Alla inlägg under mars 2011

Av violen - 2 mars 2011 14:18

   Atta, Sefi: Allt gott ska komma dig till del ****


Ännu en riktigt bra afrikansk kvinnlig författare. Början på den här boken var dock riktigt trög men efter ungdomsåren tog den fart. Den är skriven på ett.....vad ska jag säga, okomplicerat sätt, liksom bara rätt upp och ned. Ska jag anmärka på nånting är det kanske att den är lite väl fragmentarisk, men den skildrar väl Lagos de år den handlar om. Huvudpersonen, Enitan, är en stark kvinna, men inte överstark eller våldsamt heroisk, hon är inte ens en bländande skönhet. Men hon är välutbildad och känner mycket för sitt land, även för sina föräldrar som kanske inte varit världens bästa. Med rättvisepatos och engagemang väljer hon sin väg och känner till slut:

 

Allt gott ska komma mig till del sid 402

 

En bok som utan sentementalitet beskriver kvinnornas situation i Nigeria. Ännu en bok kan jag tillägga. Att läsa kvinnliga afrikanska författare är att läsa feministisk litteratur, det har jag upptäckt. Så jag fortsätter läsa afrikanskt!


Läst 2011

Av violen - 1 mars 2011 22:15

Mars 2011



Nobelprisutmaning:
Öken kvar sen 2010, sen Dario Fo.

Tveksamt om det blir nåt av dessa båda, jag tror jag riktar in mig på

Müller istället.Redan då var räven jägare
Lyrans jordenrunt: Kanske en, kanske två, kanske alla......
Huset vid moskén - Kader Abdolah

Sju stenar till den otrogna hustrun - Vénus Khoury-Ghata
 Järngräshoppan - Salim Barakat

Bokcirkelonline:

Vredens tid

Min egen deckarutmaning:

Utsaga Ulla Bolinder
Trilogiutmaning,
Albertetrilogin jan-april
Nästa bok i serien utmaning.
Fatta Eld jan-febr-mars

12 skrivande olästa svenskor

Drömfakulteten
Min egen afrikautmaning

Afrika, framtidens kontinent (som bredvidläsning)
 och Mannen på ön (blev mccall smith till slut)

Min egen tyskautmaning

Upptäckten av currywursten

Sr:s bokcirkel

Fågeln som vrider upp världen


Av violen - 1 mars 2011 18:45

Böcker februari 2011 

 

Szymborska, Wislawa: Här ** (Jordenrunt 2011, Nobelpristagare, Poesi)
Ulitskaja, Ljudmila: En munter begravning *** (Jordenrunt 2011)

Martinez, Guillermo: Lucianas långsamma död *** (deckare)

McCall Smith, Alexander: Extra bekvämt på safariklubben *** (deckare, min egen deckarutmaning)

Langer, Tanja: Cap Esterel **** (tyskutmaning)

Nelson, Jandy: Himlen börjar här *** (enbokcirkelonline, ungdomsbok)

Bolinder, Ulla: Utsaga *** (deckare, minegendeckarutmaning)

Hustvedt, Siri: Den skakande kvinnan**** (fackbok Geqz Hustvedt, Siri, Vlaad, Vef, biografi)
Sandel, Cora: Alberte och friheten **** (trilogiutmaning)









 1 **

5 ***

3 ****

 *****

 1 svensk 

8 utländsk

2 man

76 kvinna


 - 12 olästa svenska kvinnliga författare

 Augustpriset

 Bibliophilas afrika                                     

1 Biografi 
Bokcirkel för alla 
Bokcirkel SR                                      

Bokcirkelonline
Bookerpristagare 
Bokusutmaning 
3 Deckare 

Debutant                                     

1 Fackbok

LillaOs deckarutmaning 

 Ljudbok 

Lyrans dystopi                            
2 Lyrans jordenrunt 

Min egen afrikautmaning  

2 Min egen deckarutmaning                                  

1 Nobelpristagare
Noveller 
Nordiska rådets pris

Orangepriset 
1 Poesi
Skrivande svenska kvinnor

Skräck 
Trilogiutmaning

1 Tyskutmaning

1 Ungdomsbok


Bäst: Cap Esterel som berörde mig djupt. Fråga mig inte varför...

Mindre bra: En svag månad, flera var sådär







Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards