Direktlänk till inlägg 1 januari 2019
Augustpriset nov
Skönlitteratur (de med fet stil har jag läst)
2021 Eufori : en roman om Sylvia Plath Elin Cullhed
2020 Samlade verk, Lydia Sandgren
2019 Osebol av Marit Kappla
2018 Aednan av Linnea Axelsson. Bra
2014 Liv till varje pris av Kristina Sandberg BRA
2013 Egenmäktigt förfarande Lena Andersson BRA
2012 Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg
2011 Korparna av Tomas Bannerhed BRA
2010 Spill. En damroman av Sigrid Combüchen,
2009 De fattiga i Łódź av Steve Sem Sandberg
2008 Ett annat liv av Per Olov Enquist
2007 Stundande natten av Carl-Henning Wijkmark
2006 Svinalängorna Susanna Alakoski
2005 Den amerikanska flickan Monika Fagerholm
2004 Gregorius av Bengt Ohlsson
2003 Skraplotter av Kerstin Ekman
2002 Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren bra
2001 Underdog av Torbjörn Flygt
2000 Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi bra
1999 Livläkarens besök av Per Olov Enquist
1998 Berömda män som varit i Sunne av Göran Tunström
1997 Aprilhäxan av Majgull Axelsson bra
1996 Sorgegondolen av Tomas Tranströmer
1995 Hummelhonung av Torgny Lindgren BRA
1994 Synden av Björn Ranelid
1993 Händelser vid vatten av Kerstin Ekman BRA
1992 Medan tiden tänker på annat av Niklas Rådström
1991 Livets Ax av Sven Delblanc
1990 De sotarna! De sotarna! av Lars Ahlin
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Barn- och ungdomsböcker
2017 Fågeln i mig flyger vart den vill, Sara Lundberg.
2016 Tio över ett, Ann-Helén Laestadius
1992 Jag saknar dig, jag saknar dig! av Peter Pohl och Kinna Gieth (Rabén & Sjögren)
1993 Vinterviken av Mats Wahl (BonnierCarlsen)
1994 Mästaren och de fyra skrivarna av Ulf Nilsson (Natur och Kultur)
1995 Flickan som inte ville kyssas av Rose Lagercrantz (Brombergs)
1996 Min syster är en ängel av Ulf Stark och Anna Höglund (Alfabeta)
1997 Sanning eller konsekvens av Annika Thor (BonnierCarlsen)
1998 Resan till världens ände av Henning Mankell (Rabén & Sjögren)
1999 Spelar död av Stefan Casta (Opal)
2000 Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum (Rabén & Sjögren)
2001 Sandor slash Ida av Sara Kadefors (Bonnier Carlsen) Läst 2002
2002 Adjö, herr Muffin av Ulf Nilsson och Anna-Clara Tidholm (Bonnier Carlsen)
2003 I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell (Bokförlaget Natur och Kultur)
2004 Dansar Elias? Nej! av Katarina Kieri (Rabén & Sjögren Bokförlag)
2005 Eddie Bolander & jag av Bo R Holmberg och Katarina Strömgård (Rabén & Sjögren) Läst 201004
2006 Svenne av Per Nilsson (Rabén & Sjögren)
2007 Var är min syster? av Sven Nordqvist (Bokförlaget Opal)
2008 Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius (BonnierCarlsen Bokförlag)
2009 Skriva om och om igen av Ylva Karlsson, Katarina Kuick, Sara Lundberg och Lilian Bäckman (XPublishing)
2010 Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld (Gilla Böcker)
2011 Pojkarna av Jessica Schiefauer, Bonnier Carlsen
2012 A B C å allt om D av Nina Ulmaja
2013 ”Snöret, fågeln och jag” Ellen Karlsson,
2014 Mördarens apa av Jacob Wegelius
2015 När hundarna kommer, av Jessica Schiefauer.
Fackböcker
2017 Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström, Fatima Bremmer.
2016 Gutenberggalaxens nova. En essäberättelse om Erasmus av Rotterdam, humanismen och 1500-talets medierevolution,Nina Burton,
1992 Gyllene äpplen Huvudredaktör: Gunnar Broberg (Atlantis)
1993 Ofredsår av Peter Englund (Atlantis)
1994 Musiken i Sverige I-IV med Leif Jonsson som huvudredaktör (Fischer & Co)
1995 Tusen år i trädgården. Från sörmländska herrgårdar och bakgårdar av Maria Flinck (Tiden)
1996 Spåren av kungens män av Maja Hagerman (Rabén Prisma)
1997 I skuggan av framtiden av Sven-Eric Liedman (Bonnier Alba)
1998 Svenska vägar till S:t Petersburg av Bengt Jangfeldt (Wahlström & Widstrand)
1999 Engelska - öspråk, världsspråk, trendspråk av Jan Svartvik (Norstedts Ordbok)
2000 Stora döden av Dick Harrison (Ordfront)
2001 Minnets stigar av Hans Hammarskiöld – Anita Theorell – Per Wästberg (Max Ström)
2002 Gustav Vasa landsfader eller tyrann? av Lars-Olof Larsson (Prisma)
2003 Idéer om livet. En biologihistoria. Band I-II av Nils Uddenberg (Bokförlaget Natur och Kultur)
2004 Världens ordning och Mörkret i människan. Europas idéhistoria av Sverker Sörlin (Bokförlaget Natur och Kultur)
2005 Ninas resa av Lena Einhorn (Bokförlaget Prisma)
2006 Qin av Cecilia Lindqvist (Albert Bonniers Förlag)
2007 Med livet som insats av Bengt Jangfeldt (Wahlström & Widstrand)
2008 Regi Bergman av Paul Duncan & Bengt Wanselius (Bokförlaget Max Ström)
2009 Att överleva dagen av Brutus Östling och Susanne Åkesson (Brutus Östlings Symposion)
2010 Den röda grevinnan av Yvonne Hirdman (Ordfront Förlag)
2011 Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink, Natur & Kultur
2012 ”Det står ett rum här och väntar på dig…”. Berättelsen om Raoul Wallenberg av Ingrid Carlberg
2013 Expeditionen: min kärlekshistoria Bea Uusma
2014 Naturlära av Lars Lerin
2015 Min Europeiska Familj. De senaste 54000 åren, av Karin Bojs
Wahlberg Karin: Med liv och lust **** Äntligen fick jag läsa fortsättningen på historien om Sveriges sjukhushistoria. Jag låg ofta på sjukhus i min barn och ungdom, och har med intresse följt Wahlbergs serie. Och känt igen mig här och var. ...
Arvola, Ingeborg: Kniven i elden **** Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...
Ravn, Olga: De anställda **** En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor. Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...
Widenfjord, Therese: Med bergens andetag **** Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt. Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...
Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn *** Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se