Direktlänk till inlägg 7 oktober 2010

Litteraturens nobelpris......

Av violen - 7 oktober 2010 13:45

Mario Vargas Llosa fick nobelpriset. Ridå!

Kultursverige fick en chock och blev s-u-r-a! Samt visste knappt vad de skulle säga ens........


Heja svenska akademin som gör som den vill!


Men jag gillar inte heller valet, jag tror att VargasLlosa är lite gubbsjuk och konservativ i sitt sätt att se på kvinnorna. Jag menar, en  bordell som ordnas åt soldater i kvinnolöst land ser jag inget humoristiskt i direkt.

Och titeln Bockfesten ger mig rysningar. osv osv.

Frågan är, vill jag ens läsa Vargas Llosa överhuvudtaget? Jag som redan valt bort honom av ovanstående skäl......

 
 
Lyran

Lyran

7 oktober 2010 13:51

Jag har läst en halv bok av honom, Paradiset finns om hörnet. Lade undan den för att jag hade böcker att recensera, inte för att den var dålig. Men, jag är inte förtjust i valet av politiska skäl, jag är inte särskilt nyliberal... Det känns som om detta val verkligen speglar Sveriges och västvärldens fokus på individen och friheten.

http://lyrannobel.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

7 oktober 2010 15:46

Jag är heller inte så road av valet. Damerna på TV1 pratade om "känns gammalt"- jag tycker nog det också. Det hade varit klart mera spännande med någon "okänd" (eller en poet :-)Jag lär nog inte kasta mig över Vargas Llosas böcker....

http://ingridsboktankar.blogspot.com

 
Ingen bild

mig själv

7 oktober 2010 15:55

ja som sagt, jag gillar att sv akademin överraskar men jag tror att om jag läser nåt blir jag bara arg! Vilket iofs kan vara bra......man bör reagera på en nobelpristagare.....
här kan man läsa ett smakprov tydligen men jag hinner inte just nu.
http://www.smakprov.se/smakprov.php?isbn=9789172638778&l=norstedts

 
Ingen bild

Också Tv-tittare

7 oktober 2010 16:18

Violen har tydligen sett på Svt idag när priset presenterades. I studion var det en sur kommentar om "gubbsjuk" och om de precis de två böcker som Violen nämner.
Jag föreslår att Violen läser själv istället för att plagiera vad andra tycker.

 
Lyran

Lyran

7 oktober 2010 17:11

Det finns fler än en person som uttryckt att Vargas Llosa ger ett gubbsjukt intryck i sina romaner, även jag fick lite den känslan när jag läste den halva bok jag läst.

http://lyrannobel.blogspot.com

 
Ingen bild

mig själv

7 oktober 2010 19:33

Javisst kommenterade jag det jag hörde i tv soffan, vilket bekräftade den känsla jag haft tidigare inför Vargas Llosa. Jag tror nämligen att jag börjat läsa nån av hans böcker och lämnade den just pga hans sätt att skildra kvinnor. Det kan ha varit Bockfesten som jag har en svag känsla av att jag lånat en gång. Men eftersom jag inte vissste säkert så citerade jag tvprogrammet istället.
Kul att få en sån reaktion som Tv-tittare förmedlar...... Nu känner jag att jag nog vill läsa Vargas Llosa, har ju redan beställt en bok på bibblan iofs så det hade nog blivit gjort i alla fall. Så reflektion kommer så småningom. Håll utkik Också Tv-tittare! I´ll be back! :-)

 
Ingen bild

Liv

8 oktober 2010 09:00

Jag kommer inte att läsa honom. Han har säkert många kvalitéer, men hans unkna kvinnosyn skulle hindra mig från att uppskatta dem. Den stygga flickans rackartyg som kom ut 2006 har jag lyssnat på utdrag ur, och bara de har gjort mig arg på den enligt mitt tycke nedvärderande syn på kvinnor som han visar. Har läst/lyssnat på utdrag ur fler av hans böcker och de visar upp samma syn. Är besviken på Svenska Akademien i år. Läser inte författare bara för att de har fått Nobels pris i litteratur. Det är livet för kort för. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Torsdag 28 mars 21:15

Wahlberg Karin: Med liv och lust ****   Äntligen fick jag läsa fortsättningen på historien om Sveriges sjukhushistoria. Jag låg ofta på sjukhus i min barn och ungdom, och har med intresse följt Wahlbergs serie. Och känt igen mig här och var.   ...

Av violen - Onsdag 27 mars 10:36

Arvola, Ingeborg: Kniven i elden ****   Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...

Av violen - Onsdag 13 mars 20:00

Ravn, Olga: De anställda ****   En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor.    Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...

Av violen - Tisdag 12 mars 19:45

Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****   Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt.    Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***   Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards