Alla inlägg under juni 2010
Dangarembga, Tsitsi: Rotlös****
Baksidan:
Tsitsi Dangarembga har skrivit en märklig bok. Den tar upp afrikanens och kanske främst den afrikanska kvinnans dilemma. De är fångade mellan två världar - den västerländska, till vilken utbildning tycks vara den enda biljetten, och den traditionella världen där familjen och släkten betyder allt.
Citat boken:
Stilla och omärkligt, och i oregelbundna ryck, började någonting i mitt inre att ta form, att ifrågasätta och vägra att låta sig indoktrineras, och det var det som ledde till att jag idag kan skriva ner den här berättelsen. sid 265
Det här är en oerhört stark roman. Gång på gång lägger jag märken vid meningar och uttryck som jag vill kommentera, skriva av, lägga på minnet. Men till slut blir det för många märken. Dessutom har någon läst boken före mig och gjort diskreta blytertsstreck vid passager som jag också vill skriva av och delge andra i min tur. Så jag får ge upp att citera mer än bara en liten bråkdel och säger istället: Läs boken!
I Nordström Ridaeus bok 100 vägar till Afrika (Motala grafiska 1995) skriver hon apropå de två världar som baksidan berör (se ovan):
[...] men romanen färdas längre och diskuterar frigörelsens dilemma i ett vidare perspektiv. s141
och
Rotlös är en roman med feministiskt perspektiv. En central fråga i boken är hur man ska undvika de vanliga kvinnofällorna och uppnå frigörelse utan att svika sitt ursprung och förlora sina rötter. s141
Och det är just det som gör att den här boken, med ursprung i det koloniala afrika, skriven för mer än 20 år sen, kan kännas så aktuell än idag
Som Tambu, huvudpersonen i boken, säger apropå Nyashas, Tambus kusin, konflikt med sin far:
Men vad jag inte tyckte om var att alla konflikterna hade sin rot i att hon var kvinna. Det kvinnliga som motsats till och underlägset det manliga. sid 151
Författarens sätt att använda sig av kvinnorna i boken är lysande. Tambus tankar och Nyashas försök till frigörelse, mödrarnas liv och till slut hur vägarna delas, det känns så universiellt kvinnligt och patriarkalt och sorgligt! Och ärligt för här finns det inget systerskap att tala om, precis som verkligheten ser ut fortfarande. Den som vill vinna sin frihet måste våga avstå.
Det här boken är märklig därför att den inte alls är märklig utan bara sann. Den heter i original Nervous conditions vilket säger mycket mer än översättningen Rotlös som ju skulle ha kunnat stå för vilken afrikansk kolonialskildrande bok som helst. Den här boken är nånting mycket större än det. Än en gång: Läs!
Tyvärr finns inga fler böcker av författaren översatta.
Bibliophilas afrikautmaning
Läst 2010
Müller, Herta: Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv****
Hjärtdjur drabbade mig omedelbart och omgående med sitt ovanliga språk och vindlande meningar. Jag föll som en fura faktiskt. För Müller.
Jag måste såklart läsa mer.Och nu har jag gjort det. Och inser att det nog inte går att falla mer än en gång ändå.
För den här boken kändes så lik Hjärtdjur. Jag vet inte vad jag väntade mig men kanske nånting mer klargörande. Och iofs, jag förstod mycket mer vad den här boken ville säga (förhöret) men ändå.....lite ??? känns det som.
Kanske skriver Müller hela tiden samma bok, det är bara språket som förnyar sig genom att upprepa det som redan skrivits men i en annan ordning. Och ser jag det så, då blir det en annan sak, då kommer jag att läsa nästa bok av Müller utan att tveka inför handlingen och inte ens försöka förstå betydelsen av vita hästar och körsbär och hundar med uppfläkta magar och doften av parfym. Och istället bara njuta av meningarna vars ord krossats för att sen limmas ihop igen, kanske på nästa sida, kanske i nästa bok.
Det kommer mera av Müller på den här sidan, det kommer mera.....
Och så det svenska!
Att klä italienare, kanadensare, svenskar, fransmän för det lätta livet[...] sig 42
På de tre lappar som man hittade i byxorna som skulle till Sverige, stod: Många hälsningar från diktaturen.[...] sid 50f
Och så har vi ju lapparna för Frankrike och Sverige också. [...] sid 142
Läst 2010
Sortland, Bjørn: Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? ***
ögonblicksbilder, med korta, lyriskt starka kapitel som berättar kärlekshistorien mellan Markus och Ingrid. Står det i dn.se
Och mindre än så är det inte med den här boken.
En bok som måste finnas för det som kan hända även för ungdomar, sjukdom, död. En bok att ta fram för att förklara det oförklarliga.
En nödvändig bok helt enkelt.
Med meningar som små guldkorn och ett övergripande mål, att beskriva det sköra i livet. Sortland lyckas.
Läst 2010
Kornhall, Per: Livets ord **
Hittade Kornhalls namn i en artikel och blev nyfiken. Och jag är ju också intresserad av sekter. De som är med i Livets Ord ser det naturligtvis inte som en sekt, men här skalar Kornhall in till kärnan och visst är det en sekt.
Kornhall gör naturligtvis upp med sin tid i rörelsen och hur den fungerar i dagsläget är inte riktigt så lätt att få klarhet i, men jag läste den mer i ett försök att förstå den sektmentalitet som finns här och var, och därför ett par citat:
Robert Jay Lifton, en amerikansk psykolog som studerat tankekontroll, menar att människor som inte förmår konfrontera en obehaglig sanning förtränger den eller stänger sina samveten. sid 102
Historien visar att man kan få människor att göra nästan vad som helst genom att hänvisa till en osynlig Guds önskemål. sid 108
Det jag känner när jag läst boken är en stor sorg, den Jesus som tvättade sina lärjungars fötter finns liksom inte här där församlingmedlemmar tvättar pastorernas bilar.
Tänk själv och visa välvilja skulle jag vilja utbrista! Som i alla sektsammanhang, vare sig de är politiska, religiösa eller bymentalitetiska!
Fackbok Cks
Läst 2010
Östergren, Petra: att komma till ro med det allra värsta ***
Sparsmakad. Osentimental. Välskriven. Det skulle kunna vara den här bokens rubriker. Den går under huden. Och stannar kvar, utan att egentligen beröra. För den är nog skriven för att beröra en enda person, Östergren själv. Om hon lyckats tror jag nästa bok (se nedan) ger svar på. Jag längtar redan efter att läsa den för att få veta......om den här boken befriat henne. Så att hon kan röra sig fritt inom det stängsel hon trots allt aldrig kommer att komma ur, det allra värsta. Jag tror det.
Östergren ger en läsupplevelse och ett råd som borde ge eko; du har rätt att tro på det du känner och älska dig själv för det:
"Det enda jag önskar att jag gjort annorlunda de här åren är att jag borde haft större förståelse, mer medkänsla med mig själv" sid 120
Jag har inte läst nånting annat av Östergren.
Men jag ska läsa hennes nya bok som kommer ut till hösten: Berättelsen om Esmara.
Läsutmaningar i juni
Theresan Gao Xingjian: En ensam människas bibel
Bokcirkel för alla: Häst Häst Tiger Tiger: Ahrens Anita
Lyran Uppehåll med Jordenrunt men istället:
Dystopiumaning : Hungerspelen: Collins, Suzanne
Deckare hos lillaO Sömntuta, Blå gryning
Skrivande svenskor Maria Sandel: Droppar i folkhavet
Bokcirkel online Uppehåll: Läser inte den framröstade boken
Bibliophilias afrika Rotlös: Dangarembga, Tsitsi
Bokustoppen Marian Keyes, En förtjusande man
-----------------------------------------------------------
Theresans Nobelpristagareutmaning 2010
Theresan min sida
01-03 Gordimer: Min sons historia
03-05 Pamuk, Orhan: Den vita borgen
05- 08 Gao Xingjian: En ensam människas bibel
08-10 Undset, Sigrid: Jenny
10-12 Le Clézio, Jean-Marie Gustave: Öken
-----------------------------------------------------------------------------------
Bokcirkel för alla nya varje månad
01 Borta bäst.
02 Boktjuven
04 Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer
Konsten att leva innerligt av Ann Lagerström och Ted Harris
05 Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)
Kinesiska Draken: Kimselius Kim M
06 Häst Häst Tiger Tiger: Ahrens Anita
-----------------------------------------------------------------------------------
JordenrunthosLyran lista
02 Stalins kossor, (Aprils frusna blommor) Bröllopet
03 Krigets skola, Persepolis, Hur man botar en fanatiker
04 Den indiske tolken, Mardrömmen, Människornas jord
05 Boktjuven, Fem svarta höns, Att tro på mister Pip
Juni Juli Augusti har Jordenrunt uppehåll hos Lyran
MEN
Då blir det istället Dystopi-utmaning
06 Hungerspelen
07 På Stranden
08 Vägen
09 Den sista läsaren, Andarnas hus, Stjärnans ögonblick
10 Och var hör du hemma?, Illusionernas bok, Kärlek, vänskap, hat
11 Förändringar, Midaqq-gränden, Sultanbrudens skugga
12 Kärleken är dödens motsats, Ungdomens bröd, Den röda soffan
-----------------------------------------------------------------------------------
Deckare hos lillaO lista
01 Östlundh, Håkan: Släke
02 (En röd hjältinnas död) Ohlsson, Kristina: Askungar
03 ( Edwards Martin: All the lonely people) Taylor, Andrew: Det blödande hjärtat
04 ( Sigurdardottir Yrsa (läst alla) French, Tana: Till skogs
05 (Meyer Deon Död i gryningen Läst ) Knivsliparen av Bo R Holmberg
06 ( I de lugnaste vatten Läst ) Sten Viveca: I den innersta kretsen
Billingham, Mark : Sömntuta
07
(Svart som natten Läst) Cleeves Ann: Blå gryning
(Jungersen, Christian: Undantaget Läst)
Izner, Claude: Mordet i Eiffeltornet
08
(Bernuth, Christa: Läst alla)
O´Brien, Maureen: Döden inpå livet
09 Gilek, Elisabeth: Jessica Jungs saknad
10 Fransson, Ramona: Dyrbar kärlek (el. resurs?)
11 Buthler/Örhlund: Mord.net.
12 (läst de två första Hedström, Ingrid: ) Under jorden i Villette
-----------------------------------------------------------------------------------
Skrivande svenskor hos Ett hem utan böcker,
01-02 Selma Lagerlöf Herr Arnes penningar
03-04 Elin Wägner: Pennskaftet
05-06 Maria Sandel: Droppar i folkhavet
07-08 Agnes von Krusenstjerna Den blå rullgardinen
09-10 Moa Martinsson Kvinnor och äppelträd
11-12 Stina Aronsson Medaljen över Jenny - Hitom himlen /läst/
-----------------------------------------------------------------------------------
http://www.bokcirkelonline.com/ nya varje månad
01 Alex, Schulman: Skynda att älska
02 Marsden, John: I morgon när kriget kom
03 Ajvide Lindkvist, John : Pappersväggar
04 Adichie Chimamanda Ngozi: En halv gul sol
05 Adams Douglas:
-----------------------------------------------------------------------------------
Bibliophilias afrika lista + 100 vägar till Afrika
Jag läser de jag får tag på eftersom, följer inte veckoupplägget.
2 Mernissi Fatima : Drömmar om frihet
3 Allah gör som han vill: Ahmadou Kourouma
4 Aidoo, Ama Ata: Förändringar
5 Calixthe Beyala: Ännu talar träden
6 Rotlös: Dangarembga, Tsitsi
7 Uppehåll
8 I dimman då sommaren dör: Guma, Alex la
9 Att stava till ett kosmos: Craveirinha, José
10 Två sånger om Afrika: p’Bitek, Okot
11 Floden mellan bergen: Thiong’o, Ngugi wa
12 Gåvor: Farah, Nuruddin
--------------------------------------------------------------------------------
Bokustoppen hos Paula innebär
Läser en av topptre böckerna månaden efter.
02 bok från januari: Wahlberg, Karin: Sigrids hemlighet
03 bok från februari: Alex, Schulman: Skynda att älska
04 bok från mars: Grebe, Camilla & Träff, Åsa: någon sorts frid
05 bok från april: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson (Ljudbok)
06 bok från maj: Marian Keyes, En förtjusande man
07
08
09
10
11
12
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dessutom kommer jag att försöka hänga med i SR bokdiskussion om Blonde!
Så här ser vår plan ut för att ta oss igenom Blonde.
Vi följer bokens egna indelningar. Sidhänvisningarna gäller pocketutgåvan av Blonde, översatt av Ulla Danielsson.
Till första träffen 12/4 har vi läst: Prolog + Barnet. Tom sidan 123.
Till andra träffen 19/4 har vi läst: Flickan. Tom sidan 262.
Till tredje träffen 26/4 har vi läst: Kvinnan. Tom sidan 425.
Till fjärde träffen 3/5 har vi läst: "Marilyn". Tom sidan 712.
Till femte och sista träffen 10/5 har vi läst: Senare i livet. Hela boken! 862 sidor.
Kommer jag att fixa det månntro?????
Citatet
Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?
Franz Kafka
Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det.
email:
h55n/at/yahoo.se