Direktlänk till inlägg 12 december 2017

Vecka 50: Bokomslag på temat rött

Av violen - 12 december 2017 08:00

Veckans topplista hos Johannas deckarhörna

Veckans topplista



Vecka 50: Bokomslag på temat rött



Bokomslag är inte viktiga för mig. Jag lånar/köper aldrig böcker utifrån omslaget. Och jag läser inte gärna baksidestexter. Jag hittar mina boktips hos bokbloggar, förlag, Babel och inte minst mina egna erfarenheter. Att leta mig fram bland böcker på bibliotek elller bokhandeln är ganska ovanligt för mig.


Jag är övertygad om att jag kommer att få massor av tips av er alla andra här på Johannas topplista, om röda vackra omslag.

Därför beslöt jag mig för att lyfta blicken framåt, mot våren 2018 och böcker som utkommer då.

Det är såklart väldigt många (som vanligt) men nu gjorde jag så att bland de jag vill läsa laddade jag ner omslagen där just temat rött finns med. Så här kommer min lista, mot framtiden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Röd ros

 

Christine Falkenland: Själasörjaren. 


En stor favorit hos mig, även om jag oftast avskyr hennes böcker. De är rysligt rysliga och jag brukar trösta mig med att jag glömmer dem väldigt fort. Men det går liksom inte att låta bli att läsa varje ny bok av henne.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rött namn

 

Bo R Holmberg: Inte långt från älven.


Ytterligare en favorit är Bo R Holmberg vars deckarserie jag läst med stort nöje. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Röd måne/sol

 

Balsam Karam: Händelsehorisonten

Jag läser gärna debutanter, ex vis den här.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Orm i det röda

 

Lars Petter Sveen: Guds barn

Prisbelönad bok (Per Olov Enquists pris 2016)

och det brukar borga för värt att läsa.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Röd/blå bakgrund

och siffror. 
   

Paul Auster: 4321

Auster är alltid Auster brukar jag säga och de jag läst av honom finns här.

Snart har jag läst en till.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bubblare

bara för att jag för en gångs skull

la märke till omslaget, av Karin Mamma Andersson


Rött golv

 

Litterär kalender 2018

Samfundet de nio är något av en doldis, deras sida finns här

 

 

 

 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

12 december 2017 09:48

Paul Austers nya är jag nyfiken på.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

 
Boklysten

Boklysten

12 december 2017 13:09

Känner inte till någon av de här.

http://boklysten.blogspot.se

 
A Room of My Own

A Room of My Own

12 december 2017 14:37

Falkenland och Auster känner jag åtminstone till och har läst något av

http://mrscalloway.blogspot.se

 
Sara Pepparkaka

Sara Pepparkaka

12 december 2017 18:46

Ja snart är det nytt år och dags att se framåt!

http://https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com

 
Monika

Monika

12 december 2017 19:21

Jag har inte vågat titta framåt mot våren än :)

http://https://bokslut.blogspot.com

 
Lena

Lena

12 december 2017 19:22

Har inte läst någon av dina röda böcker. Tack för tipsen.

http://https://lenasgodsaker.blogspot.se

 
Bokdamen

Bokdamen

12 december 2017 20:00

Ja snart nytt år och nya böcker.....

http://https://bokdamenblog.wordpress.com

 
[Anna]

[Anna]

15 december 2017 07:46

Vad fyndigt att köra med rött i titeln! :)

http://www.bokraden.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Fredag 29 mars 14:45

Ridzén, Liza: Tranorna flyger söderut ****   obs, kan innehålla spoilers....                 Jag gråter oftast inte inför en bok. Men när jag lyssnade på denna hände det några gånger att tårarna kom.   För det här är en bok ...

Av violen - Torsdag 28 mars 21:15

Wahlberg Karin: Med liv och lust ****   Äntligen fick jag läsa fortsättningen på historien om Sveriges sjukhushistoria. Jag låg ofta på sjukhus i min barn och ungdom, och har med intresse följt Wahlbergs serie. Och känt igen mig här och var.   ...

Av violen - Onsdag 27 mars 10:36

Arvola, Ingeborg: Kniven i elden ****   Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...

Av violen - Onsdag 13 mars 20:00

Ravn, Olga: De anställda ****   En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor.    Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...

Av violen - Tisdag 12 mars 19:45

Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****   Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt.    Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards