Alla inlägg under januari 2010

Av violen - 10 januari 2010 15:13

Wahlberg, Karin: Matthandlare Olssons död***

 


Jag hade läst negativa recensioner när den här boken  kom och var lite skeptisk men den var, som vanligt, spännande, intressant och läsvärd! En stunds avkoppling. 

Lite väl mycket mattor och Ture Sventon, men om det rört sig om t.ex en dyrbar klocka tror jag inte jag skulle ha tänkt så mycket på det. Där ger ju Wahlberg en ny vinkling och nya kunskaper till den som läser. Intressant! Jag menar, jag visste knappt var Bosporen fanns innan Pamuk fick priset, och nu blev jag plötsligt för en kort sekund sugen att åka omkring på det vattnet. Mattorna däremot intresserar mig inte, jag är trasmattstypen.

Läste hos nån att det var ju ett ouppklarat brott med, vad hände där? skrev recensenten uppbragt. Utan att avslöja allt för mycket tycker jag att svaret är ju självklart, antingen six feet under eller slängd i ett snår som hundratals andra av samma kön. Och den alltid mest sannolika mördaren är bara sååååå oskyldig.

Däremot kunde Wahlberg ha skippat det vanliga våldsamma slutet. Överhuvudtaget tror jag att hon höjt våldsnivån en nivå i den här boken......ett inlägg på några ord (se ovan) i debatten. Som en bihandling. Men det tog ordentligt.


Jag har ju länge hävdat att Wahlberg är kapabel att skriva en relationsroman, här och var glimmar det till riktigt insiktsfulla meningar. Då måste hon jobba mer med personporträtten iofs. Nu halkar alla utom de gamla vanliga omkring lite anonymt på sidorna.
Men annars ser jag fram emot nästa deckare av Wahlberg, min favorit bland svenska kvinnliga deckarförfattare.

Av violen - 10 januari 2010 15:00

Sturesson, Margaretha: Om det så skulle kosta mig livet **


Årets första bok var verkligen en deprimenarnde läsning. Men trots det läste jag ut den eftersom den mer var en beskrivning av en människas inre sönderfall under manipulation och vägen tillbaka, än att maktmissbruket skedde just i Guds namn. Mekanismerna är tydligen samma i alla övergrepp, det blir bara ännu svårare att komma åt om man blandar in Gud dessutom.

Hoppfull ändå eftersom hon lyckades komma igenom.

Tragiskt eftersom det fortfarande pågår........




Av violen - 7 januari 2010 10:30

Afrika 2010

Bibliophila har listat 17 böcker om afrika i sin utmaning....

Dessutom har jag boken 100 vägar till afrika som handlar om flera av författarna, den ska jag ha som bredvidläsning vid behov....

12 av böckerna har jag i alla fall möjlighet att låna och läsa, få se hur många jag hinner med.....

Egypten

v. 1 – v. 3 (4 januari – 24 januari)   Läsas
Författare: Mahfouz
Titel: Midaqq-gränden (1981) Låna 200901

Algeriet

v. 4 – v. 6 (25 januari – 14 februari) Läst/omläsning?  (Frihet jämlikhet brodermord?)
Författare: Albert Camus
Titel: Främlingen (1942) ,

Marocko

v. 7 – v. 9 (15 februari – 7 mars)
Författare: Fatima Mernissi
Titel: Drömmar om frihet
Originaltitel: Dreams of Trespass (1995)  (Låna?) ,

Senegal

v. 10 – v. 12 (8 mars – 28 mars)
Författare: Mariama Bâ
Titel: Brev från Senegal (1980)      (finns ej bibl ),

Elfenbenskusten

v. 13 – v. 15 (29 mars – 18 april)
Författare: Ahmadou Kourouma
Titel: Allah gör som han vill (2000) (Låna?),

Ghana

v. 16 – v. 18 (19 april – 9 maj)
Författare: Ama Ata Aidoo
Titel: Förändringar
Originaltitel: Changes: A Love Story (1991) , (Låna)

Nigeria

v. 19 – v. 21 (10 maj – 30 maj) (Ej översatt????)
Författare: Amos Tutuola
Titel: Palmvindrinkaren
Originaltitel: The Palm-wine Drinkard, and his dead palm-wine tapster in the deads’ town,

Kamerun

v. 22 – v. 24 (31 maj – 20 juni)
Författare: Calixthe Beyala
Titel: Ännu talar träden (2002)  (Låna?),

Angola

v. 25 – v. 27 (21 juni – 11 juli)
Författare: Manuel Rui
Titel: Jag ville jag vore en våg (1989) (finns ej bibl ),

Botswana

v. 28 – v. 30 (12 juli – 1 augusti)
Författare: Bessie Head
Titel: När regnmolnen hopas
Originaltitel: When Rain Clouds Gather (1984) , (finns ej bibl ),

Sydafrika

v. 31 – v. 33 (2 augusti – 22 augusti)
Författare: Alex la Guma
Titel: I dimman då sommaren dör
Originaltitel: In the Fog of the Seasons’ End (1972) (Låna?),

Lesotho

v. 34 – v. 36 (23 augusti – 12 september)
Författare: Thomas Mofolo
Titel: Chaka (1939) (finns ej bibl ),

Zimbabwe

v. 37 – v. 39 (13 september – 3 oktober)
Författare: Tsitsi Dangarembga
Titel: Rotlös
Originaltitel: Nervous Conditions (1988) (Låna?),

Mocambique

v. 40 – v. 42 (4 oktober – 24 oktober)
Författare: José Craveirinha
Titel: Att stava till ett kosmos (2006) Poesi (Låna?),

Uganda

v. 43 – v. 45 (25 oktober – 14 november)
Författare: Okot p’Bitek
Titel: Två sånger om Afrika
Originaltitel: Two Songs: Song of a Prisoner, Song of Malaya (1971) (Låna?),

Kenya

v. 46 – v. 48 (15 november – 5 december)
Författare: Ngugi wa Thiong’o
Titel: Floden mellan bergen
Originaltitel: The River Between (1965) (Låna?)

Somalia

v. 49 – v. 51 (6 december – 26 december)
Författare: Nuruddin Farah
Titel: Gåvor
Originaltitel: Gifts (1990) (Låna?)




















































Av violen - 2 januari 2010 15:00

Holmberg, Bo R: Återvändarna **** Det är alltid fest när det kommer en ny bok i serien om Morells från Anundsjö. Den här boken var riktigt bra, om än den kanske kändes lite mer obearbetad än de andra fem. Lite anundsjömål, lite romantik, ett mystiskt mord och mycket Anundsjö igen.....allt jag begär!!!!!


Läst 2008

Av violen - 2 januari 2010 14:45

Holmberg, Bo R: Uppviglaren *** Femte boken om Morell & co från Bredbyn! Och det är alltid lika roligt att läsa dessa böcker. Är det bara för att jag känner igen mig eller är det nåt annat? jag vet inte men jag har läst alla fem och har köpt alla fem och rekommenderar alla fem hela tiden.......så läs! har du inte läst nån ska du såklart börja med Liemannen, den finns dessutom i pocket.....


Läst 2006

Av violen - 2 januari 2010 14:30

Holmberg, Bo R: Väktarsax *** Fjärde boken om Morell & co från Bredbyn! Konstigt nog måste min reflektion kring den ha försvunnit för jag hittar den inte i min dator. Men jag kommer fortfarande ihåg boken och den var lika bra som de andra. en väktarsax är inte att leka med om man säger så.......

Av violen - 2 januari 2010 14:15

Holmberg, Bo R: Brandvakt**** Äntligen! Bok nr tre i serien om morden i Anundsjö.....Och den var lika bra som de föregående, Liemannen och Snögrav. Ok, jag är partisk eftersom jag kommer precis från det området och känner igen mig i miljöerna och faktiskt även i en del episoder som jag anar Bo R har hittat i dagens Anundsjö. Dessutom är det ju en intressant historisk berättelse om hur staden Örnsköldsvik växte fram och hur brandskyddet var ordnat vid den tiden. Tidigare retade jag mig lite på de ständiga upprepningarna men nu har jag vant mig vid det så de störde inte alls. Och så är det ju lite romantik med också........suck! Läs alla tre böckerna, helt klart en annorlunda upplevelse.....


Läst 2004

Av violen - 1 januari 2010 22:35


Statistik för 2009!

 

Alla lästa böcker längre ner


Antal lästa böcker: 92

39 svenska, 53 utländska författare

53 kvinnor och 39 män


***** 1 st

**** 31 st

*** 47 st

** 13 st


Jag blev lite förvånad över min poängsättning faktiskt, kanske har jag varit lite snål med stjärnorna för jag tycker att jag läst så vansinnigt många bra böcker, men 13 med **? Och övervägande ***, 47 st. Stämmer inte riktigt men så blev det........


2009antalsvenskautländskakvinnormän**************
jan22020 1 1
feb32121  21
mar541231112
apr50523 5  
maj126666 462
jun114765 362
jul1165101 371
aug82662 161
sep113865 65 
okt61524 141
nov73434 331
dec116565 371
          
          
 92395353391314713

***** och **** utan inbördes ordning

Malmsten, Bodil : Sista boken från Finistère***** mars09

Achebe, Chinua : Allt går sönder **** (jordenruntlitteratur) nov09

Adiga Aravind : Den vita tigern **** (booker) nov09

Axelsson, Majgull : Is och vatten, vatten och is **** --juni09

Bernuth, Christa von: Otro **** --maj09

Bolaño; Roberto: Om natten i Chile **** (jordenruntlitteratur) sept09

Condé, Maryse: Färden genom Mangroven **** (jordenruntlitteratur) sept09

Desai, Kiran: Bittert arv **** (jordenruntlitteratur)  (Booker)--juni09

Ekman, Kerstin: Mordets praktik **** sept09

Enright, Anne : Sammankomsten**** (booker)-juni09

Flemberg-Alcalá, Astrid:Och vet inte vart **** jan09

Gao, Xingjian: En ensam människas bibel **** --(jordenruntlitteratur) juli09

Hjorth, Vidgis : Hjulskifte **** --aug09

Hosseini, Khaled: Tusen strålande solar **** (jordenruntlitteratur) --april09

Jelinek, Elfride: Älskarinnorna **** (Nobel) --maj09

Karlsson, Jonas : Det andra målet **** mars09

Kling, Johan: Människor helt utan betydelse **** --maj09

Lahiri, Jhumpa. Främmande jord **** -- juli09

Lessing, Doris : Om katter **** (Nobel) --april09

Murakami Haruki: Norwegian Wood**** (jordenruntlitteratur) --april09

Müller, Herta, Hjärtdjur **** (jordenruntlitteratur) --april09

Nilsonne, Åsa: Mindfulness i hjärnan **** dec09

Oz, Amos : Rim på liv och död **** dec09

Roth, Philip: Envar **** (jordenruntlitteratur) sept09

Schenkel, Anna Maria: Mordbyn **** -d- juli09

Schultze, Anna: Ge mig en människa **** nov09

Söderberg, Hjalmar : Doktor Glas **** sept09

Toscana, David: Den sista läsaren **** (jordenruntlitteratur) dec09

Yates, Richard: Revolutionary Road **** (Webbokcirkeln) --april09

Yehoshua, Abraham B: Kvinnan i Jerusalem**** (jordenruntlitteratur) --maj09

Zeh, Julia : Fritt fall **** (d) okt09





Alla böcker jag läst efter författare:

Achebe, Chinua : Allt går sönder **** (jordenruntlitteratur) nov09

Adiga Aravind : Den vita tigern **** (booker) nov09

Agardh, Ingela : Den största nyheten ** dec09

Aidt, Naja Marie: Babian*** (Nordiska rådets litt pris) dec09

Airth, Rennie: Vinterdöd *** - d- aug09

Amiry, Suad :Sharon och min svärmor *** (jordenruntlitteratur)--juni09

Atwood, Margret: Oryx och Crake *** (jordenruntlitteratur) okt09

Auster, Paul: Mannen i mörkret *** --juni09

Axelsson, Majgull : Is och vatten, vatten och is **** --juni09

Barbery, Muriel: Igelkottens elegans *** --juli09

Bernuth, Christa : Inre säkerhet*** d sept09

Bernuth, Christa von: Otro **** --maj09

Bolaño; Roberto: Om natten i Chile **** (jordenruntlitteratur) sept09

Boström, Donald (red): Inshallah ** --juni09

Brontë, Emily: Svindlande höjder *** (Webbokcirkeln)--juni09

Cabot, Meg : Babbeldrottningen *** (webbokcirkel)--juli09

Calderón Emilio: Kärlekens arkitekt*** mars09

Cleeves, Anne : Rött stoft *** d sept09

Condé, Maryse: Färden genom Mangroven **** (jordenruntlitteratur) sept09

Desai, Kiran: Bittert arv **** (jordenruntlitteratur)  (Booker)--juni09

Drakulic, Slavenka: Till sängs med Frida *** febr09

Ekman, Kerstin: Mordets praktik **** sept09

Enright, Anne : Sammankomsten**** (booker)-juni09

Ernestam Maria: Alltid hos dig ** --maj09

Evanovich, Janet : Lovligt byte *** - d-aug09

Falkenland, Christina:Vinterträdgården ** jan09

Flemberg-Alcalá, Astrid:Och vet inte vart **** jan09

Gao, Xingjian: En ensam människas bibel **** --(jordenruntlitteratur) juli09

Garcia Márquez, Gabriel: Översten får inga brev *** (jordenruntlitteratur) sept09

Grytten, Frode: Sommaren är inte att lita på ** --juni09

Hedström, Ingrid : Flickorna i Villette *** --juni09

Hedström, Ingrid: Lärarinnan i Villette *** --maj09

Hjorth, Vidgis : Hjulskifte **** --aug09

Hosseini, Khaled: Tusen strålande solar **** (jordenruntlitteratur) --april09

Hulme, Keri : Benfolket*** (jordenruntlitteratur) --juli09

Håkansson, Gabriella : Fallet Sandemann *** -d-juli09

Indridason, Arnaldur : Frostnätter *** (d) okt09

Jelinek, Elfride: Älskarinnorna **** (Nobel) --maj09

Kalman Stefánsson, Jon: Sommarljus *** --aug09

Karlsson, Jonas : Den perfekte vännen *** nov 09

Karlsson, Jonas : Det andra målet **** mars09

Karlsson, Sven Olov: Amerikahuset ** mars09

Kertész, Imre: Dossier K *** (Nobel) sept09

Kling, Johan: Människor helt utan betydelse **** --maj09

Lagercrants, Olof: Om konsten att läsa och skriva ***--juni09

Lagerlöf, Selma: Herr Arnes penningar *** (skrivande svenskor) dec09

Lahiri, Jhumpa. Främmande jord **** -- juli09

Larsson, Åsa : Till dess din vrede upphör *** --maj09

Lessing, Doris : Om katter **** (Nobel) --april09

Ljungberg, Ann-Marie: Mörker, stanna hos mig *** dec09

Lundberg/Wahlberg :15 typer av kvinnor och vad de säger hos psyk. *** okt09

Malmsten, Bodil : Sista boken från Finistère***** mars09

Malmsten, Bodil: De från norr kommande leoparderna *** sept09

Mannheimer, Sara: Reglerna *** --aug09

Marklund, Liza : En plats i solen ** febr09

McCall Smith, Alexander: Miraklet på Speedy Motors *** --maj09

Meyer, Deon: Död i gryningen *** --maj09

Meyer, Stephenie: Om jag kunde drömma ** (Webbokcirkeln) nov 09

Murakami Haruki: Norwegian Wood**** (jordenruntlitteratur) --april09

Müller, Herta, Hjärtdjur **** (jordenruntlitteratur) --april09

Naipaul V. S. : Att läsa och skriva, en personlig betraktelse ** (Nobel) --maj09

Nilson, Maria: Chick lit *** -- juli09

Nilsonne, Åsa: Mindfulness i hjärnan **** dec09

Nilsson, Eva : Änglavakt** mars09

Olsson, Linda: Sonat till Miriam ** --juli09

Oz, Amos : Rim på liv och död **** dec09

Paborn, Sara : Släktfeber *** --aug09

Penney, Stef: I vargars följe *** (d) nov09

Petterson, Per: Ut och stjäla hästar *** (jordenruntlitteratur) dec09

Pettersson, Henrik: Jehåvasjäveln ** febr09

Rees, Matt: Morden i Betlehem *** (d) okt09

Roth, Philip: Envar **** (jordenruntlitteratur) sept09

Salih, Tayeb: Utvandringens tid ** (jordenruntlitteratur) okt09

Schenkel, Andrea Maria: Fallet Kalteis *** d sept09

Schenkel, Anna Maria: Mordbyn **** -d- juli09

Schultze, Anna: Ge mig en människa **** nov09

Sjödin, Agneta: En kvinnas resa *** --juli09

Skytte, Göran: Omvänd *** dec09

Sten, Viveca: I de lugnaste vatten *** --juli09

Swärd, Anne: Kvicksand *** dec09

Söderberg, Hjalmar : Doktor Glas **** sept09

Toscana, David: Den sista läsaren **** (jordenruntlitteratur) dec09

Vargas, Fred: I de eviga skogarna *** --juni09

Wennström, Annica : Lappskatteland *** --maj09

White, Patrick : Tant Theodora *** - - aug90

Wijkmark, Carl-Henning: Stundande natten ***  (augustvinnare) --maj09

Winterson, Jeanette: Fyrväktaren ** -- aug09

Virdborg, Jerker: Svart krabba *** nov 09

Woodrell, Daniel: En helvetes vinter *** (d) dec09

Yates, Richard: Revolutionary Road **** (Webbokcirkeln) --april09

Yehoshua, Abraham B: Kvinnan i Jerusalem**** (jordenruntlitteratur) --maj09

Zeh, Julia : Fritt fall **** (d) okt09

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards