Alla inlägg under februari 2012

Av violen - 1 februari 2012 15:30

   McCall Smith, Alexander : Lördagens stora bröllopsfest ***


Det här var, som alltid, en feelgood roman. I början tänkte jag, som alltid, varför lånar jag den här först av alla och läser den direkt även om högen av påbörjade böcker var före i kön? Jag läste på fast jag måste erkänna att jag var riktigt less på vita skåpbilar och talande skor. Fattar inte hur jag bara kan läsa detta....tjoller tänkte jag. och så plötsligt var jag inne i historien och kände att det här är ju riktigt mysigt! Och slutet kändes liksom...avslutat.


Jag undrar jag om det verkligen kommer fler böcker i serien? Kanske, kanske inte. Men om, så står jag i kö och läser först igen. Som alltid.



Läst 2012

Av violen - 1 februari 2012 09:15

Månadsläsning Februari 2012

 
 
Nobelpristagarutmaningen hos Theresan
1. januari till mars Hermann Hesse Stäppvargen
 

_______________________________________________

Nordisk utmaning hos Therese på Dantes bibliotek


Januari: Färöarna Jens Pauli Heinesen: Vrakgods 

Februari: Danmark Adler-Olsen: Kvinnan i rummet


Extraläsning:
Älskar älskar inte: Nordiska ungdomsnoveller
__________________________________________________________

Strindbergutmaning hos Ord och inga visor

  • August Strindberg / Eftertankar om Strindberg: biografi av Lagercrantz

_____________________________________________________


Kvartalsutmaning - min egen



Kvartal 1:

Deckare Elias Palm Causa Mortis

Ungdom: Pojkarna

Olästa svenska kvinnliga författare: Wennstam, Katarina: Smuts

Europa - Australien - Nordamerika: Auster, Paul: Sunset park (Nordamerika)

Asien - Sydamerika--Afrika: Ogawa, Yōko.En gåtfull vänskap (Japan)

Olästa rec.ex Tegenfalk: Den felande länken (Massolit förlag)

Fackbok Uddenberg: Själens schamaner

Litterär pristagare: Obreht, Téa: Tigern i Galina Orange price for fiction 2011

------------------------------------------------------------------------------

Ny bok röstas fram varje månad

01-


__________________________________________________

Världens --------- bok

Ny bok röstas fram varje månad

01- Världens barnsligaste bok: Max Potta

02 -

__________________________________________


Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

UV index

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

Historia


Ovido - Quiz & Flashcards