Alla inlägg under maj 2011

Av violen - 12 maj 2011 15:15

  Müller, Herta: Redan då var räven jägare ****


Det kan inte hjälpas, Müller ger mersmak. Den här boken är också riktigt bra precis som Hjärtdjur och Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv. Ja den tar nog andraplatsen efter just Hjärtdjur. Hittills.

Jag läste den samtidigt som Det stora huset och det var som att ömsom äta mjuk, utsökt chokladpudding (Krauss), ömsom tugga hårda men så smakrika slarvigt rensade nötter, med ett och annat gruskorn inflikat (Müller).

Müllers språk river verkligen ordentligt, orden kastas omkring och allt känns dystert, melankoliskt, människofientligt vridet. Men ändå plågsamt vackert.

Redan titeln älskade jag, och den nämns som vanligt är med titlar, nånstans i boken, men på Müllers omkastade språk:


Räven var redan då jägaren. sid 140


Men vem/vad/vilket räven är/symboliserar får jag inte riktigt kläm på, tassarna som skärs av. Är allt bara en metafor för hårstrået som visar att allt är övervakat? som att sätta telefonen i kylskåpet när något ska diskuteras? Men jag har accepterat att jag inte förstår allt Müller skriver, men jag förstår tillräckligt för att utan grubblerier njuta av språket. Precis som Krauss jobbar hon stenhårt med just språket men på ett helt annat sätt. Det är så litteratur ska vara, olika!

Just den här boken handlar ju verkligen om hur folket hade det vid diktatorns fall, den har en agenda som inte är lika dold som Müllers andra böcker varit.

Av violen - 10 maj 2011 11:00

Krauss, Nicole: Det stora huset ****  


Jag förstod direkt att jag skulle tycka om den här omtalade boken. Och den var utomordentligt bra. Ja faktiskt, utomordentligt är rätt ord. Det finns liksom inga tveksamheter, det här är bra litteratur. Jag funderar varför, de ställen jag markerat ger inget svar. Men är det inte genreöverskridandet som är nyckeln? För visst är det här en bok med flera genrer inbäddade? Och börjar den inte med gåtan som pekar mot deckargenren, Herr domare? (Intresset är etablerat, man vill ju veta!)
Och sen, en politisk agenda, tillståndet i Chile och längre fram, det som många judiska författare alltid återvänder till, Israel?
Författandet, författarna, poeterna, allt är med. Syskonrelationer, familjerelationer, parrelationer.
Den eviga frågan, gör kvinnan som blir med barn utan möjligheter, rätt som låter barnet få ett annat liv? Eller är hon för alltid dömd?

Och det omvända genusperspektivet, kvinnan vill ha mannen utan att han förstått men har ingen chans mot hans styrka att hålla henne ifrån sig. Om rollerna varit omvända hade hon fått utstå våldtäkten och skammen av att ha "ägnat ut sig". Det här skildras kring sidan 275 och är ytterst intressant tycker jag. Kan män våldtas?

Skildrat från ett ovanligt perspektiv.


Skrivbordet är naturligtvis bara en kuliss och jag slutade snabbt att fundera över det faktiskt. Visst, det var med och knöt ihop in i det sista och balansen mellan att låta det ta för stor plats och till att ge det den plats det fick visar på att Knauss verkligen har jobbat med historien.

 Hon har byggt en utmärkt  roman, det är verkligen ett stort hus med en massa rum som läsaren går in och ut ur, och där det finns dörrar mellan vissa rum och allt hänger ihop. Boken blir aldrig tråkig utan varje sida bjuder på nånting nytt, precis som jag kände när jag läste Brott och straff.

Och ändå får den inte full poäng, varför? Ja kanske för att det är alltför urmärkt, alltför snygg? Genreöverskridandet är subtilt och uppfattas knappast om man inte söker efter det. Anslaget är lätt men i undertexten skymtar en outtalad ångest, utdragna naglar och marscher mot döden, kvinnokamp och traumatiska barndomar.

Boken borde inge en olust men i stället njuter man. Jag känner mig lite förvirrad.


Läst 2011


Av violen - 10 maj 2011 10:30

   Koontz, Dean: Donatorn **


Ämnet i den här boken fick mig att läsa Koontz vilket jag aldrig funderat på tidigare. Och vilket jag inte kommer att fundera på framöver heller. Men jag måste erkänna att jag sträckläste boken för att jag ville veta hur det skulle gå och hur det hängde ihop. Det visade sig att jag redan hade en aning om hur det fungerade, eftersom jag läst liknande böcker om transplantationer tidigare. Koontz har alltså helt enkelt tagit en väl fungerande story och lagt till lite övernaturliga och märkliga inslag, en väl beskriven hjärtinfarkt (där har han verkligen gjort ordentlig research) och en kärlekshistoria med en otroligt vacker (såklart) författare  som beskriver undermeningen i en text, vilket jag inte kunde finna någon i den här historien.

Men eftersom det handlar om en transplantation tyckte jag ändå att den var intressant. Tyvärr var det lite väl mycket konstigheter med för att jag skulle känna att boken gav mig nånting utöver skildringen av donationsförfarandet i USA. Och dess avarter kan jag kanske säga utan att avslöja allt för mycket.

Koontz läses av väldigt många, kön på biblioteket nära mig var mycket lång, och jag kan känna en viss oro över hur hans böcker tas emot. Är det enbart skräck eller tänker många att jaha så går det till? Vilket det kanske gör och då borde boken varit ett debattinlägg istället för en thriller.......

Slutet var sentimentalt så det slog gnistor om det och jag undrar om Koontz alltid har sådana slut.......


Läst 2011

Av violen - 4 maj 2011 13:15

   Tegenfalk, Stefan: Nirvanaprojektet***


Fortsättningen på Vredens tid och verkligen helt annorlunda. Ingen humor här inte....

Början var riktigt seg, men sen tog den sig ordentligt och blev mycket spännande. På slutet tycker jag att den började närma sig SF genren och vem vet, om 30 år kanske den visar sig vara banbrytande inom själsforskningen. Dessutom tyckte jag karaktärerna växte en del, fast jag hade lite svårt att hålla isär alla poliser och befäl och så vidare. Dessutom trodde jag länge att Jonna råkat ut för en skum kärlek men det visade sig inte stämma.....eller?

Den tredje delen, Den felande länken, släpps i september och ja, jag kommer att läsa den också.


Blir du sugen på Nirvanaprojektet, läs Vredens tid först annars har du ingen chans att inse vad allt handlar om. Men så får gärna deckaretrilogier vara anser jag, varför öda en massa text på sammanfattningar "en masse"!


Tack Massolit förlag för recensionsexemplaret.

Av violen - 3 maj 2011 14:15

  Oates, Joyce Carol: En fager mö ***


Oates böcker varierar. Ibland är de helt fantastiska och ibland är de mindre bra. Det här var en mittemellanbok. Riktigt spännande bitvis och väl skildrad. Oates böcker innehåller ofta utsatthet men lika ofta är utsatthetens oundviklighet parad med en slags upprättelse. Så kunde jag känna i den här boken. Katya är både stark och svag och klasstillhörighetsavunden gör bokens historia möjlig. Slutet gjorde mig faktiskt lite upprörd, men boken är klart läsvärd.

Ändå, Oates snuddar vid nånting här som skulle har krävt mer insikt och ett mycket större antal sidor. Endast det faktum att Katya är så ung och inte kan förstå fullt ut gör att bokens format är möjligt.



Av violen - 2 maj 2011 12:28

 Nilsson, Ola: Hundarna ***


En (till formatet) liten bok som lästes ut på en stund. Men den fastnade.

Var hittade jag tipset? Minns inte. Men den kom den lästes och den väckte intresse.

Flaskan, skogen, kistan, bron. Ja, livat på landet? Inte så värst men ändå lever människor här och växer upp och försöker roa sig som ungdomar bör.

Två sladdbarn och gamla föräldrar och hat och kärlek. Och på fyllan sker mycket.

Jag blev berörd av den här boken, vill läsa författarens förra bok också, Nattbete.

Sen kommer det visst fler i den här stilen också........



Läst 2011

Av violen - 1 maj 2011 18:46


Maj 2011


Ebok Bibliotekarien läser:
???
Nobelprisutmaning:.
Redan då var räven jägare Müller  x
Lyrans jordenrunt: Kanske en, kanske två, kanske alla......
Mot ännu en sommar - Janet Frame (Nya Zealand)
Oscar & Lucinda - Peter Carey (Australien)
Pojken i soffan - Sonya Hartnett (Australien) x

Bokcirkelonline:
omröstning pågår - poesi

Min egen deckarutmaning:
Flaskpost från P: Jussi Adler-Olsson x

Trilogiutmaning,
avslutad.

Nästa bok i serien utmaning
Revolt/Hungerspelen april-maj-juni
12 skrivande olästa svenskor
Johannison, Karin: Melankoliska rum
Min egen afrikautmaning
Sabatini Irene: Pojken på andra sidan x
Min egen tyskautmaning
Borchert, Wolfgang: Utanför dörren x


Sr:s bokcirkel

Fågeln som vrider upp världen del 2,3,4,5


Av violen - 1 maj 2011 18:44

Böcker april 2011 


  1. Hjort, Elisabeth: Hängivelsen ***
  2. Lenz, Siegfrid: En tyst minut *** (Tyskspråkiga)
  3. Lotass, Lotta: Min röst ska nu komma från en annan plats i rummet *** (12 olästa svenska kvinnliga författare)
  4. Herrström, Christina: Tusen gånger starkare **** (ungdomsbok)
  5. Sandel, Cora: Bara Alberte **** (trilogiutmaning)
  6. Thúy Kim : Ru ****+

  7. Hedman, Anna Lena: Min första världssensation *** (barnbok)

  8. Söderlind, Therése: Norrlands svårmod *** (deckare, debutant)

  9. Scheuermann, Silke: Timmen mellan hund och varg **** (tyskspråkiga)

  10. Swarup, Vikas: De sex misstänkta *** (Lyrans, deckare, minegendeckar)

  11. Tan, Shaun: Ankomsten ****    (Fackbok uHci)

  12. Emmet, Rita: Var sak på sin plats och rensa bort resten *** (Fackbok Qcb)

  13. Hedman, Annalena: Den skräckslagne stekelsamlaren *** (barnbok)

  14. Borchert, Wolfgang: Utanför dörren. Fjorton prosastycken och ett drama *** (noveller, tyskspråkiga)

  15. Mangiste Maaza: Under lejonets blick **** (debutant, min egen afrika, Lyransjordenrunt)

  16. Palm, Elias: Corpus delicti *** (deckare)


 


 **

10 ***

6 ****

 *****

7 svensk

9 utländsk

5man

11 kvinna


1 - 12 olästa svenska kvinnliga författare

 Augustpriset

2 Barnbok                                    

 Biografi 
Bokcirkel för alla 
Bokcirkel SR                                      

Bokcirkelonline
Bookerpristagare 
3 Deckare 

2 Debutant 

  Drama                                    

1 Fackbok

   Ljudbok                         

2 Lyrans jordenrunt 

1 Min egen afrikautmaning  

1 Min egen deckarutmaning                                  

Nobelpristagare
1 Noveller 
Nordiska rådets pris

Orangepriset 

1 Seriebok, tecknat
Skräck 
1 Trilogiutmaning

3 Tyskspråkiga

1 Ungdomsbok


Bäst: dött lopp mellan Timmen mellan hund och varg och Under lejonets blick

Mindre bra: Svårt att säga, jag tycker alla var klart godkända. Kanske att Norrlands svårmod var lite trög att läsa men det berodde nog inte på boken utan på formatet - Ebok! Som jag laddade ner från biblioteket och läste på datorn, jobbigt!

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards