Alla inlägg under juli 2012

Av violen - 9 juli 2012 14:45


 

Dagensbok tioitopp halvårstips jan-juni 2012


De jag vill läsa, lästa fetmarkerade.

Analys av ett försvinnande Hisham Matar

Cold Spring Harbor Richard Yates

Den gamla trädgården Hwang Sok-yong

Den odödliga Henrietta Lacks Rebecca Skloot

Dikt, prosa, essäer W. G. Sebald

Eld Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Flod Carolina Fredriksson

Förlorade ord Oya Baydar

Inget att avundas Barbara Demick

Ja till Liv! Liv Strömquists ABC

Medealand och andra pjäser Sara Stridsberg

När natten faller Michael Cunningham

Nära det vilda hjärtat Clarice Lispector

Och en månad går fortare nu än ett hjärtslag Bodil Malmsten

Till offer åt Molok Åsa Larsson

Av violen - 2 juli 2012 21:45

   Murgia, Michela: Själamakerskan ****


Ändå sedan jag läste Den döda arméns general har jag varit fascinerad av böcker som skildrar dåtiden, en dåtid som säkert har efterverkningar i nutiden och som kan förklara nuets subtila signaler på ett intressant sätt.


Den här boken om accabadoran, själamakerskan som ändå in på 1960-talet fanns på Sardinien och utförde en slags dödshjälp, kan läsas i dödshjälpsdebatten. Aldrig har jag läst något liknande, aldrig har jag vetat om något liknande. Att lägga ett sådant ansvar på en enskild person känns hårt och Bonaria Urrai, som hon heter, är både medmänsklig och svag. Maria, fosterdottern hålls utanför, men får sen välja sida.


Boken väcker frågor, tankar om skuld, försoning, val. Mycket intressant och helt oväntad läsning...


Någonstans finns säkert detta kvar i Sardiniens minne, men hur går inte att säga. Jag vet väldigt lite om just den ön som brutit sig ut ur Italiens stövel. Men här hittade jag en artikel som bekräftar något av det jag känner. Läs den och känn efter om du håller med mig. Ord som rationalism, djuriska, sardisk hämnd får en att förstå den mentalitet som kan prägla ett samhälle, nu men framförallt då.


Rekommenderas verkligen!


Läst 2012

Av violen - 2 juli 2012 11:45


   Hedman, Annalena: Recept för en flygtur ***


Abbe och hennes gäng är tillbaka och har blivit lite äldre. Smart för det är säkert samma barn som vill fortsätta läsa om henne. Den här boken var också bra, speglade ett barns upptäckt av musiken på ett bra sätt.


Jag efterlyste ett slut på mobbingen och Hedman gör ett försök. Det blev lite overkligt det hela, men som sagt, kommer det en fortsättning kanske det utvecklas mer. Intressant försök i alla fall.


Det jag gillar bäst är ändå den här kopplingen till stororden, samlandet av ord och tankar om vad ord betyder. Det skulle helt klart kunna utvecklas i klassrummet!



Läst 2012



Övriga böcker av Annalena Hedmansom jag läst


Min första världsensation här

Den skräckslagne stekelsamlaren här


Av violen - 1 juli 2012 16:41




Halvårsläsning 2012


Månadernas bästa:



 

                 


 Alla jag läst första halvåret 2012.


Adler-Olsen, Jussi: Kvinnan i rummet***

Ahlfors, Fredrik: Arne Ljunghed och de små röda jävlarna ***

Auster, Paul: Sunset Park ****

Barnes, Julian: Känslan av ett slut *****

Bauer, Belinda: Skuggsida ***+

Beischer, Sara: Jag ska egentligen inte jobba här***

Bergvall, Karin: En njure flyttar hemifrån **** (Vp)

Bernuth, Christa: En känsla av skuld ***+

Camus, Albert: Myten om Sisyfos **

Casta, Stefan: Huset där humlorna bor ***

De La Motte, Anders: Buzz ***+

Didion, Joan: Blå Skymning ****

Elam, Ingrid: Jag, en fiktion *****

Enquist, Anders: Människor emellan ***

Feldt, Felicia: Felicia försvann ****

Fägerskiöld, Katarina: Åsen ***

Griffiths, Elly: Huset vid havets slut ***

Griffiths, Elly: Janusstenen ***

Griffiths, Elly: Känslan av död***

Grimsrud, Beate: En dåre fri ****

Hassen Khemiri, Jonas : Invasion ***

Heinesen, Jens Pauli: Vrakgods ***

Helgesson, Emma: Så mycket stolthet man har råd med ***

Herngren, Moa: Jag skulle aldrig ljuga för dig ***

Holmberg, Jenny: Bara du finns ***

Holt, Anne & Holt, Evan: Flimmer ***

Jensen, Simon: Fingret **

Jézéquel, Julie: Vända blad ***

Lagercrantz, Olof: August Strindberg/Eftertankar om Strindberg ***

Li, Yiyun: Be för mig i tusen år ***

Lindgren, Barbro: Max potta ***

Lindholm, Margareta: Jag går över det frusna gräset ***

Lindholm, Margareta: Tan ****

Lundberg, Lotta: Ön ***

Lundberg, Ulla-Greta: Kungens Anna ***

Lundberg, Ulla-Lena: Ingens Anna ***

Malmgren, Veronika: Gracie ****

Malmsten, Bodil: Och en månad går fortare nu än ett hjärtslag ****

McCall Smith: Lördagens stora bröllopsfest ***

Nilsson, Ola: Kärleken gömmer minnet ***

Norðdahl, Eiríkur Örn: Gift för nybörjare ***

Ogawa, Yōko. En gåtfull vänskap ***

Palm Elias: Causa mortis *** (mp3bok)

Pehrsson, Agneta: Förnuft och rädsla. Mobbaren i närbild ****

Perkins Gilman, Charlotte: Den gula tapeten ****

Schiefauer, Jessica: Pojkarna ***

Stenberg, Birgitta: Alla vilda ***

Strandberg, Mats & Bergmark Elfgren, Sara: Cirkeln ***

Strindberg, August: En dåres försvarstal ****

Strindberg, August: Hemsöborna ***

Tegenfalk, Stefan: Den felande länken ***

Thórarinsson, Árni: Häxans tid ***

Tikkanen, Märta: Män kan inte våldtas ***

Uddenberg, Nils: Själens schamaner ***

Utvik, Magnus: Med Stalin som Gud ***

Wahlberg, Karin: Glasklart ***+

Walsh, Mikey: Slagskämpen **

Watt, Ben: Patient ****

Av violen - 1 juli 2012 16:30


Lästa böcker juni 2012


Helgesson, Emma: Så mycket stolthet man har råd med ***

Watt, Ben: Patient ****

Norðdahl, Eiríkur Örn: Gift för nybörjare ***

Elam, Ingrid: Jag, en fiktion *****

Griffiths, Elly: Huset vid havets slut ***

Ahlfors, Fredrik: Arne Ljunghed och de små röda jävlarna ***

Jensen, Simon: Fingret **

Griffiths, Elly: Känslan av död***


  


Bäst: Elam, Ingrid: Jag, en fiktion *****. Otroligt intressant, en bok jag vill äga!

Mindre bra: Jensen, Simon: Fingret ** Recensionsex, annars hade jag nog aldrig läst den. Idén var bra men innehållet --- pojkpubertalt!




Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards