatts bokhylla

Vargnatts bokhylla

19 februari 2019 11:36

Flera jag är intresserad av!

http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se

 
Ingen bild

mig

19 februari 2019 12:36

tant Hannele: jag tror att jag har markerat bilderna som ej kopieringsbara, kanske är texten också det då. Ska kolla upp det vid tillfälle.

 
Marie Eggimann

Marie Eggimann

19 februari 2019 15:54

Jag har inte läst en enda av dina.

http://eggetbok.blogspot.com

 
Monika

Monika

19 februari 2019 20:19

Har inte läst en enda av dina.

http://https://bokslut.blogspot.com

 
Åsa

Åsa

20 februari 2019 19:07

Inte läst någon av dessa. Tackar för tips!

http://ibokhyllan.blogspot.se

 
Booksandbrunch

Booksandbrunch

21 februari 2019 18:50

Böcker av Katarina Wennstam är jag väldigt nyfiken på!

http://www.booksandbrunch.blogg.se

 
Sara Pepparkaka

Sara Pepparkaka

21 februari 2019 20:20

Tre feministiska sagor låter som en bok för mig.

http://https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Torsdag 28 mars 21:15

Wahlberg Karin: Med liv och lust ****   Äntligen fick jag läsa fortsättningen på historien om Sveriges sjukhushistoria. Jag låg ofta på sjukhus i min barn och ungdom, och har med intresse följt Wahlbergs serie. Och kännt igen mig här och var.  ...

Av violen - Onsdag 27 mars 10:36

Arvola, Ingeborg: Kniven i elden ****   Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...

Av violen - Onsdag 13 mars 20:00

Ravn, Olga: De anställda ****   En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor.    Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...

Av violen - Tisdag 12 mars 19:45

Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****   Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt.    Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***   Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards