Direktlänk till inlägg 1 januari 2019

Borås tidnings debutantpris febr 24

Av violen - 1 januari 2019 15:15

Från Wikipedia
 
Februari

 

 

Borås Tidnings debutantpris är ett litterärt pris på 100 000 kronor (2007) som instiftades år 2001 av Tore G Wärenstams stiftelse. Den första mottagaren utsågs 1 mars 2001. Borås Tidning och bibliotekshögskolan samarbetar om priset, som syftar till "att stödja ett författarskap som juryn anser ha förutsättningar att bli spännande och betydande".[1]

Inför utdelningen nomineras fem författare som sedan alla bjuds in till en "debutantsprisdag" i Borås, där vinnaren sedan avslöjas.[1]



 

 

2024 Sanna Samuelsson: Mjölkat

2023 Mikael Yvesand: Häng City.

 

2022 Quynh Tran: Skugga och svalka

2021 Erik Lindman Mata: Pur
2020 Kapla, Marit: Osebol 
2019 Essen, Wera von: En debutants dagbok
2018 Agnes Lidbeck: Finna sig
2017 Thom Lundberg   För vad sorg och smärta.

2016 Stina Stoor för Bli som folk

2015 Maxim Grigoriev för Städer

2014 Anna Fock för Absolut noll

2013 Susanna Lundin för Hindenburg

2012Tomas Bannerhed för Korparn

2011 Helena Österlund för Ordet och färgerna

2010 Johan Kling för Människor helt utan betydelse

2009 Sara Mannheimer för Reglerna

2008 Viktor Johansson för Kapslar
2007 Martina Lowden för Allt

2006 Andrzej Tichý för Sex liter luft
2005 Ida Börjel för Sond
2004 Jonas Hassen Khemiri för Ett öga rött
2003 Daniel Sjölin för Oron bror
2002 Maria Zennström för Katarinas sovjetiska upplevelser

2001 Lotta Lotass för Kallkällan 

 

 







 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Torsdag 18 april 16:45

Galgut, Damon: I ett främmande rum ****   Eftersom jag redan läst två böcker av Galgut Löftet ( Bookerpriset) och Bedragaren, är jag positivt inställd redan innan jag öppnat boken. Det här är tydligen hans debut och jag gillar den, även om både L...

Av violen - Onsdag 17 april 23:30

Kawakami, Hiromi: Senseis portfölj ***   En egendomlig bok som jag lyssnat på. Är det en glimt av Japan det här? Eller är det en romantisk historia, som fokuserar på dryckesvanor och hur en relation mellan äldre man - yngre kvinna byggs upp?   ...

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  Beskow: Flickornas katt *** novell     En smått absurd berättelse om just två flickors katt. Och eftersom den är skriven 1896 är den såklart riktigt gammaldags. Med meningar som:  Pojkarna hatade dockor . De tålde inte dockor ,  s
ade de...

Av violen - Fredag 12 april 22:00

  2024 Novellresan Ugglan & boken Novellresan      Ugglan skriver: Under 2024 kommer jag att bege mig ut på en novellresa, och du får gärna följa med! Varje månad har sitt eget resmål, och jag tipsar om noveller du kan ...

Av violen - Måndag 1 april 13:15

Månadsläsning mars  2024 Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****Ravn, Olga: De anställda ****Arvola, Ingeborg: Kniven i elden *...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards