Direktlänk till inlägg 18 september 2017

Westö, Kjell: Den svavelgula himlen

Av violen - 18 september 2017 16:00

  Westö, Kjell: Den svavelgula himlen ***

 


Det blir svårt att reflektera över den här romanen.

Jag gillar flytet som såklart finns även i Hägring 38. Det är nånting med texten som gör att jag läser även om innehållet inte riktigt tilltalar mig. Kanske är jag petig men pubertala uppväxtskildringar är inte så intressanta. Inte heller svavelgula himlar som dyker upp i klump lite oregelbundet på en del sidor. Och underbar sex med underbar kvinna med en "erotisk laddning [...] så tjock och vibrerande att den nästan gick att ta på." sid 336. 

Och så pojkgänget från förr vars personer är si och så. Många personer känns liksom planterade för att kunna få med aktualiteter som homosexualitet, invandring, omoraliska affärer, psykisk ohälsa, våld och otrohet. Och de åldrande föräldrarnas ålderdom och död. Tyvärr fick jag heller ingen känsla för Helsingfors, vilket jag sett fram emot.


Det som däremot löper genom boken är klassperspektivet. Berättarens oförstående när han som barn leker med andra barn, och tror att de kan vara jämlika. Och även den senare oförmågan att riktigt inse vad det innebär att ha pengar eller inte. Vilken status och möjlighet som följer med långt in i framtiden. Att vänskapen är på nåder. Men att till slut kan katastrofen drabba vem som helst. 


Greppet att låta författaren i boken, vara just författaren till boken kändes så uppenbart riktigt och sant att jag blev förvånad över att jag verkligen gillade det. Och ovissheten, kommer boken ut eller fegar författaren ur? Är det här en slags sann arbetarlitteratur som avslöjar allt, eller kommer han att bara gilla läget? Det är en intressant fråga, som antingen hjälper eller stjälper hela boken.


Läst 2017



 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Onsdag 13 mars 20:00

Ravn, Olga: De anställda ****   En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor.    Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...

Av violen - Tisdag 12 mars 19:45

Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****   Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt.    Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***   Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Lagerlöf, Selma: Morbror Ruben *** novell   Ur samlingen "Osynliga länkar" läste jag den här novellen.    Jag valde den på måfå, men måste säga att den, likt det mesta av Lagerlöf, var lättläst och innehållsrik.  Jag kan känna igen den mora...

Av violen - Tisdag 5 mars 19:30

Lafon, Marie-Héléne: Källorna ****   Som vanligt en riktigt bra läsupplevelse.   Lafons böcker är föredömligt korta. För trots de få sidorna skildras ett helt liv. Ett våldsamt, tragiskt och sorgligt liv. Men nånstans slår skeendet plötslig...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards