Alla inlägg under augusti 2017

Av violen - 3 augusti 2017 19:15

Veckans topplista


Veckans topplista

2017

  • Vecka 31: Crimetime – Fem deckarförfattare jag vill läsa mer av

  • Emma Donoghue,
  • Elly Griffiths,
  • Anna Lihammer,  
  • Kati Hiekkapelto, 
  • Arnaldur Indridason,

Av violen - 2 augusti 2017 21:30

  Levlin, Kurt: Vänstertrafik ****

 

Personerna som befolkar Levlins noveller är så sanna i all sin sorgsenhet. Deras liv vibrerar som ett hjärtdjur i deras kroppar och i deras tankar. 

Så skenbart enkelt han skriver Levlin. Av allt han skrivit är det här nog det enda som fått mig att svälja gång på gång för att hindra den vemodiga, sorgsna, ytterst veka känsla som vill nå mina tårkanaler. Och då är jag mycket svårt att få rörd måste jag erkänna.

...............

Vid en omläsning kan jag bara konstatera att allt är sig fortfarande likt. Personerna finns kvar och lever sina liv om och om igen på sidorna. Vart tar de vägen, vart hamnar de när novellen de befinner sig i är slut? De är fasta, dömda att om och om igen genomleva de skeenden Levlin ger dem. 

Trots den noirstämning som råder är många av personerna så starka, de inser att livet, det är det här. Det är inget positivt tänkande, ingen medveten andning, ingen framgångsteologi, ingen visualisering. Det är liv och det är gott nog för att platsa i Levlins noveller. Som jag personligen alltid tyckt bäst om av det Levlin skriver.


Det är bara att konstatera att Levlin har lyckats nå fram än en gång. Att nå fram med sin drabbande syn på verkligheten. Jag kan inte annat än omfamna även denna bok och säga: Läs!


Tack Kurt för exemplaret.


Recensioner:

Dezmin

Eva-Stina Byggmästar skriver i Österbottens tidning (tyvärr låst artikel)



Av violen - 2 augusti 2017 13:25

   Griffiths Elly: De utstötta ***


Det här var återigen en riktigt bra Griffiths. Även om brottet var lite väl långsökt så innehåller hennes böcker så mycket underfundiga och humoristiska uttryck att jag måste dra på mun nu och då. Och så det arkeologiska som faktiskt är intressant och serverat i lagom doser.

Ett litet minus är väldigt mycket tillbakablickar. Men å andra sidan glömmer jag mellan varven, jag menar Catbath har två barn? det hade jag glömt.

Och så omslaget, så tjusigt, som alltid.


Här finns alla böcker jag läst av Griffiths, och nu är en repris av omslagen på sin plats tror jag:

        


 Konstigt nog tycker jag alltid det senaste är snyggast!


Läsutmaning spänning 2014 - juli.


http://violensboksida.bloggplatsen.se/2016/08/23/11353780-griffiths-elly-en-kvinna-i-blatt/


http://violensboksida.bloggplatsen.se/2015/09/18/11180553-griffiths-elly-de-ode-falten/

Av violen - 1 augusti 2017 12:34

Lästa böcker juli 2017

         

    
 
     

       

      


 Ferrante, Elena: Det förlorade barnet ****

 



Bäst:  Ferrante, Elena: Det förlorade barnet

Mindre bra: ------------------

 


Jag har faktiskt läst några böcker till men inte hunnit skriva reflektioner över dem ännu. 

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards