Alla inlägg under oktober 2012

Av violen - 13 oktober 2012 17:00

   Nesbř, Jo: Frälsaren***  (mp3) 


Det här var inte nån av de bättre av Nesbř. Jag lyckades knappt hålla isär de vinrödsklädda personerna och slutet blev verkligen en överraskning, fast då lyssnade jag med bara ett öra så jag fattade inte riktigt men det var ju de där vapnen som spökade igen. Eller så var det inte det. Nåja, det kommer fler böcker och mer förklaringar. Jag rekommenderar faktiskt att läsa i följd då en del finns med från tidigare.


Ser nu fram emot nästa bok, Snömannen, som verkar populär bland läsarna.


Ha dé till dess....



Läst/lyssnat på 2012

Av violen - 13 oktober 2012 14:30

   Nydahl, Thomas: Alla de andra som också skrev ****



All väsentlig litteratur förhåller sig i ett eller annat avseende till livets viktigaste aspekter:

kärleken och döden. sid 18


När jag la igen den här boken kände jag mig......vederkvickt. Här stod så mycket intressant, och jag har ju nu läst så pass många böcker av alla möjliga författare (Falkenland, Diski, Kertész, Bernhard) att jag kunde ta till mig det mesta Nydahl skriver i sin bok.

Intressantast var essän om Imre Kertés och samtalet med Ervin Rosenberg. Jag blev väldigt sugen på att läsa mer av Kertész då jag läst bara två böcker av honom tidigare. Nu inser jag att det står mycket mer om hans livsfilosofi och hans tankar i de andra böckerna, så det blir fler av honom framöver.


Så även av Nydahl. I sina dagböcker rör han sig lika självklart inom litteraturen som sitt eget liv:


[...] Van Gogh återanvände ofta sina målardukar[...] Konsthistoriker har varit medvetna om att en annan målning legat dold bakom landskapsmålningen från 1887. Nå, är det likadant i litteraturen måste jag fråga: vad döljer texten? I varje bok jag läser anar jag en helt annan text, en oförlöst, en gömd text som författaren inte vågat, velat eller förmått publicera. Vad gömmer sig bakom mina egna texter? sid 225f


Jag blir så uppmuntrad när jag läser det här, ofta, ofta har jag tänkt samma sak. Ibland läser jag en bok som tilltalar mig men något skaver. Och så plötsligt kan det komma ibland en, ibland flera meningar och jag tänker; aha, där var själva intentionen med boken. Hämnd, bekännelse, bitterhet, oro, skuld. Eller något annat. Visserligen tror jag att Nydahl menar mycket mer avancerade texter än de jag läser, men ändå. Jag vet vad han menar.


Jag gillar det mesta med den här boken; formatet, omslaget (så vackert!) och innehållet. Och upptäckten av en ny författare och en gammal (Kertész).

Vad kan man mer begära en oktoberdag när luften har en doft av kommande snö?



Läst 2012

Av violen - 12 oktober 2012 11:15



Västmanländskan har, som jag skrivit förut, en läsutmaning:

Böcker om böcker.


Jag kommer att läsa essäer, en lista på de jag vill läsa finns här nedanför,

därmed inte sagt att jag kommer att läsa alla!

Dessutom kan det komma till eller dras ifrån...

Det är ju sju böcker som ska läsas såg jag nyss, så då väljer jag väl fritt ur de här då!

Det gränslösaste äventyret av Astrid Lindgren
Böcker som samtalar av Lena Kjersén Edman

Läsandets lust och magi en antologi från Brombergs

Alla de andra som också skrev av Thomas Nydahl

Malmsten, Bodil: Så gör jag

Vázquez Diaz, René : Skygga väsen

En historia om läsning av Alberto Manguel


______________________________________________________________________________


Litteratur för amatörer av Agneta Pleijel

Att läsa Lolita i Teheran : liv genom böcker av Azar Nasifi

Läsa innantill och bli en annan : om skönlitteraturens nyttighet av Carl-Göran Ekerwald

Främmande stränder : texter om litteratur av J. M. Coetzee

Vem är rädd för litteraturen av Göran Greider

Av violen - 9 oktober 2012 21:01

  


EU-pris till Sara Mannheimer



Om priset:


European Union Prize for Literature har delats ut sedan 2009, till talangfulla författare inom unionen som publicerat mellan två och fyra böcker. Varje år går det till utvalda författare från elva, eller tolv olika länder. Bara en gång tidigare har Sverige varit med i tävlan, 2009 tilldelades Helena Henschen priset för romanen "I skuggan av ett brott".

Bland årets andra pristagare märks irländaren Kevin Barry, norrmannen Gunstein Bakke och österrikiskan Anna Kim. De får alla ta emot sitt pris vid en ceremoni i Bryssel den 22 november.
- Jag tänker åka dit, det är kul att träffa andra författare i samma situation. Det som är roligt med det här priset är att man ska vara lite i början av sin karriär, så man tävlar inte med gamla inbitna rävar, säger Sara Mannheimer.
Sedan priset instiftades har EU bidragit med medel så att 32 av de 35 vinnarna har fått sina böcker översatta till andra språk.



Av violen - 5 oktober 2012 21:00

När jag presenterade guldkornen från 2003 fanns det en författare som jag inte kom ihåg. Nothomb, Amélie.


Jag önskar att fler böcker av henne fanns översatta. för när jag läste det jag skrev  då, 2003:


Nothomb, Amélie: Underkastelsens sötma: **** En annorlunda bok! Snabbläst och med en viss humor. Ok, den kanske går hårt åt det japanska samhället vars företagskultur hänsynslöst skildras, men den kunde nog ha skrivits om vilket land som helst för alla länders kultur är ju olika och överallt finns det egendomligheter. Den var helt klart läsvärd och jag är glad att jag hittade den i nyaböckerhyllan på mitt bibliotek.....


plus läste här kom jag ihåg den direkt. Författaren är produktiv men bara två böcker är översatta. Synd! Jag vill läsa mer känner jag nu...


Någon mer som läst henne?

Av violen - 5 oktober 2012 14:45


De bästa böckerna jag läste 2003, utan inbördes ordning, är det här. Alla böckerna är riktigt bra, men några sticker ut lite mer, dvs jag skulle kunna tänka mig att läsa om dem



Här kan jag tycka att flera inte alls når upp till guldkornsepitetet, jag måste ha varit generös 2003.

De intressantaste för omläsning är transplantationsböckerna Slavenka Drakulic: Rädslan i kroppen och Martin Klepke: I väntan på en lever. Och även Tartt, Donna: Den hemliga historien, något av en klassiker.

En bok jag inte alls kom ihåg var Nothomb, Amélie: Underkastelsens sötma. Men när jag läste min reflektion


Nothomb, Amélie: Underkastelsens sötma: **** En annorlunda bok! Snabbläst och med en viss humor. Ok, den kanske går hårt åt det japanska samhället vars företagskultur hänsynslöst skildras, men den kunde nog ha skrivits om vilket land som helst för alla länders kultur är ju olika och överallt finns det egendomligheter. Den var helt klart läsvärd och jag är glad att jag hittade den i nyaböckerhyllan på mitt bibliotek.....


plus här kom jag ihåg den direkt. Författaren är produktiv men bara två böcker är översatta. Synd! Jag vill läsa mer känner jag nu...



Helena von Zweigberk: Det Gud inte såg ****

Slavenka Drakulic: Rädslan i kroppen ****

Leif GW Persson: Mellan sommarens längtan och vinterns köld ****

Martin Klepke: I väntan på en lever ****

José Saramago: Blindheten ****

Kerstin Ekman: Sista Rompan****

Åsne Seierstad: Bokhandlaren i Kabul ****

Erlend Loe: Naiv. Super ****

Paul Auster: I de sista tingens land ****

McEwan, Ian: Försoning *****

Holmberg, Bo R: Liemannen ****

Tartt, Donna: Den hemliga historien ****

Atwood, Margret : Kattöga ****

Baricco, Alessandro: Silke****

Rynell, Elisabeth : Till Mervas ****

Nothomb, Amélie: Underkastelsens sötma: ****

Marklund, Liza: Den röda vargen ****

Ekman, Kerstin: Skraplotter *****

Holmberg, Bo R: Snögrav ****

Av violen - 3 oktober 2012 15:41

   Qvandt, Charlotte: Du ser draken genom fönstret ***


Alla som varit med om sjukdomstillstånd av något slag, egna eller anhörigas, känner igen sig i den här boken.

Och de som står inför något sådant (även om det inte handlar om att slutet är döden) borde läsa den här boken. Det finns en slags ärlighet i Qvandts berättelse som fick mig att inse att så här kan det också vara. Alla gör så gott de kan och håller ihop. Och livet spirar på nytt till slut. Till Juno skriver Qvandt, ja hon skriver för framtiden i ett nu som inte går att hejda eller bota. Berörande på ett mjukt, vänligt och sorgligt sätt.



Läst 2012

Av violen - 1 oktober 2012 19:15

 



Nyss skrev jag om att Nordisk läsutmaning är slut.

Men då börjar Västmanländskan med en ny läsutmaning:

Böcker om böcker, se här.



Jag tänker haka på och läsa mest essäer faktiskt. Alltså essäer om böcker och läsande osv. Samt äntligen skriva en reflektion om Alberto Manguels bok En bok om läsning. En bok med många sidor och massor med markeringar (mina) som jag läste för nåt år sen. Det är ju verkligen en bok om böcker och dess läsning.

Återkommer med en lista....






  

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards