Alla inlägg under mars 2011
Atta, Sefi: Allt gott ska komma dig till del ****
Ännu en riktigt bra afrikansk kvinnlig författare. Början på den här boken var dock riktigt trög men efter ungdomsåren tog den fart. Den är skriven på ett.....vad ska jag säga, okomplicerat sätt, liksom bara rätt upp och ned. Ska jag anmärka på nånting är det kanske att den är lite väl fragmentarisk, men den skildrar väl Lagos de år den handlar om. Huvudpersonen, Enitan, är en stark kvinna, men inte överstark eller våldsamt heroisk, hon är inte ens en bländande skönhet. Men hon är välutbildad och känner mycket för sitt land, även för sina föräldrar som kanske inte varit världens bästa. Med rättvisepatos och engagemang väljer hon sin väg och känner till slut:
Allt gott ska komma mig till del sid 402
En bok som utan sentementalitet beskriver kvinnornas situation i Nigeria. Ännu en bok kan jag tillägga. Att läsa kvinnliga afrikanska författare är att läsa feministisk litteratur, det har jag upptäckt. Så jag fortsätter läsa afrikanskt!
Läst 2011
Mars 2011
Nobelprisutmaning:
Öken kvar sen 2010, sen Dario Fo.
Tveksamt om det blir nåt av dessa båda, jag tror jag riktar in mig på
Müller istället.Redan då var räven jägare
Lyrans jordenrunt: Kanske en, kanske två, kanske alla......
Huset vid moskén - Kader Abdolah
Sju stenar till den otrogna hustrun - Vénus Khoury-Ghata
Järngräshoppan - Salim Barakat
Bokcirkelonline:
Vredens tid
Min egen deckarutmaning:
Utsaga Ulla Bolinder
Trilogiutmaning,
Albertetrilogin jan-april
Nästa bok i serien utmaning.
Fatta Eld jan-febr-mars
12 skrivande olästa svenskor
Drömfakulteten
Min egen afrikautmaning
Afrika, framtidens kontinent (som bredvidläsning)
och Mannen på ön (blev mccall smith till slut)
Min egen tyskautmaning
Upptäckten av currywursten
Sr:s bokcirkel
Fågeln som vrider upp världen
Böcker februari 2011
Szymborska, Wislawa: Här ** (Jordenrunt 2011, Nobelpristagare, Poesi)
Ulitskaja, Ljudmila: En munter begravning *** (Jordenrunt 2011)
Martinez, Guillermo: Lucianas långsamma död *** (deckare)
McCall Smith, Alexander: Extra bekvämt på safariklubben *** (deckare, min egen deckarutmaning)
Langer, Tanja: Cap Esterel **** (tyskutmaning)
Nelson, Jandy: Himlen börjar här *** (enbokcirkelonline, ungdomsbok)
Bolinder, Ulla: Utsaga *** (deckare, minegendeckarutmaning)
Hustvedt, Siri: Den skakande kvinnan**** (fackbok Geqz Hustvedt, Siri, Vlaad, Vef, biografi)
Sandel, Cora: Alberte och friheten **** (trilogiutmaning)
1 **
5 ***
3 ****
*****
1 svensk
8 utländsk
2 man
76 kvinna
- 12 olästa svenska kvinnliga författare
Augustpriset
Bibliophilas afrika
1 Biografi
Bokcirkel för alla
Bokcirkel SR
Bokcirkelonline
Bookerpristagare
Bokusutmaning
3 Deckare
Debutant
1 Fackbok
LillaOs deckarutmaning
Ljudbok
Lyrans dystopi
2 Lyrans jordenrunt
Min egen afrikautmaning
2 Min egen deckarutmaning
1 Nobelpristagare
Noveller
Nordiska rådets pris
Orangepriset
1 Poesi
Skrivande svenska kvinnor
Skräck
Trilogiutmaning
1 Tyskutmaning
1 Ungdomsbok
Bäst: Cap Esterel som berörde mig djupt. Fråga mig inte varför...
Mindre bra: En svag månad, flera var sådär
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se