Direktlänk till inlägg 5 oktober 2012
De bästa böckerna jag läste 2003, utan inbördes ordning, är det här. Alla böckerna är riktigt bra, men några sticker ut lite mer, dvs jag skulle kunna tänka mig att läsa om dem
Här kan jag tycka att flera inte alls når upp till guldkornsepitetet, jag måste ha varit generös 2003.
De intressantaste för omläsning är transplantationsböckerna Slavenka Drakulic: Rädslan i kroppen och Martin Klepke: I väntan på en lever. Och även Tartt, Donna: Den hemliga historien, något av en klassiker.
En bok jag inte alls kom ihåg var Nothomb, Amélie: Underkastelsens sötma. Men när jag läste min reflektion
Nothomb, Amélie: Underkastelsens sötma: **** En annorlunda bok! Snabbläst och med en viss humor. Ok, den kanske går hårt åt det japanska samhället vars företagskultur hänsynslöst skildras, men den kunde nog ha skrivits om vilket land som helst för alla länders kultur är ju olika och överallt finns det egendomligheter. Den var helt klart läsvärd och jag är glad att jag hittade den i nyaböckerhyllan på mitt bibliotek.....
plus här kom jag ihåg den direkt. Författaren är produktiv men bara två böcker är översatta. Synd! Jag vill läsa mer känner jag nu...
Helena von Zweigberk: Det Gud inte såg ****
Slavenka Drakulic: Rädslan i kroppen ****
Leif GW Persson: Mellan sommarens längtan och vinterns köld ****
Martin Klepke: I väntan på en lever ****
José Saramago: Blindheten ****
Kerstin Ekman: Sista Rompan****
Åsne Seierstad: Bokhandlaren i Kabul ****
Erlend Loe: Naiv. Super ****
Paul Auster: I de sista tingens land ****
McEwan, Ian: Försoning *****
Holmberg, Bo R: Liemannen ****
Tartt, Donna: Den hemliga historien ****
Atwood, Margret : Kattöga ****
Baricco, Alessandro: Silke****
Rynell, Elisabeth : Till Mervas ****
Nothomb, Amélie: Underkastelsens sötma: ****
Marklund, Liza: Den röda vargen ****
Ekman, Kerstin: Skraplotter *****
Holmberg, Bo R: Snögrav ****
Indridasson, Arnaldur: Tyst som muren Deckare. De är sällsynta hos mig nuförtiden, men ibland kan jag behöva lyssna på något lättsamt när jag städar osv. Och då blev det en Indridasson igen. Jag har ju tänkt ge upp honom, men ändå blev det den ...
Galgut, Damon: I ett främmande rum **** Eftersom jag redan läst två böcker av Galgut Löftet ( Bookerpriset) och Bedragaren, är jag positivt inställd redan innan jag öppnat boken. Det här är tydligen hans debut och jag gillar den, även om både L...
Kawakami, Hiromi: Senseis portfölj *** En egendomlig bok som jag lyssnat på. Är det en glimt av Japan det här? Eller är det en romantisk historia, som fokuserar på dryckesvanor och hur en relation mellan äldre man - yngre kvinna byggs upp? ...
Beskow: Flickornas katt *** novell
En smått absurd berättelse om just två flickors katt. Och eftersom den är skriven 1896 är den såklart riktigt gammaldags. Med meningar som:
Pojkarna hatade dockor . De tålde inte dockor ,
s
ade de...
2024 Novellresan Ugglan & boken Novellresan Ugglan skriver: Under 2024 kommer jag att bege mig ut på en novellresa, och du får gärna följa med! Varje månad har sitt eget resmål, och jag tipsar om noveller du kan ...
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se