Direktlänk till inlägg 1 januari 2019

Augustpriset nov 23

Av violen - 1 januari 2019 16:15

Augustpriset nov


 

Skönlitteratur (de med fet stil har jag läst)

 

2023 Jävla karlar, Andrev Walden

2022 Detaljerna Ia Genberg

2021 Eufori : en roman om Sylvia Plath Elin Cullhed

2020 Samlade verk, Lydia Sandgren

2019 Osebol av Marit Kappla
2018 Aednan av Linnea Axelsson. Bra

2017 De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, Johannes Anyuru. Bra
2016 De polyglotta älskarna, Lina Wolff
2015 Allt jag inte minns, av Jonas Hassen Khemiri 

2014 Liv till varje pris av Kristina Sandberg BRA

2013 Egenmäktigt förfarande Lena Andersson  BRA

2012 Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg
2011 Korparna av Tomas Bannerhed    BRA

2010 Spill. En damroman av Sigrid Combüchen,
2009  De fattiga i Łódź av Steve Sem Sandberg

2008  Ett annat liv av Per Olov Enquist
2007 Stundande natten av Carl-Henning Wijkmark
2006 Svinalängorna Susanna Alakoski
2005 Den amerikanska flickan Monika Fagerholm
2004 Gregorius av Bengt Ohlsson
2003 Skraplotter av Kerstin Ekman
2002 Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren   bra
2001 Underdog av Torbjörn Flygt
2000 Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi   bra

1999 Livläkarens besök av Per Olov Enquist
1998 Berömda män som varit i Sunne av Göran Tunström
1997 Aprilhäxan av Majgull Axelsson   bra
1996 Sorgegondolen av Tomas Tranströmer
1995 Hummelhonung av Torgny Lindgren  BRA
1994 Synden av Björn Ranelid
1993 Händelser vid vatten av Kerstin Ekman  BRA
1992 Medan tiden tänker på annat av Niklas Rådström
1991 Livets Ax av Sven Delblanc
1990 De sotarna! De sotarna! av Lars Ahlin











-------------------------------------------------------------------------------------------------

Barn- och ungdomsböcker

2017 Fågeln i mig flyger vart den vill, Sara Lundberg.


2016 Tio över ett, Ann-Helén Laestadius

 

1992   Jag saknar dig, jag saknar dig! av Peter Pohl och Kinna Gieth (Rabén & Sjögren)
1993   Vinterviken av Mats Wahl (BonnierCarlsen)

1994   Mästaren och de fyra skrivarna av Ulf Nilsson (Natur och Kultur)

1995   Flickan som inte ville kyssas av Rose Lagercrantz (Brombergs)

1996   Min syster är en ängel av Ulf Stark och Anna Höglund (Alfabeta)

1997   Sanning eller konsekvens av Annika Thor (BonnierCarlsen)

1998   Resan till världens ände av Henning Mankell (Rabén & Sjögren)

1999   Spelar död av Stefan Casta (Opal)

2000   Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum (Rabén & Sjögren)

2001   Sandor slash Ida av Sara Kadefors (Bonnier Carlsen) Läst 2002

2002   Adjö, herr Muffin av Ulf Nilsson och Anna-Clara Tidholm (Bonnier Carlsen)

2003   I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell (Bokförlaget Natur och Kultur)

2004   Dansar Elias? Nej! av Katarina Kieri (Rabén & Sjögren Bokförlag)

2005   Eddie Bolander & jag av Bo R Holmberg och Katarina Strömgård (Rabén & Sjögren) Läst 201004

2006   Svenne av Per Nilsson (Rabén & Sjögren)

2007   Var är min syster? av Sven Nordqvist (Bokförlaget Opal)

2008   Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius (BonnierCarlsen Bokförlag)

2009   Skriva om och om igen av Ylva Karlsson, Katarina Kuick, Sara Lundberg och Lilian Bäckman (XPublishing)

2010   Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld (Gilla Böcker)
2011   Pojkarna av Jessica Schiefauer, Bonnier Carlsen

2012  A B C å allt om D av Nina Ulmaja

2013   ”Snöret, fågeln och jag” Ellen Karlsson,

2014  Mördarens apa  av Jacob Wegelius

2015 När hundarna kommer, av Jessica Schiefauer.

 



--------------------------------------------------------------------------

Fackböcker

2022 Jag har torkat nog många golv : en biografi om Maja Ekelöf Nina Van Den Brink

 

2021 Dolda gudar : en bok om allt som inte går förlorat i en översättning Nils Håkanson


2017 Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström, Fatima Bremmer.

2016 Gutenberggalaxens nova. En essäberättelse om Erasmus av Rotterdam, humanismen och 1500-talets medierevolution,Nina Burton,


1992 Gyllene äpplen Huvudredaktör: Gunnar Broberg (Atlantis)
1993 Ofredsår av Peter Englund (Atlantis)
1994 Musiken i Sverige I-IV med Leif Jonsson som huvudredaktör (Fischer & Co)
1995 Tusen år i trädgården. Från sörmländska herrgårdar och bakgårdar av Maria Flinck (Tiden)
1996 Spåren av kungens män av Maja Hagerman (Rabén Prisma)
1997 I skuggan av framtiden av Sven-Eric Liedman (Bonnier Alba)
1998 Svenska vägar till S:t Petersburg av Bengt Jangfeldt (Wahlström & Widstrand)
1999 Engelska - öspråk, världsspråk, trendspråk av Jan Svartvik (Norstedts Ordbok)
2000 Stora döden av Dick Harrison (Ordfront)
2001 Minnets stigar av Hans Hammarskiöld – Anita Theorell – Per Wästberg (Max Ström)
2002 Gustav Vasa ­ landsfader eller tyrann? av Lars-Olof Larsson (Prisma)
2003 Idéer om livet. En biologihistoria. Band I-II av Nils Uddenberg (Bokförlaget Natur och Kultur)

2004 Världens ordning och Mörkret i människan. Europas idéhistoria av Sverker Sörlin (Bokförlaget Natur och Kultur)

2005 Ninas resa av Lena Einhorn (Bokförlaget Prisma)

2006 Qin av Cecilia Lindqvist (Albert Bonniers Förlag)

2007 Med livet som insats av Bengt Jangfeldt (Wahlström & Widstrand)

2008 Regi Bergman av Paul Duncan & Bengt Wanselius (Bokförlaget Max Ström)

2009 Att överleva dagen av Brutus Östling och Susanne Åkesson (Brutus Östlings Symposion)

2010 Den röda grevinnan av Yvonne Hirdman (Ordfront Förlag)

2011 Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink, Natur & Kultur

2012 ”Det står ett rum här och väntar på dig…”. Berättelsen om Raoul Wallenberg av Ingrid Carlberg

2013  Expeditionen: min kärlekshistoria Bea Uusma

2014  Naturlära av Lars Lerin


2015 Min Europeiska Familj. De senaste 54000 åren, av Karin Bojs



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Torsdag 28 mars 21:15

Wahlberg Karin: Med liv och lust ****   Äntligen fick jag läsa fortsättningen på historien om Sveriges sjukhushistoria. Jag låg ofta på sjukhus i min barn och ungdom, och har med intresse följt Wahlbergs serie. Och känt igen mig här och var.   ...

Av violen - Onsdag 27 mars 10:36

Arvola, Ingeborg: Kniven i elden ****   Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...

Av violen - Onsdag 13 mars 20:00

Ravn, Olga: De anställda ****   En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor.    Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...

Av violen - Tisdag 12 mars 19:45

Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****   Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt.    Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***   Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards