Direktlänk till inlägg 22 november 2009

Meyer, Stephenie: Om jag kunde drömma

Av violen - 22 november 2009 12:29

Meyer, Stephenie: Om jag kunde drömma ** Jag har läst ordet Twilightfeber under lång tid men inte alls förstått  vad det varit. Men nu, lagom till andra filmen och fjärde boken, har jag läst den första boken. Så nu vet jag!

Mer än två stjärnor blir det inte, även om boken bitvis var lite spännande och den är inte direkt dåligt skriven. Om man bortser från alla superlativ som beskriver Edward. Och som ibland upprepas i mening efter mening. Och jag erkänner, på slutet var jag tvungen hoppa lite........blev tvärless.

Vad jag kan förstå har böckerna varit föremål för livlig debatt när de kom vilket jag ju helt missat eftersom jag inte brytt mig. Men visst, de är annorlunda. Fulla med hormoner (kvinnliga som omväxling) samtidigt som de är kyska, inget sex förrän mycket längre fram vad jag kan förstå.....(?) Och eftersom de som läser inte verkar se det som något problem så verkar det snarare göra boken mer intressant. Det är väl snarare att författaren är mormon som stör kanske (?). (Boken börjar ju också med ett bibelcitat)
Att vuxna kvinnor gillar dem så mycket tycker jag däremot är konstigare. Där kanske vampyrtemat spelar in. Jag gillade ju själv verkligen Dracula av Bram Stoker och måste erkänna att det fanns en slags.... romantik i den boken. Och kanske det är där Meyer lyckats, för romantik är väl inget vanligt ord nu för tiden? Det kanske täcker ett behov hos den moderna tonåringen/kvinnan? För nånting har Meyer slagit an, det är helt klart.

Eller kanske är det önskan att nå en evig ungdom, där man för alltid har en felfri hy, vältränad kropp, beslöjad röst och underbar andedräkt. Där man alltid är 17 år men med den mogna människans erfarenhet. Vem har inte sagt, tänkt om jag visste allt när jag var 16 år....då skulle allt ha varit annorlunda. Och evigt liv, hmm det vore kanske inte så dumt.......och solen ger ju bara hudcancer så att missa den gör ju inte så mycket.

Stilen i boken gav mig omedelbart vibbar till böcker som jag läste som ung på 60 talet. Sigge Stark, Cherry Ames, Kitty, Vitaserien (nåja, måste erkänna att där gick en gräns även för mig så särskilt många sådana blev det inte). Och nu i efterhand har jag förstått att mitt slukande av dessa "serieböcker" hade en klar fördel, jag fick upp läshastigheten. Därför brukar jag tycka att det är helt ok att ungdomar läser t.ex Sweet Valley (?) Harry Potter och därmed också nu Meyers böcker. För det kan få upp läsintresset. Det är ju ingen mening att skuldbelägga de som läser "fel böcker" och ger dem "rätt böcker" iställetför då slutar det bara på ett sätt: de slutar läsa! Förhoppningsvis leder det till lite mer avancerade böcker i framtiden.
Och, de som arbetar med ungdomar och deras läsvanor bör läsa de här böckerna och se filmerna för att kunna bemöta frågor och föreställningar som är helt uppåt väggarna.

Sammanfattningsvis så var det här ingen bok för mig, jag kommer inte att läsa fler men precis som med Harry Potter var det intressant att läsa första boken för att se vad det hela handlar om. Filmerna kommer jag att se precis som jag sett Harry Potter. Då får jag ju veta hur det går i alla fall......:-)
Tydligt är att det hela tiden finns behov av nya företeelser, just nu är det vampyrtemat som gäller vilket jag upptäckt med några års försening!


Läst 2009

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av violen - Torsdag 28 mars 21:15

Wahlberg Karin: Med liv och lust ****   Äntligen fick jag läsa fortsättningen på historien om Sveriges sjukhushistoria. Jag låg ofta på sjukhus i min barn och ungdom, och har med intresse följt Wahlbergs serie. Och känt igen mig här och var.   ...

Av violen - Onsdag 27 mars 10:36

Arvola, Ingeborg: Kniven i elden ****   Mycket läsvärd bok. Fick Bragepriset 2022, och det förstår jag. Det var inte länge sen jag lärde mig ordet kväner, och här förekommer det ofta. De norraste delarna av skandinavien skildras både brutalt oc...

Av violen - Onsdag 13 mars 20:00

Ravn, Olga: De anställda ****   En både mystisk och egendomlig bok. Men jag gillar ju det lite oväntade så jag blev fast efter några sidor.    Det är en dystopi som rör vid något inuti en. Kanske för att det känns som att det här skulle kunna...

Av violen - Tisdag 12 mars 19:45

Widenfjord, Therese: Med bergens andetag ****   Vilken bra bok. Jag lyssnade på den och att så många timmar kan upplevas så korta är märkligt.    Jag gillar det mesta med den här boken. Ämnet, kärleken till skogen och hundar, det sociala ansl...

Av violen - Onsdag 6 mars 20:15

Virdborg, Jerker: Cirkelns fyra hörn ***   Jag har läst en del böcker av Virdborg, och tyckte så bra om flera stycken att han blev lite av en favoritförfattare. Men hans Mamma i soffan var inte så bra. Och nu har jag läst denna och känner mig rik...

Senaste inläggen

Presentation

Violens boksida
reflektioner

Citatet

 Citatet

 

Jag tror att vi enbart bör läsa böcker som biter och sticker oss. Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besväret att läsa den över huvud taget?

 

Franz Kafka

 

Lite väl drastiskt men det ligger nåt i det. 

Kontakta mig

email:

h55n/at/yahoo.se

Följ

Sök i bloggen

Kultursidor

Länkar

Länkar2.0

Länkar bok

Länksamling/Förlag

Kategorier

LITTERÄRA PRISER

Poddar

Arkiv

Tidigare år

statistik

JUL

Medicinskt

Min gästbok

Ätbart

ACLänkar

Träning

inredning

UV index


Skapa flashcards